Snad každodenně se na stavbách používají pro izolování TZB (kruhová potrubí ústředního topení, sekundární rozvody, klimatizační technika atd.) tzv. potrubní pouzdra. V loňském roce se na trhu objevil výrobek společnosti Rockwool, a.s. - prefabrikované potrubní pouzdro TERMOROCK . Dnes už patří k perspektivním a na trhu velmi žádaným izolacím.
Izolační jádro pouzdra TERMOROCK ve tvaru kruhového mezikruží tvoří kamenná vlna (minerální plsť), která má už ve výrobě připojen trvanlivý povlak ze speciální protipožárně retardované plastové fólie. Stejně jako běžně používané potrubní pouzdro PIPO nebo PIPO ALS tvoří spoj izolační trubice zámek, aby v tomto místě nedocházelo ke zvýšeným ztrátám tepla. Podélný spoj plastové fólie je pak v přesahu povrchové úpravy vybaven oboustrannou samolepicí páskou, takže po nasazení pouzdra na potrubí opět stačí strhnout krycí voskovaný papír a spoj lze rychle a čistě uzavřít.
Hlavní výhodou je jednoduchost zpracování, tato pouzdra zvládne instalovat po krátké instruktáži i laik (hodí se i pro prodejny typu DIY - Udělej si sám). Povrchová úprava je integrovaná s pouzdrem, což je další výhodou tohoto prefabrikovaného prvku pro rychlou, čistou a efektivní montáž. Plastový povrch je ve světlé barvě - bílé (RAL 9010) nebo středně světle šedé (která je blízká RAL 7047), která budí dojem "čistoty". Plastový povrch je omyvatelný, tj. sanitovatelný i pro provozy s požadovaným vysokým stupněm hygieny (nemocnice, stravovací komplexy, výroba potravin, farmacie, supermarkety atd.)
K pouzdrům TERMOROCK se dodávají i doplňky - návleky pro kolena a samolepicí páska ze stejného materiálu a shodné barvy, takže izolace potrubí v určitém úseku stavby může být zcela "homogenní", pokud se týká kvality povrchové úpravy. Pro izolaci ohybů lze použít segmentovaný řez jak téhož pouzdra, tak PIPO nebo celistvé a flexibilní pouzdro FLEXOROCK s hliníkovou fólií na povrchu, na závěr montáže se pak na tento ohyb nasadí speciální potrubní návlek (tvarovka). Potrubní pouzdro včetně svého potahu bylo testováno i z hlediska požárních vlastností, a to podle metodiky zkoušek EN, tedy platných v celé Evropské unii s výborným výsledkem - pouzdro včetně obalu vyhovuje z hlediska zatřídění ČSN EN 13501-1 (Reakce na oheň) do skupiny A1.
Existují pouze dvě dílčí omezení pro použití - jelikož pouzdro není zcela vodotěsné a parotěsné (omývat jej lze, ale nikoli sprchovat nebo vystavit dešťovým srážkám) a povlak není trvale odolný UV záření, nelze TERMOROCK aplikovat pro vnější prostředí. Vzhledem k vlastnostem požárně retardovaného plastu povrchové úpravy je pak nutné, aby se během provozu nepřekročila teplota vnějšího povrchu 80 °C, což však např. pro ústřední vytápění s parametry vody 90/60 °C nemůže hrozit.
www.rockwool.cz
etoinduktivní lineární senzory
Společnost dříve specializovaná výhradně na výrobu senzorů dnes nabízí řešení pro celé spektrum automatizačních úloh, jako jsou: senzorová technika, uživatelsky orientované spínací a kontrolní přístroje pro řízení technologických procesů, busstop®, systémová technika pro průmyslové sběrnice. Společnost TURCK vyvíjí a vyrábí zákaznické hybridní obvody a SMD moduly.
