Japonská firma Hitachi představila jako výzvu pro Asimo od Hondy a Qrio od Sony prvního robota s lidskou podobou, pojmenovaného Emiew.
Jak uvedla firma Hitachi, je Emiew, 1.3 metry vysoký robot pohybující se na dvou kolečkách rychlostí 6 km/h, nejrychlejším robotem na světě.
Dva roboti Emiews, vlastními jmény Pal a Chum, se sami představili reportérům na tiskové konferenci v Japonsku. Roboti budou představeni tento měsíc na světové výstavě Expo.
Jako vysvětlení, proč roboti Emiews používají kolečka místo nohou, uvedl Toshihiko Horiuchi, z výzkumné laboratoře firmy Hitachi: "Zaměřili jsme na vytvoření robota, který by byl schopný žít spolu s lidmi. Chceme vyrobit robota užitečného pro lidi …Pokud by se robot pohyboval pomaleji než lidé, mohlo by to být pro uživatele frustrující.
Díky senzorům na hlavě, kolem pasu a v blízkosti koleček mohli Pal a Chum ukázat, jak umí reagovat na dané příkazy. "Chci se umět pohybovat na místech jako Shinjuku a Shibuya (nákupní střediska) aniž bych narážel do kolemjdoucích nebo do aut."
Pal a Chum mají slovní zásobu asi 100 slov a mohou být během pěti až šesti let používáni v kancelářích a továrnách.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/4351639.stm
Po vyčerpání všech ostatních možností se lidé i národy chovají rozumně.
Peugeot 107, nástupce vozu 106, se stává novým vstupním článkem modelové řady. Nabídka značky v kategorii malých vozů je díky tomuto novému modelu (a rovněž výjimečnému novátorskému modelu Peugeot 1007) nyní ucelená a kompletní. Tento segment trhu vykazuje za posledních deset let nárůst prodejů o celých 32% a vyznačuje se stále větší fragmentací nabídky a neustálým přílivem nových modelů a karosářských variant. Vývoj a realizace modelu 107 je výsledkem spolupráce koncernu PSA Peugeot Citroën a Toyota Motor Corporation a stejně jako další dva typově identické vozy, vystavěné na stejném podvozku, se bude vyrábět v novém závodě v Kolíně v České republice.
Více informací najdete na www.autoabeceda.cz
Německá automobilka Mercedes utrpěla další ránu poté, co se její druhý nejpopulárnější model dostal na úplný chvost žebříčku spolehlivosti automobilů na amerických silnících. Do čela pořadí se přitom dostal model Sonata od značky Hyundai, která byla ještě nedávno vnímána jako podřadná, napsal britský list Financial Times.
Výroční přehled spolehlivosti vozů v magazínu Consumer Reports řadí na poslední místo mezi osobními automobily Mercedes třídy E. Žebříček založený na anketách u 810.000 předplatitelů, je jedním z nejsledovanějších vodítek pro kupce automobilů v Severní Americe.
Úpadek Mercedesu potvrzuje i podobný přehled firmy JD Power. Podle něho značka Mercedes sestoupila loni z třetího místa před šesti lety na 28. příčku z celkového počtu 37 značek.
Vedení Mercedeseu nedávno problémy s kvalitou přiznalo. Generální ředitel Jürgen Schrempp však vyhlásil, že nynější vozy se již vrátily k prvotřídní kvalitě. Za první dva měsíce tohoto roku však prodej mercedesů v USA spadl o 18 procent, v neposlední řadě kvůli horší kvalitě.
Přehled magazínu obecně zjistil, že nejspolehlivější vozy již nevyrábějí Němci, nýbrž Japonci a Korejci. Na postupném vzestupu je nadále kvalita vozů vyráběných velkou trojkou amerických výrobců - General Motors, Ford Motor a Chrysler z koncernu DaimlerChrysler, kam patří i značka Mercedes. Klesá naopak spokojenost zákazníků s evropskými značkami.
Automobilka Hyundai zažila loni v USA úspěšný rok a letos na něj navazuje. Za první dva měsíce se odbyt vozů skupiny Hyundai- Kia zvedl o 15 procent a její tržní podíl dosáhl 2,6 procenta. Přitom na konci 80. let bylo mínění o značce Hyundai v USA tak nízké, že firma dočasně odešla ze severoamerického trhu.
