Češi využili v uplynulých dvanácti měsících šanci, kterou jim poskytlo Irsko otevřením svého pracovního trhu. Odpadla složitá administrativa. Uchazeči o práci jsou nyní v mnohem jednodušší situaci. Především: nemusí žádat o pracovní povolení. To Čechy a Moravany povzbudilo. Za rok 2003 evidovaly irské daňové úřady 1100 pracovníků, kteří uváděli českou národnost. Za období od května 2004 do února 2005 jich bylo 3755.
Irsko - spolu s Británií a Švédskem - nechrání své zaměstnance umělými překážkami před konkurencí z nových členských zemí.
Irský hospodářský zázrak navíc táhne. Ve výhledech pro růst ekonomiky pro letošní rok ukazuje Irsko s pětiprocentním odhadem záda zbytku Evropy. Obdivuhodně nízká zůstává i nezaměstnanost. Platy rostou spolu s Británií nejrychleji v celé Evropské unii.
Mění se jen obory, které v Irsku nabízejí volná místa.
"V minulosti pracovala většina Čechů zaměstnaných v Irsku jako počítačoví specialisté, automechanici či řezníci," říká finanční expert Jindřich Doležal, který pracuje v dublinské společnosti 3S. To se změnilo. "Po krizi, která postihla počítačový sektor, je většina Čechů přijímána spíše na méně kvalifikované práce, do hotelů, restaurací či ve stavebním průmyslu," říká Doležal. "Tam nalezne zájemce práci téměř okamžitě."
O práci v Irsku stojí podle nedávného průzkumu společnosti CVVM asi sedm procent dotázaných Čechů. Více láká zájemce o práci jen Německo a Británie, kde chce pracovat asi čtvrtina z nich. Oceňují především uspokojivý výdělek a možnost zlepšit si jazykové znalosti.
Světová banka na svém jarním zasedání oficiálně přeřadila Českou republiku do skupiny vyspělých ekonomik. Česko už tak od nynějška nebude dostávat od banky finanční pomoc. Současná vládní krize se podle odborníků na ekonomické situaci v zemi neprojevila. Informoval o tom Český rozhlas a Česká televize.
"Česká republika teď už nebude mít nárok na braní si úvěrů ze Světové banky, které už stejně řadu let nečerpala," řekl ČT a ČRo náměstek ministra financí Tomáš Prouza. Jediné peníze si tehdejší Československo od Světové banky půjčilo v roce 1991. Částku 450 milionů dolarů použilo na budování infrastruktury a další strukturální změny ekonomiky.
Takzvanou graduací prošlo ze zemí bývalého východního bloku zatím jen Slovinsko. "Čeká se graduace Maďarska ještě v tomto roce a potom Slovenska a pobaltských zemí v dalších letech," řekla ČT zástupkyně ČR ve Světové bance Jana Matesová.
Světová banka vytkla ČR i nedostatky. Podle Prouzy šlo hlavně o strukturální reformy; důchodového systému a zdravotnictví. "A samozřejmě ta základní otázka: schodky veřejných rozpočtů," dodal Prouza.
Pomoc Světové banky Česku se nyní soustředí především na takzvanou technickou asistenci při analýze ochrany spotřebitelů na českém finančním trhu. Půjde o aktivitu, kterou banka v rámci přípravy metodologických postupů rozvíjí pouze v ČR. Práci dokončí mise odborníků banky, která přijede na podzim do Prahy.
V roce 1998 banka vypracovala studii o kapitálovém trhu v ČR a o rok později dokument o připravenosti ČR na vstup do Evropské unie. Banka státu rovněž pomohla v oblasti výdajů veřejných rozpočtů, veřejného dluhu, spolupráce státu a firem (PPP) nebo přípravy důchodové reformy.
Asi padesát tisíc nákladních automobilů plně naložených zeminou by muselo projet centrem Prahy nebýt neobvyklého způsobu odvozu vytěženého materiálu na stavbě Nového spojení - soustavy železničních tunelů a dalších objektů kolem vrchu Vítkov. Zemina je z prostoru staveniště odvážena pomocí nákladních vlaků přímo na skládky mimo hlavní město. Projekt Nové spojení propojí jednotlivé železniční tratě v Praze.