Na zcela novém principu pracují magnetoinduktivní lineární senzory typové řady WIM
Senzory s výstupním signálem 4...20 mA nebo 0...10 V jsou kompaktní a necitlivé na stranový pohyb snímacího magnetu. Udávají velice přesně údaje o poloze s reprodukovatelností 0,5%. Také hodnota teplotního driftu 0,09% vyhovuje i přísným aplikačním požadavkům. Tato typová řada senzorů vyplňuje mezeru mezi čistě digitálním měřením a velmi přesnými měřicími systémy.
Se senzory typu WIM je možné jednoduše a cenově výhodně řešit různé aplikace nejen v klasickém strojírenství, např. u upínacích válců, v robotice nebo v manipulačních zařízeních.
Díky osové magnetizaci snímače jsou senzory necitlivé vůči stranovému posuvu snímacího magnetu. Proto lze senzory použít i v dalších aplikacích, ve kterých je používán magnetický snímač polohy, např. při měření hladiny plovákem nebo polohy ventilů. Ve většině aplikací lze využít stávající snímací magnet, což velice zjednodušuje nasazení těchto senzorů.
Magnetoinduktivní lineární senzory jsou k dostání ve třech různých měřicích délkách (30, 70 a 110 mm), se čtyřmi rozdílnými snímacími magnety, robustní mechanikou a bezdotykovým principem měření. Proto mohou být používány univerzálně.
www.turck.cz
Firma BD SENSORS vyrábí a dodává především snímače tlaku, snímače výšky hladiny a jejich příslušenství. V současnosti uvádí na trh novou řadu snímačů XACT, která splňuje nejvyšší požadavky pro nasazení v technologických procesech v chemickém, farmaceutickém a potravinářském průmyslu. Tomu odpovídá celonerezová konstrukce pouzdra s krytím IP 67, široký výběr tlakových přípojek v provedení DIN 11 851, CLAMP a Varivent s možností volby materiálu oddělovací membrány, náplně a těsnění.
Pro nasazení v energetice, teplárenství a dalších oborech bez zvláštních požadavků na hygienické provedení je připravena varianta s lakovaným pouzdrem z hliníkové slitiny, s nerezovými tlakovými přípojkami v závitovém, přírubovém nebo zákaznickém provedení. K dispozici jsou oddělovací membrány nerezové, tantalové, keramické a z hasteloye.
Všechny typy snímačů je možno vybavit inteligentní elektronikou včetně displeje s tlačítkovým ovládáním a komunikací HART.
www.bdsensors.cz
České aerolinie kvůli vysokým cenám ropy podobně jako jejich konkurenti zvýšily palivový příplatek k cenám letenek. ČTK to dnes sdělila mluvčí ČSA Jitka Novotná.
Příplatek k letenkám na evropských linkách se zvýší o 2 EURO a celkově cestující zaplatí 7 EURO za jeden let. Růst ceny paliva se nejvýrazněji projevuje především na dálkových linkách (nad 7 hodin letu) a příplatek se v tomto případě navýší o 8 EURO a celková výše příplatku tak bude činit 18 EURO na jeden let (s výjimkou prodeje v USA a Kanadě, kde dochází k navýšení o 10 EURO při prodeji letenek v USA a o 12 EURO při prodeji letenek v Kanadě). Na vnitrostátní linky se poplatek nevztahuje.
Příplatek na palivo zavedly ČSA loni v září poté, co k podobnému kroku přistoupila většina jejich konkurentů. Od té doby se již příplatek domácího dopravce jednou zvýšil, a to loni v listopadu.
Českým aeroliniím zvýšila drahá ropa loni náklady proti očekávání o 900 milionů korun, z toho palivový příplatek kryje jen asi deset až 15 procent, řekla Novotná.
Palivový příplatek je dočasným opatřením. ČSA ho zruší ve chvíli, kdy cena ropy kotovaná na burze v Rotterdamu klesne pod hodnotu 45 USD za barel a udrží se tam alespoň po dobu 30 dní.
www.csa.cz
Honda CBR600RR svým příchodem do kategorie supersportů střední váhy způsobila v roce 2003 značný rozruch. Její podobnost s bezkonkurenčním šampionem seriálu MotoGP, RC211V, byla zjevná na první pohled a konstruktérské úsilí se dočkalo odměny v podobě titulu mistra světa ve třídě supersport hned v prvním roce její existence.