Mercedes již nemá možnost zajistit si z první ruky informace o tom, jak Hyundai dosáhl úspěchu. Aliance DaimlerChrysler s Hyundai se loni rozpadla a německý koncern svůj podíl 10,5 procenta v korejské skupině prodal.
ČTK, www.financninoviny.cz
V průběhu měsíce ledna se testoval EKOBUS při provozu příměstské linkové dopravy v horské oblasti východních Krkonoš.
Firma OSNADO spol.s.r.o. vyzkoušela v testovacích jízdách na linkách do Pece pod Sněžkou a Jánských Lázní zapůjčený autobus s pohonem na stlačený zemní plyn - CNG. Jednalo se o autobus SOR 12m nízkopodlažní vozidlo městského provedení - EKOBUS Intercity plus s hydraulickým usnadněním nástupu a plošinou pro vozíčkáře.
Technické parametry vozidla lze dohledat na www.ekobus.cz. Cílem této akce bylo seznámit se s tímto výrobkem a vyzkoušet jeho nasazení v provozu příměstské linkové dopravy v horské oblasti východních Krkonoš v zimním období. Shodou okolností byly v testovaném období extrémní povětrnostní podmínky (přívaly sněhu, mrazivé počasí, silný vítr,..). Přesto z hlediska provozu s tímto autobusem nebyly žádné komplikace. Jeho provoz byl bezproblémový (zimní startování, pohyb ve sněhu atd.).
Vyzkoušení vozidla v plném rozsahu nebylo zcela optimální, a to ze dvou důvodů. Autobus byl městského provedení a kapacita jeho nádrží na CNG byla pro provoz běžné příměstské dopravy nedostačující. Druhým důvodem bylo jeho určení pro městskou hromadnou dopravu, tudíž spokojenost cestujících na trase Pec pod Sněžkou - Hradec králové není možné v tomto ohledu objektivně hodnotit.
doprava.melies.cz
Kopřivnická automobilka Tatra byla loni podle předběžných hospodářských výsledků po dvou letech v zisku. Po zdanění 121 milionů korun oproti předchozí ztrátě 485 milionů, řekl ředitel odboru speciálních projektů a prodeje vojenských vozidel Jan Vala. Přesnou výši tržeb nesdělil. Tatra loni prodala přes 1700 automobilů, přibližně o 200 více než v roce 2003. Ovšem ještě v květnu automobilka plánovala výrobu 2200 vozů.
Tatrovka zaměstnávala na konci roku 1890 lidí, o 550 méně než před rokem. V celé skupině Tatra dnes pracuje přibližně 4800 lidí. Restrukturalizace společnosti byla podle managementu nutným krokem ke zlepšení hospodářských výsledků.
Další osud automobilky částečně závisí na zakázce od české armády na výrobu celkem asi tisícovky vojenských vozů. O přímém nákupu Tatrovek pro českou armádu rozhodla vláda už před deseti měsíci, později ale vznikly pochybnosti, jestli zadáním přímé zakázky neporuší ministerstvo obrany směrnice Evropské unie.
Premiér Stanislav Gross minulý čtvrtek řekl novinářům, že vláda chce problém vyřešit nejpozději do konce svého řádného funkčního období. Podle plánu přitom měla armáda první vozy odebrat už ve druhém pololetí roku 2006. "Začínáme se fakticky dostávat do skluzu, takže si bude muset ministerstvo obrany s rozhodnutím pospíšit," řekl Gross.
Automobilka už nový model pro armádu vyrobila a v květnu ho představí na výstavě obranné techniky IDET 2005 v Brně. "Vozidlo budeme nabízet i v zahraničí, ale stěžejní je pro nás první zakázka, protože je to referenční zakázka. A armáda je vysoká reference," řekl Vala. Je přesvědčený, že pokud Tatra nezíská zakázku přímo od vlády, je schopná uspět i ve výběrovém řízení.
Majoritním vlastníkem firmy je americká společnost Terex Corporation, která drží 70,51 procent akcií. Vectra Limited má 21,11 procent, zbytek vlastní drobní akcionáři.