V současné době je to největší liniová stavba realizovaná v hlavním městě. "V průběhu stavby bude přemístěno zhruba 700 000 kubíků zeminy, která bude z větší části použita v rámci stavby. Přebytečná zemina v objemu zhruba 270 000 metrů krychlových musí být odvezena. Abychom nezpůsobili dopravní kolaps a snížili zátěž životního prostředí, odvážíme tuto zeminu po železnici. Plně naložené vlaky odjíždějí ze stavby každý den a v současnosti je odvezena více než třetina plánovaného objemu" říká Richard Záruba, mluvčí Skanska ŽS a.s., vedoucího člena konsorcia, které uskutečňuje tento projekt.
Vytěžená zemina je překládána na železniční vagóny a posléze odvážena na skládky Jeneč
a Lužec. Dopravu na skládky zajišťují České dráhy. U výhybny Vítkov bylo zřízeno kolejiště, dále byla vybudována pracovní komunikace ve tvaru smyčky. Doprostřed je hromaděn vytěžený materiál, který je průběžně odvážen.
Současně s odvozem zeminy se připravuje stavební jáma pro ražbu tunelů pod Vítkovem a pokračuje stavba silniční estakády Krejcárek která umožní nové propojení komunikací Novovysočanská a Švábky. Pro řidiče je důležité, že dojde k odstranění úrovňového přejezdu přes Vítkovskou trať, kde dosud auta stála v kolonách u přejezdu. Oproti plánovanému harmonogramu bude estakáda zprovozněna o rok dříve, tedy v prosinci 2005.
V prostoru západního portálu tunelů Vítkov se pracuje na stavbě železničního přemostění Masarykova nádraží - čtyřkolejné estakády, která je svou konstrukcí světově ojedinělá. Pokračují práce na rozšíření Husitské ulice, která bude po dokončení v roce 2006 řešena jako čtyřproudová komunikace se středním dělícím pásem. Výrazně se tak zvýší bezpečnost a kapacita ulice a přilehlé křižovatky. Provoz na komunikacích bude zachován, práce si vyžádají jen částečné uzavírky na nezbytně nutnou dobu.
Projekt tunelů pod Vítkovem a jejich napojení na jednotlivé železniční koridory patří k nejnáročnějším dopravním stavbám, které kdy byly na území České republiky uskutečněny. Kromě dvou nových dvojkolejných tunelů, které tvoří jádro stavby, budou vybudovány čtyři železniční mosty, tunelový most o délce 130 metrů a 44 metrů dlouhý most Balabenka. Vznikne také 300 metrů dlouhá silniční estakáda spojující Krejcárek a Palmovku a mnoho dalších staveb.
Výstavba Nového spojení a modernizace přilehlých tratí umožní začlenit železniční dopravu do systému integrované hromadné dopravy hlavního města Prahy, zlepší se také kvalita spojení mezi Prahou a aglomeracemi Středočeského kraje.
www.skanska.cz
Rallye Monte Carlo pro vozidla na vodíkový pohon a hybridní se uskutečnila vozidla 2. dubna 2005. Jedná se o první akci svého druhu. Celou trasu z Lugana (Švýcarsko) přes Itálii a Francii až do Monaka, v celkové vzdálenosti 416 km, urazily vozy za 6 hodin. Plynný i kapalný vodík v průběhu celého závodu zajišťovaly dva servisní týmy Linde mobilními čerpacími stanicemi. Unikátního závodu se zúčastnilo 17 mezinárodních výrobců automobilů jako Mercedes, Volkswagen, Toyota atd.
"Rallye Monte Carlo pro vozy na vodíkový pohon a hybridní vozy" se uskutečnilo v den zahájení sympozia EVS 21 (21. světové sympozium - vozidla na vodíkový, hybridní a elektrický pohon), které se konalo od 2. do 6. dubna 2005 v Monaku. Návštěvníci výstavy měli možnost vyzkoušet si vozy na alternativní pohon na známé trati Formule 1 v Monaku. Zásobování vozů na vodíkový pohon zabezpečovala společnost Linde.