Do roku 2005 vstupuje úspěšná šestistovka vybavena ještě větší porcí závodních genů a nejmodernějšími technologickými prvky. Především díky důkladné modernizaci hliníkového rámu a výfukové koncovky se podařilo snížit celkovou hmotnost motocyklu o neuvěřitelných 6 kilogramů, což při současném zvýšení výkonu představuje nejlepší poměr výkon/váha v kategorii 600 ccm. Kromě samotného snížení hmotnosti se navíc podařilo ještě více soustředit hmotu směrem k těžišti, což přispívá k dalšímu zlepšení již tak vynikající ovladatelnosti stroje. Při modernizaci pohonného agregátu se Honda zaměřila hlavně na zvýšení kroutícího momentu v celém spektru otáček. Zúžení střední části sacích kanálů napomáhá rychlejšímu sání palivové směsi do spalovací komory a tím pádem lepší akceleraci i bezprostřednější reakci motocyklu na pohyb plynové rukojeti.
O dokonalou stabilitu modelu 2005 se postará nová přední vidlice typu Up-side down, převzatá z neporazitelného závodního speciálu RC211V, a brzdný účinek dále vylepší radiálně uchycené brzdy, jaké Honda používá na hypersportu CBR1000RR Fireblade. Celkový vzhled nové Hondy CBR600RR podtrhují agresivněji tvarované linie přední kapotáže, do které jsou nyní účelněji a efektivněji zakomponovány hrdla náporového sání a nový multireflexní štíhlý světlomet.
Nová Honda CBR600RR je dokonale připravena obhájit svou pozici světového lídra na závodních okruzích i na klikatých silnicích, které vyznavači supersportovní jízdy a milovníci adrenalinu tolik zbožňují.
Technické údaje:
Obsah motoru: 599 ccm
Max.výkon: 86 kW/13 000 ot. za min.
Max. kroutící moment: 66 Nm/11 000 ot.za min.
Hmotnost bez náplní: 163 kg
www.honda.cz
Největší internetové business to business tržiště v Čechách http://www.abc.cz provozované
společností ABC Českého Hospodářství a. s. dosáhlo v letošním roce rekordní návštěvnosti a počtu aktuálních poptávek a nabídek z Čech i ze zahraničí. Tento fakt dokazuje, že segmentu B2B se na českém internetu daří velice dobře a předjímá tak trend obchodování i do budoucna.
Hlavním ukazatelem úspěšnosti serveru je však vedle návštěvnosti, která od roku 2002 vzrostla téměř desetinásobně na současných 50.000 návštěvníku měsíčně, konkrétní počet vložených poptávek a nabídek. Za existence této služby jich bylo zpřístupněno přes 100.000. ABC Českého Hospodářství nespoléhá pouze na web, ale aby se nabídka či poptávka dostala až ke klientovi, každý den distribuuje zaregistrovaným uživatelům mail
s aktuálními nabídkami a poptávkami z vybraného oboru. Do letošního března se zaregistrovalo okolo 23 000 uživatelů a denně přibývají další.
Klient se tak nemusí o nic starat, systém dovede jeho zakázku až k úplnému konci. Stačí vložit nabídku či poptávku, která je okamžitě automaticky zařazena. Např. v měsíci březnu letošního roku uveřejnil určitý klient 14 nabídek a jeho efekt lze shrnout
takto: kontakty na firmu se zobrazily 5200x v Obchodních kontaktech, nabídky (14) shlédlo 14.000 návštěvníků na http://www.abc.cz a 68.000 lidem byl rozeslán email s touto nabídkou či poptávkou. Jedna nabídka oslovila v průměru 4800 firem. Za minimální náklady, pracovní úsilí a zejména v krátkém čase se dostane poptávka či nabídka k těm, kteří o ni mají
opravdu zájem.