ČTK, www.eveletrh.cz
Největší český letecký dopravce - České aerolinie (ČSA) - vybuduje v Praze nové opravárenské centrum, které zaměstná až 400 vysoce kvalifikovaných leteckých mechaniků a dalších specializovaných profesí. Investice do výstavby a vybavení nových linek údržby představuje 1,35 miliardy korun.
"Projekt nového opravárenského centra vychází z dlouhodobých strategických plánů ČSA v oblasti rozvoje technické základny pro údržbu a opravy letadel a jejich komponentů v blízkosti mezinárodního letiště Praha - Ruzyně," říká Jaroslav Tvrdík, prezident ČSA, a doplňuje: "V rámci projektu rozšíříme naše stávající aktivity v oblasti servisu moderních dopravních letadel a rovněž zavedeme zcela nové služby, zejména v souvislosti s údržbou nových generací letadel typu Boeing či Airbus."
Údržba letadlové techniky patří k nejsložitějším činnostem v oboru letecké přepravy. Nedílnou součástí projektu nového opravárenského centra je proto také zavedení moderního počítačového systému pro řízení všech souvisejících aktivit. České aerolinie budou své nové pracovníky školit ve vlastním výcvikovém středisku, které je akreditováno podle mezinárodních předpisů pro výcviková střediska v letectví.
www.dashofer.cz/?sekce=3&uroven=1&obsah=8
V současné době BENQ uvádí na český trh hned tři přístroje, které jsou optimalizovány především pro promítání filmů. Jedná se o modely PE5120 (na obr.), PE7800 a PE 8700, které se vyznačují nativním rozlišením ve formátu 16:9, velmi tichým chodem a kvalitním obrazem po celou dobu životnosti lampy. Všechny projektory používají technologii DLP, která je pro projekci pohyblivého obrazu vhodnější než LCD. Model PE5120 určený široké veřejnosti je ideálním zobrazovacím zařízením pro všechny cenové kategorie domácích kin. Jeho přirozené rozlišení je WVGA neboli 854x480 (16:9) - tato skutečnost zbaví majitele při projekci většiny filmů na DVD nepříjemných černých pruhů v kraji obrazovky. Přístroj má svítivost 1100 ANSI lumenů, vysoký kontrast 2000:1 a dokáže promítat obraz o úhlopříčce až 300 palců (7,5m).
Více informací na www.benq.cz
Společnost BenQ uvádí na český trh nový model digitálního fotoaparátu operujícího s rozlišením 5.04 megapixelů a trojnásobným optickým zoomem. BenQ je známým výrobcem projektorů, LCD monitorů, LCD televizí, fotoaparátů a dalších produktů z oblasti spotřební elektroniky a IT.
Elegantní stříbrný přístroj DC C51 nabízí 2palcový LTPS LCD displej, který oproti klasickému TFT spotřebuje o celou polovinu méně energie a jeho obraz je mnohem jemnější. Při focení určitě oceníte možnost nastavit rychlost závěrky od 1/2000 až po 6 vteřin. Počáteční hodnota se hodí při focení pohybujících se objektů, pomalá závěrka najde naopak využití při pořizování snímků večerních či nočních exteriérů.
Navzdory tomu, že má fotoaparát rozlišení 5 megapixelů, lze díky interpolaci pořizovat i obrázky v rozlišení 3264x2448 (8 Mpix) a 2832x2128 (6Mpix). Uplatnění najdete zcela jistě i pro 4násobný digitální zoom a funkci natáčení videa, které je pořizováno ve formátu ASF v neomezené délce - omezeni jste pouze velikostí své paměťové karty. Co se týče paměti, disponuje přístroj vlastními 13 MB, které pro rychlé pořizování snímků v nižším rozlišení postačí. Abyste ale svůj DC C51 využili plně, můžete rozšířit paměťový prostor pomocí podporovaných SD karet.
Malý a lehký aparát je určen pro všechny fotoamatéry, kteří vyžadují vysokou kvalitu obrazu, ale současně s sebou nechtějí nosit obrovský poloprofesionální přistroj. Jednoduché ovládání a kvalitní provedení jej dělají ideálním společníkem na dovolenou i do práce.
www.benq.cz