Závod organizovala Mezinárodní automobilová sportovní federace FIA (Fédération International de l´Automobile) s Automobilovým klubem Monaco (ACM). Za volantem vozů na alternativní pohon usedli takové osobnosti, jako Heinz-Harald Frentzen, vítěz tří velkých cen Formule 1 a světový vice-šampión Formule 1 roku 1997.
Společnost Linde se již řadu let účastní téměř všech významnějších projektů na podporu vodíkového pohonu pro automobily. Linde využívá své know-how v mnoha oblastech týkajících se vodíku od výroby, přes zkapalňování, dopravu až po jeho využití. Linde provozuje v Ingolstadtu jediné zařízení na zkapalňování vodíku v Německu. Ze 70 vodíkových čerpacích stanic na světě jich 30 provozuje Linde.
Toyota poøádá v týdnu od 18.4. do 24.4. testovací jízdy. Akce se mùžete zúèastnit na mnoha místech Èeské republiky, podrobný seznam míst a dealerù, kde akce probíhá najdete na internetu: www.toyota.cz. Na testovací jízdy je tøeba se pøihlásit, na internetu si zvolit místo a dealera, u kterého chcete zkušební jízdu absolvovat a také si vybrat typ vozidla.
www.toyota.cz
Nová Škoda Octavia Combi získala Národní cenu za produktový design. Prestižní ocenění převzal v Betlémské kapli v Praze vedoucí technického vývoje společnosti Škoda Auto Harald Ludanek z rukou místopředsedy vlády ČR Martina Jahna a ředitele Design centra České republiky Karla Kobosila.
Národní designérskou soutěž "Vynikající výrobek roku", jejíž součástí je i "Národní cena za produktový design" vyhlašuje od roku 1991 z pověření ministerstva průmyslu a obchodu ČR Design centrum České republiky. Nominované výrobky hodnotí mezinárodní odborná porota složená z jedenácti profesionálních designérů, umělců, výtvarníků a vysokoškolských pedagogů. Národní cenu za design obdržel v České republice v roce 1999 také vůz Škoda Octavia Combi 1. generace.
Škoda Octavia Combi zvítězila v náročné konkurenci dalších sériově vyráběných průmyslových výrobků z celé České republiky. V hodnocení poroty se na adresu nové Octavie Combi mimo jiné objevilo: "Dominantními znaky nové generace karoserie vozu Octavia Combi jsou dlouhé měkké křivky. Jemně, ale zřetelně čitelné hrany odvážně procházející od předních sloupků až po nárazník podtrhují dynamický sportovní nádech přirozeně elegantního vzhledu. Promyšlenou koncepci a pečlivým vyřešením detailů je dosaženo vysoké užitné hodnoty a dojmu solidnosti." Porota, které předsedal známý český designér Václav Král ocenila také fakt, že nová Škoda Octavia je dílem vlastního vývojového centra společnosti Škoda Auto v Mladé Boleslavi.
Národní cena za design není prvním oceněním, které karosérie modelu Octavia získala. V listopadu loňského roku udělila v Miláně mezinárodní porota architektů, kritiků a umělců vozu Škoda Octavia titul "Nejkrásnější auto roku". Škoda Octavia se zároveň stala autem roku v České republice, ve Finsku, Bulharsku, v Srbsku a Černé Hoře a na Ukrajině. V Německu získala ocenění "Zlatý volant" a v Anglii "Rodinný vůz roku 2005". Škoda Octavia vyhrála české národní kolo ankety "Auto 1"
a v celoevropském finále "Auto 1" obsadila celkové druhé místo, když suverénně vyhrála kategorii techniků.
Společnost Peugeot Česká republika s.r.o. a síť koncesionářů Peugeot připravily pro majitele vozů značky Peugeot servisní prohlídku za symbolickou cenu 99 Kč. Akce je doplněna nabídkou šekové knížky se slevovými kupóny a je platná od 21. března do 22. dubna 2005.