"Největší zájem o obchodování prostřednictvím internetu mají dlouhodobě firmy z oborů stavebnictví, strojírenství, hutnictví," konstatuje Vojtová. "Dále se objevují finanční služby, reality, obchod s nábytkem a doprava. První místa se dlouhodobě nemění, ale lze vypozorovat trend, kdy se vedle průmyslových oblastí začínají objevovat i firmy se spotřebitelským zbožím a službami," dodává Vojtová.
ABC Českého hospodářství, a. s., je největší České B2B tržiště poptávek a nabídek, které zprostředkovává obchodní příležitosti malým firmám i velkým společnostem z Čech i ze zahraničí. Každý den lze na http://www.abc.cz najít více než 7 000 aktuálních nabídek a poptávek z 27 oborů od 30.000 firem z ČR i ze zahraničí.
www.gem.b2bcentrum.cz
Češi využili v uplynulých dvanácti měsících šanci, kterou jim poskytlo Irsko otevřením svého pracovního trhu. Odpadla složitá administrativa. Uchazeči o práci jsou nyní v mnohem jednodušší situaci. Především: nemusí žádat o pracovní povolení. To Čechy a Moravany povzbudilo. Za rok 2003 evidovaly irské daňové úřady 1100 pracovníků, kteří uváděli českou národnost. Za období od května 2004 do února 2005 jich bylo 3755.
Irsko - spolu s Británií a Švédskem - nechrání své zaměstnance umělými překážkami před konkurencí z nových členských zemí.
Irský hospodářský zázrak navíc táhne. Ve výhledech pro růst ekonomiky pro letošní rok ukazuje Irsko s pětiprocentním odhadem záda zbytku Evropy. Obdivuhodně nízká zůstává i nezaměstnanost. Platy rostou spolu s Británií nejrychleji v celé Evropské unii.
Mění se jen obory, které v Irsku nabízejí volná místa.
"V minulosti pracovala většina Čechů zaměstnaných v Irsku jako počítačoví specialisté, automechanici či řezníci," říká finanční expert Jindřich Doležal, který pracuje v dublinské společnosti 3S. To se změnilo. "Po krizi, která postihla počítačový sektor, je většina Čechů přijímána spíše na méně kvalifikované práce, do hotelů, restaurací či ve stavebním průmyslu," říká Doležal. "Tam nalezne zájemce práci téměř okamžitě."
O práci v Irsku stojí podle nedávného průzkumu společnosti CVVM asi sedm procent dotázaných Čechů. Více láká zájemce o práci jen Německo a Británie, kde chce pracovat asi čtvrtina z nich. Oceňují především uspokojivý výdělek a možnost zlepšit si jazykové znalosti.
Světová banka na svém jarním zasedání oficiálně přeřadila Českou republiku do skupiny vyspělých ekonomik. Česko už tak od nynějška nebude dostávat od banky finanční pomoc. Současná vládní krize se podle odborníků na ekonomické situaci v zemi neprojevila. Informoval o tom Český rozhlas a Česká televize.
"Česká republika teď už nebude mít nárok na braní si úvěrů ze Světové banky, které už stejně řadu let nečerpala," řekl ČT a ČRo náměstek ministra financí Tomáš Prouza. Jediné peníze si tehdejší Československo od Světové banky půjčilo v roce 1991. Částku 450 milionů dolarů použilo na budování infrastruktury a další strukturální změny ekonomiky.
Takzvanou graduací prošlo ze zemí bývalého východního bloku zatím jen Slovinsko. "Čeká se graduace Maďarska ještě v tomto roce a potom Slovenska a pobaltských zemí v dalších letech," řekla ČT zástupkyně ČR ve Světové bance Jana Matesová.
Světová banka vytkla ČR i nedostatky. Podle Prouzy šlo hlavně o strukturální reformy; důchodového systému a zdravotnictví. "A samozřejmě ta základní otázka: schodky veřejných rozpočtů," dodal Prouza.
