Požadavky techniků na snížení "strojních" časů a zároveň zrychlení a rychlosti pohybu pro systémy skladů, 
manipulace s materiálem a výrobky neustále rostou. Klasická pohonná technika se již dostává na hranice svých 
technických možností. Lineární motory jsou cestou řešení, která má před sebou budoucnost právě pro nasazení 
v dynamických systémech manipulace, distribuce a ve všech aplikacích s požadavkem na vysokou dynamiku pohybu. 
SEW nabízí samozřejmě kompletní řešení, tj. i servoměnič MOVIDRIVE® pro řízení lineárních motorů. Pro pohodlné 
zprovoznění a obsluhu těchto motorů je k dispozici osvědčený obslužný software MoviTools (k dispozici zdarma) 
se speciální funkcí "uvedení lineárního serva do provozu" a také s osvědčenými technologickými moduly, tak jak 
je známe u měniče MOVIDRIVE®. Měniče řady MOVIDRIVE B, volitelná čidla polohy LinCoder Hiperface (inkrementální,
 absolutní), předpřipravené kabely a další příslušenství tvoří kompletní řešení pro vysoce náročné aplikace 
 horizontálního, ale i vertikálního lineárního pohonu. Právě dle stupně "předpřipravenosti" k uvedení do provozu 
 a dle vybavení dodatečným příslušenstvím jsou lineární servomotory dodávány v pěti stavebních velikostech (P050, 
 P100, P150, P200, P250), čtyřech délkách primární části (VS, S, M, ML) pro každou velikost a ve třech stupních 
 výbavy: SL2 Basic ( obsahuje primární část motoru - lineární servomotor s vrstveným ocelovým jádrem, sekundární 
 část s vysoce kvalitními permanentními magnety, toto provedení motoru je chlazeno jen konvekcí s okolím ). 
 SL2 Advance system (navíc vybaveno robustním krytem motoru, který slouží zároveň jako chladič a zároveň jako
  základ (platforma) konstrukce pro montáž zákaznického zařízení, dále předpřipravené-obrobené plochy pro lineární 
	vedení a montáž enkodéru, předpřipravené konektory). SL2 Power systém (nejvyšší stupeň výbavy je navíc vybaven 
	cizím chlazením motoru, které zajistí zvýšení 1,5 násobné zvýšení výkonu). Nejdůležitější technická data 
	lineárních motorů SL2: vyšší zrychlení díky absenci rotačních součásek a tedy i velkých momentů setrvačnosti; bezkontakní přenos energie (motor - "poháněné zařížení"); 
odstranění problémů se zubovou vůlí (u mechanických ozub. převodů nutno použít redukovaná ozubení); 
nízká hlučnost; vysoká životnost a nízké provozní a servisní náklady; tuhost konstrukce (vysoký poměr váha- výkon);
 nominální síla motorů 280-6000 N; maximální síla až 12 600 N; zrychlení bez zatížení 80 m/s2; nominální rychlosti 
 1, 3, 6 m/s; přesnost pozicování v mm (typicky ±10mm); teplotní třída F, krytí IP65; volitelné cizí chlazení 
 (zvyšuje výkon 1,5x ); volitelné předpřipravené kabely; tepelná ochrana termistory ve vinutí bezpečné zastavení 
 (elektromagnetická, pneumatická brzda).
www.sew-eurodrive.cz
		 
Společnost Siemens, divize Automatizace a pohony, rozšířila výkonnostní rozsah frekvenčního měniče Sinamics S120: kromě dosavadní "booksize" modulární výstavby bylo na trh uvedeno i vestavné provedení. Polohové i vektorové aplikace se tak nyní mohou pohybovat od 1,6 až po 800 kW při napětí 3x400 V, případně až do 1200 kW při napětí 3 × 690 V.
Moduly "booksize" a vestavné provedení lze libovolně kombinovat a propojit pomocí sběrnice Drive-Cliq na centrální jednotku. Typickými aplikacemi jsou například papírenské stroje, válcovací a dělicí linky apod.
Ve střednědobém výhledu bude Sinamics S120 nahrazovat frekvenční měniče řady Simovert Masterdrives jak v polohových aplikacích, tak i ve vektorovém řízení. Polohové aplikace jsou nyní s výhodou řešeny ve vazbě s řídicími systémy pro polohování, tj. řídicí systém Simotion, či technologická CPU Simatic S7-315T-2 DP resp. S7-317T-2 DP. Později bude přímo v řídicí jednotce frekvenčního měniče Sinamics S120 umožněno základní polohování.
www.siemens.cz/ad