Servisní akce Peugeot přichází v období přípravy vozů na jarní motoristickou sezónu. Za symbolických 99 Kč nabízí majitelům vozů Peugeot kontrolu stavu vozidla po zimním provozu. Prohlídka obsahuje dvacet kontrolních bodů a je zaměřena na podvozek vozu. Lze ji absolvovat za 1 hodinu a zákazník se na jejím uhrazení podílí částkou 99 Kč. Akce platí pro všechna vozidla Peugeot mimo záruku.
Servisní prohlídka za symbolickou cenu je doplněna nabídkou šekové knížky se slevovými kupony, kterou získá automaticky každý zákazník absolvující jarní prohlídku v značkových servisech prodejní sítě Peugeot. Šeková knížka obsahuje deset kupónů, které lze směnit např. za originální díly Peugeot použité při opravě závad nalezených při kontrole v rámci servisní akce, letní sadu slunečních clon či služby v oblasti údržby pneumatik a další.
www.peugeot.cz
Škoda s Octavií montovanou v Shanghai Volkswagen (SVW) rozšíří svoji modelovou nabídku v Číně.
Licenční smlouvu dne 11. dubna v Mladé Boleslavi podepsali Detlef Wittig, předseda představenstva společnosti Škoda, Winfried Vahland, místopředseda představenstva společnosti Škoda a Chen Zhixin, předseda představenstva SVW a jeho zástupce Dieter Seemann.
Od roku 2007 se má ve firmě SVW vyrábět Škoda Octavia, limuzína střední třídy.
Současně se počítá s vysokým stupněm lokalizace, která umožní ekonomicky výhodnou výrobu. Cílem je odebírat co možná nejvíce dílů z Činy. V tomto ohledu budou se SVW a společností Škoda Auto těsně spolupracovat Volkswagen Group China se sídlem v Pekingu a poskytovat potřebnou součinnost.
Prodej a servis vozů Škoda poběží přes síť vybraných prodejců a servisních podniků značky Škoda, do níž budou zahrnuti i dosavadní dnešní značkoví prodejci Škoda v Číně. Vozy, vyrobené v závodě SVW budou zpočátku určeny pro tuzemský trh.
Škoda, jedna z evropských automobilových značek s nejdelší tradicí, je od roku 1991 součástí koncernu Volkswagen a dnes disponuje modelovou paletou nejmodernějších vozů na mezinárodní úrovni.
Pevnou linku za 99 korun si zákazníci ČESKÉHO TELECOMU mohou objednávat až do konce školního roku. Akční nabídku, kterou společnost oznámila v polovině ledna, nyní prodlužuje do 30. června 2005. Kromě 97% slevy na zřízení telefonní linky obdrží každý nový zákazník 180 volných minut pro jakákoliv volání v pevné síti ČR (60 minut po dobu třech měsíců).
Ještě více volání zdarma (až 70 % hovorů) přinášejí nové cenové programy Telefon Volno a Telefon Volno Plus. ČESKÝ TELECOM je veřejnosti představil před několika dny (31.března). V tuto chvíli jich využívá přibližně 20 000 zákazníků.
"Nové cenové programy motivují k využívání pevné linky. Naši zákazníci s nimi totiž mohou volat tak často, jak potřebují. Mimo špičku a o víkendech jim nabízíme až 4,5 dne bezplatného volání," uvedl Simon Anthony Burckhardt, výkonný ředitel pro marketing ČESKÉHO TELECOMU.
Bezplatné volání se vztahuje na místní a dálkové hovory v pevné síti. Hovory jsou zcela zdarma po dobu třiceti minut, po uplynutí této doby je volání účtování po minutách. "Počet po sobě jdoucích hovorů ale není omezen, takže u opravdu dlouhých hovorů můžete zavěsit a volat znovu," vysvětluje Simon Anthony Burckhardt.
Zákazníci si mohou objednávat programy Telefon Volno a Volno Plus prostřednictvím internetu (www.telecom.cz), značkových prodejen TELEPOINT a TELEPOINT PARTNER nebo v Telefonickém centru služeb na čísle 800 12 34 56. To je v provozu nonstop - tedy 24 hodin denně, 7 dnů v týdnu. Nepřetržitě je k dispozici také speciální linka určená pro objednávání cenových programů 800 15 15 15.