14 Duben 2005

Vědci z Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava vstupují na "světová hřiště" konkurence v oblasti nových technologií. Do květnové mezinárodní soutěže ve francouzském Nogaru se přihlásili s ekologickým vozidlem na vodíkový pohon. Přesněji řečeno - vodík je použit k výrobě elektřiny jako palivový plyn. Ostravský projekt vozu s hybridním pohonem nese jméno HydrogenIX. Jde o první český vůz na vodík.
Vozidlo se zúčastní prestižní soutěže o minimální spotřebu paliva Eco-Marathon, kterou už několik let organizuje nadnárodní společnost Shell. Češi vstupují do podobné soutěže poprvé. HydrogenIX je podle dostupných zdrojů teprve čtvrtým vozidlem na vodík v Evropě. V březnu a v dubnu by měly proběhnout poslední testy. Vozidla na vodík jsou k minimální radosti ropných šejků technickým šlágrem automobilového průmyslu posledních let. Do "hydrogenmanie" se zapojují i distributoři klasických pohonných hmot, kteří myslí na budoucnost. Rok 2005 by měl být údajně zlomovým datem v boomu vodíkových aut, protože se očekává prodej 220 000 kusů vozů. Jen v USA se jich vloni prodalo 88 000.
Ostravský koncept
HydrogenIX vznikl v Laboratoři palivových článků TU Ostrava, která byla založena v roce 2004. Pokrokovost elektrického pohonu vozidla spočívá ve využití nejmodernějších přístupů v koncepcích elektrochemických energetických zdrojů. Jako generátoru elektrické energie je využito soustavy nízkoteplotních palivových článků s protonovou membránou. Toto řešení umožňuje využívat k výrobě elektrické energie pro pohon vozidla vodíku jako palivového plynu. Výkon elektromotoru je jen 200 W.Soutěžní vozidla konkurence vynikají aplikacemi nejprogresivnějších technologií. Koncept HydrogenIX VŠB-TU Ostrava v sobě spojuje nejen nejpokrokovější technologii energetických zdrojů budoucnosti, ale také řadu nejmodernějších přístupů v oblastech měření, řízení, telemetrie a zpracování dat. Vozidlu a soutěžnímu jezdci zajišťují bezpečný, ekonomický a ekologický provoz. Nejlepším výsledkem v roce 2004 byla spotřeba 1 l paliva na 1800 km s vozidlem na vodíkový pohon ze Švýcarska. Tým VŠB--TUO si klade za cíl se se svou technologií konceptu HydrogenIX se v roce 2005 tomuto výkonu nejen přiblížit. Vloni už vozidlo dosáhlo výkonu 1500 km se spotřebou jednoho litru paliva.