Prach, pyl i výfukové plyny se dostanou do vozu i při zavřených oknech. Škodlivé látky proudí ventilátorem dovnitř vozu, a tím přímo do dýchacích cest. Koncentrace škodlivých látek je ve voze dokonce až šestkrát vyšší než na ulici. Nejúčinnější ochranou je filtr s aktivním uhlím.
Z nasávaného venkovního vzduchu odfiltruje prach a špínu. Škodlivé a zapáchající plyny pohltí až z 90 procent. Přes filtr se do auta nedostanou ani mikroskopicky malé částice jako pyl a bakterie. Proto mohou snadněji dýchat i alergici. Filtry vyrábí firma Bosch, více na: www.bosch.cz
Studie GST (Grand Sports Tourer) se na mezinárodních autosalonech ukázala několikrát, ale sériový model ne a ne přijít. Spekulovalo se o třídě, spekulovalo se o názvu, spekulovalo se o výbavě, příchodu na trh, spekulovalo se vlastně úplně o všem. Teprve na autosalonu v New Yorku učinil mercedes spekulacím přítrž a konečně prezentoval sériovou podobu nového modelu, nové třídy. Třída nese označení písmene R a zcela "nečekaně" v sobě spojuje vlastnosti SUV, MPV a kombi.
Více na: www.auto.cz
Lars Tegnelius, zodpovědný za vývoj motorů společnosti Scania, převzal z rukou švédské korunní princezny Viktorie "Švédskou cenu za technologii". Ocenění získal především za originální způsob snížení emisí oxidů dusíku a pevných částic u dieselových motorů Scania.
Technologie snížení emisí (EGR) vychází ze zlepšení procesu spalování, bez použití jakýchkoli aditiv či potřeby následných úprav výfukových plynů. I díky úspěšnému výzkumu Larse Tegnelia je Scania prvním výrobcem těžkých nákladních vozů, jenž už v září 2004 dokázal uvést na trh vozy, které splňovaly emisní normy platné od 1. října 2005.
Pod vedením Larse Tegnelia byly řadové motory Scania optimalizovány tak, aby vyhovovaly emisnímu standardu Euro 4, aniž by bylo nutné výfukové plyny dodatečně upravovat. K optimalizaci byly použity systémy Scania HPI a Scania EGR, oba vyvíjené přímo ve společnosti Scania. Testy ukazují, že s použitím technologie EGR a novým systémem vstřikování paliva bude Scania s to dosáhnout během několika let i emisních standardů Euro 5.
"Švédská cena za technologii" je udělována každoročně švédským technologickým týdeníkem Ny Teknik a společností Vinnova (Švédská společnost pro inovativní systémy). Kandidáty nominuje porota sestávající z významných osobností švédského průmyslu a výzkumu. Vítěz obdrží stipendium ve výši 300 000 švédských korun (33.000 EUR). Jednou ze základních podmínek pro nominaci je, aby řešení vyústila do kompletně vyvinutých produktů, které přinesou společnostem nový zisk a přispějí k udržitelnému ekonomickému rozvoji.
Více se dozvíte na www.scania.cz
Třicet let poté, co Volkswagen představil nový model Polo první generace, vyjíždí nejnovější přírůstek této mimořádně populární řady. Nové Polo je na první pohled dynamičtější, jeho maska nese charakteristický V-profil táhnoucí se přes kapotu motoru až hluboko dolů k dolnímu okraji předního nárazníku. www.autoabeceda.cz
Automobilka Audi a s ní i celý automobilový svět si letos připomínají 25. výročí zavedení revolučního systému pohonu všech kol quattro. Pro připomenutí tohoto významného mezníku německá prestižní automobilka zopakovala akci, kterou před necelými dvaceti lety šokovala veřejnost: Výjezd sériovým modelem s pohonem quattro na lyžařský skokanský můstek!
V roce 1986 demonstrovalo červené Audi 100 CS quattro schopnosti svého stálého pohonu všech kol výjezdem na skokanský můstek Pitkävuori ve finském středisku Kaipola. Stovka metrů až osmdesátiprocentního stoupání po ledové stužce, kterou se obráceným směrem spouštějí odvážní skokani tehdy přesvědčila i ty největší pesimisty o tom, že quattro má budoucnost.
Pohon quattro se od těch dob stal uznávaným puncem dokonalé trakce, špičkových jízdních vlastností a maximální bezpečnosti. Přesto, že o svých kvalitách už nemusí systém quattro nikoho přesvědčovat, vrátili se technici automobilky Audi po devatenácti letech "na místo činu" aby znovu poslali do extrémního stoupání sériový model Audi. Tentokrát šlo o šedé Audi A6 quattro poháněné osmiválcem 4.2 V8 o výkonu 335 k. Stejně jako před lety byl 1,9 tuny těžký vůz jištěný proti nechtěnému sklouznutí dozadu speciálním bezpečnostním zařízením, umístěným pod podlahou - ocelové lano, položené v jízdní dráze, procházelo volně unikátním brzdovým mechanismem, který se aktivoval pouze při pohybu vozu dozadu.