Pomoc Světové banky Česku se nyní soustředí především na takzvanou technickou asistenci při analýze ochrany spotřebitelů na českém finančním trhu. Půjde o aktivitu, kterou banka v rámci přípravy metodologických postupů rozvíjí pouze v ČR. Práci dokončí mise odborníků banky, která přijede na podzim do Prahy.
V roce 1998 banka vypracovala studii o kapitálovém trhu v ČR a o rok později dokument o připravenosti ČR na vstup do Evropské unie. Banka státu rovněž pomohla v oblasti výdajů veřejných rozpočtů, veřejného dluhu, spolupráce státu a firem (PPP) nebo přípravy důchodové reformy.
Asi padesát tisíc nákladních automobilů plně naložených zeminou by muselo projet centrem Prahy nebýt neobvyklého způsobu odvozu vytěženého materiálu na stavbě Nového spojení - soustavy železničních tunelů a dalších objektů kolem vrchu Vítkov. Zemina je z prostoru staveniště odvážena pomocí nákladních vlaků přímo na skládky mimo hlavní město. Projekt Nové spojení propojí jednotlivé železniční tratě v Praze.
V současné době je to největší liniová stavba realizovaná v hlavním městě. "V průběhu stavby bude přemístěno zhruba 700 000 kubíků zeminy, která bude z větší části použita v rámci stavby. Přebytečná zemina v objemu zhruba 270 000 metrů krychlových musí být odvezena. Abychom nezpůsobili dopravní kolaps a snížili zátěž životního prostředí, odvážíme tuto zeminu po železnici. Plně naložené vlaky odjíždějí ze stavby každý den a v současnosti je odvezena více než třetina plánovaného objemu" říká Richard Záruba, mluvčí Skanska ŽS a.s., vedoucího člena konsorcia, které uskutečňuje tento projekt.
Vytěžená zemina je překládána na železniční vagóny a posléze odvážena na skládky Jeneč
a Lužec. Dopravu na skládky zajišťují České dráhy. U výhybny Vítkov bylo zřízeno kolejiště, dále byla vybudována pracovní komunikace ve tvaru smyčky. Doprostřed je hromaděn vytěžený materiál, který je průběžně odvážen.
Současně s odvozem zeminy se připravuje stavební jáma pro ražbu tunelů pod Vítkovem a pokračuje stavba silniční estakády Krejcárek která umožní nové propojení komunikací Novovysočanská a Švábky. Pro řidiče je důležité, že dojde k odstranění úrovňového přejezdu přes Vítkovskou trať, kde dosud auta stála v kolonách u přejezdu. Oproti plánovanému harmonogramu bude estakáda zprovozněna o rok dříve, tedy v prosinci 2005.
V prostoru západního portálu tunelů Vítkov se pracuje na stavbě železničního přemostění Masarykova nádraží - čtyřkolejné estakády, která je svou konstrukcí světově ojedinělá. Pokračují práce na rozšíření Husitské ulice, která bude po dokončení v roce 2006 řešena jako čtyřproudová komunikace se středním dělícím pásem. Výrazně se tak zvýší bezpečnost a kapacita ulice a přilehlé křižovatky. Provoz na komunikacích bude zachován, práce si vyžádají jen částečné uzavírky na nezbytně nutnou dobu.
Projekt tunelů pod Vítkovem a jejich napojení na jednotlivé železniční koridory patří k nejnáročnějším dopravním stavbám, které kdy byly na území České republiky uskutečněny. Kromě dvou nových dvojkolejných tunelů, které tvoří jádro stavby, budou vybudovány čtyři železniční mosty, tunelový most o délce 130 metrů a 44 metrů dlouhý most Balabenka. Vznikne také 300 metrů dlouhá silniční estakáda spojující Krejcárek a Palmovku a mnoho dalších staveb.
Výstavba Nového spojení a modernizace přilehlých tratí umožní začlenit železniční dopravu do systému integrované hromadné dopravy hlavního města Prahy, zlepší se také kvalita spojení mezi Prahou a aglomeracemi Středočeského kraje.
www.skanska.cz