Řadu dní před tím, než mohutný jeřáb mohl vysadit elegantní Audi A6 quattro na odrazovou hranu můstku, museli technici pečlivě zkontrolovat a na mnoha místech opravit konstrukci můstku, ze kterého se naposledy skákalo v roce 1994. Teprve potom mohl Uwe Bleck, vedoucí oddělení Audi pro vývoj kol a pneumatik, dynamiku jízdy a jízdní simulace, zařadit první stupeň v šestistupňové převodovce tiptronic, šestimilimetrové hřeby v pneumatikách se zakously do ledu nájezdové dráhy a Audi A6 quattro začalo rychle odkrajovat první ze stovky metrů se stoupáním až 37,5 stupně.
Osmiválcový motor jednotvárně hučí na jedničku při otáčkách 4200 min-1, mžiknutím oka Uwe Bleck zkontroluje ručku rychloměrů, kolébající se kolem označení 60 km/h, a za nějakých devět sekund už vůz bez sebemenšího zakolísání po cestě zastavuje nahoře u nájezdové rampy ve výšce 47 metrů nad zemí! Téměř dvoutunový luxusní automobil s pohonem všech kol quattro překonal stoupání, které by pořádně potrápilo i zkušené horolezce.
Teprve nahoře si Uwe Bleck uvědomí rachot helikoptéry s filmaři, která neustále krouží kolem můstku - automobilka Audi totiž celý pokus natáčí a využije jej v reklamním sportu "Ski Jump 2005" o kvalitách svých modelů. Naviják mezitím už pomaličku spustil Audi A6 quattro zpátky dolů na odrazový stůl a ne že by se Uwe nemohl nabažit adrenalinu nebo snad chtěl dokázat, že to poprvé nebyla náhoda, ale především kvůli filmařům vyjíždí znovu nahoru… a pak ještě jednou… a ještě… ten den celkem ještě desetkrát!
www.audi.cz
Vědci z Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava vstupují na "světová hřiště" konkurence v oblasti nových technologií. Do květnové mezinárodní soutěže ve francouzském Nogaru se přihlásili s ekologickým vozidlem na vodíkový pohon. Přesněji řečeno - vodík je použit k výrobě elektřiny jako palivový plyn. Ostravský projekt vozu s hybridním pohonem nese jméno HydrogenIX. Jde o první český vůz na vodík.
Vozidlo se zúčastní prestižní soutěže o minimální spotřebu paliva Eco-Marathon, kterou už několik let organizuje nadnárodní společnost Shell. Češi vstupují do podobné soutěže poprvé. HydrogenIX je podle dostupných zdrojů teprve čtvrtým vozidlem na vodík v Evropě. V březnu a v dubnu by měly proběhnout poslední testy. Vozidla na vodík jsou k minimální radosti ropných šejků technickým šlágrem automobilového průmyslu posledních let. Do "hydrogenmanie" se zapojují i distributoři klasických pohonných hmot, kteří myslí na budoucnost. Rok 2005 by měl být údajně zlomovým datem v boomu vodíkových aut, protože se očekává prodej 220 000 kusů vozů. Jen v USA se jich vloni prodalo 88 000.
Ostravský koncept
HydrogenIX vznikl v Laboratoři palivových článků TU Ostrava, která byla založena v roce 2004. Pokrokovost elektrického pohonu vozidla spočívá ve využití nejmodernějších přístupů v koncepcích elektrochemických energetických zdrojů. Jako generátoru elektrické energie je využito soustavy nízkoteplotních palivových článků s protonovou membránou. Toto řešení umožňuje využívat k výrobě elektrické energie pro pohon vozidla vodíku jako palivového plynu. Výkon elektromotoru je jen 200 W.Soutěžní vozidla konkurence vynikají aplikacemi nejprogresivnějších technologií. Koncept HydrogenIX VŠB-TU Ostrava v sobě spojuje nejen nejpokrokovější technologii energetických zdrojů budoucnosti, ale také řadu nejmodernějších přístupů v oblastech měření, řízení, telemetrie a zpracování dat. Vozidlu a soutěžnímu jezdci zajišťují bezpečný, ekonomický a ekologický provoz. Nejlepším výsledkem v roce 2004 byla spotřeba 1 l paliva na 1800 km s vozidlem na vodíkový pohon ze Švýcarska. Tým VŠB--TUO si klade za cíl se se svou technologií konceptu HydrogenIX se v roce 2005 tomuto výkonu nejen přiblížit. Vloni už vozidlo dosáhlo výkonu 1500 km se spotřebou jednoho litru paliva.
ČESKÝ TELECOM zahajuje provoz nové technologické platformy určené pro služby založené na technologii vysokorychlostního přístupu k internetu. Ta je založena na protokolu PPPoE (Point-to-Point Protocol over Ethernet), který umožňuje další rozšiřování nabídky nových služeb. Od 1. dubna budou všichni noví zákazníci Internetu Expres automaticky připojeni prostřednictvím tohoto protokolu.
S protokolem PPPoE je síť ČESKÉHO TELECOMU připravena na další zvyšování počtu zákazníků služeb vysokorychlostního přístupu k internetu a na rozšiřování počtu lokalit s jeho dostupností. Protokol PPPoE umožní nabízet pokročilejší multimediální služby jako je například televizní vysílání přes internet - IP TV.
Protokol PPPoE je výhodný i z provozních důvodů. Má lépe vyřešenou správu IP adres a z dlouhodobého hlediska nabízí také výhodnější poměr cen za jednotkovou rychlost. Stává se také standardem u většiny velkých evropských operátorů a umožní vzájemnou kompatibilitu.
Přesně týden od okamžiku, kdy Česká republika vydražila v Paříži fragment donedávna ještě neznámého latinského překladu Dalimilovy kroniky, se tento vzácný dokument objevuje volně dostupný na internetu. Kromě toho, že 344 knihovny připravily na Březen - měsíc internetu speciální slevy nebo bezplatný přístup k internetu, školení práce s internetem pro různé skupiny zájemců, jako jsou ženy v domácnosti, senioři, nezaměstnaní či třeba uživatelé se zdravotním postižením, nabízejí nyní knihovny široké veřejnosti možnost seznámit se prostřednictvím internetu s tímto unikátním rukopisem.
Dalimilova kronika přednostně prošla digitalizační procedurou na specializovaném pracovišti v Národní knihovně České republiky, které je určeno pro šetrné zpracování podobných vzácných dokumentů. Kronika byla také urychleně opatřena odborným popisem a zařazena k dalším dokumentům, které zpřístupňuje databáze Manuscriptorium.
Vzhledem k významu Dalimilovy kroniky bylo v Národní knihovně České republiky rozhodnuto, že bude zpřístupněna zcela volně. To urychlilo připravované volné zpřístupnění dalších vybraných rukopisů, které doporučila Rada projektu. Souběžně s Dalimilovou kronikou je pro veřejnost zpřístupněno ze stránek projektu (www.memoria.cz) i ze stránek Národní knihovny České republiky (www.nkp.cz) dalších devět rukopisů, například Jenský kodex, Krumlovský sborník, Antifonář královny Alžběty Rejčky či Bible olomoucká. Jde sice o malý, ale přesto velmi zajímavý zlomek z celkového počtu více než 1500 digitálních kopií rukopisů, starých tisků a map se zhruba 600 000 obrazů, které Manuscriptorium aktuálně zpřístupňuje.
Související informace lze nalézt na www.manuscriptorium.com, www.memoria.cz, www.nkp.cz a www.aipberoun.cz
Česká pobočka společnosti Microsoft nabídne vlastníkům padělaného operačního systému Windows přechod na legální software. Nabídka je součástí projektu "Výhody legálních Windows", v jehož rámci chce firma přimět uživatele k nákupu originálního softwaru.
Zatímco zákazník, který má podezření, že získal padělek vydávající se za originál, získá Windows zdarma, uživatel, který pirátský program vědomě používá, si bude moci koupit originál za nižší cenu verze instalované do nových počítačů.
Podle Tomáše Košky z české pobočky Microsoftu firma na českém trhu ještě na padělek nenarazila, ale v zahraničí se pirátské kopie vyskytují. Nejčastěji přitom pochází z asijských zemí, jako jsou Čína, Tchaj-wan nebo Rusko. Nabídka pro uživatele, kteří padělané Windows získali nevědomky, platí do poloviny května, uživatelé, kteří kradený program používají vědomě, budou mít možnost nákupu náhrady od června.
Pilotní projekt spustil Microsoft loni v listopadu v Norsku, Číně a ČR. V polovině roku by se měl rozběhnout celosvětově. Zákazníkům, kteří prokáží, že používají legálně získaný operační systém, firma umožní zdarma stažení některých aplikací či levnější nákup her. Kritické opravy bude firma i nadále zdarma nabízet ke stažení všem zájemcům.
V rámci pilotního projektu navštívilo stránky pro stahování aplikací 10,5 milionu lidí, z toho 50.000 v ČR. Dvě pětiny zájemců z tuzemska si nechaly ověřit legálnost Windows, přičemž desetina testovaných programů byla získána nelegálně.
ČTK