Když před dvěma lety otevřela na konferenci téma samoplánování ve výrobě, reakce okolí byly skeptické. Přece nemůžete nutit lidi, aby si sami plánovali směny! Doba jí dala za pravdu. Flexibilita dávno neznamená ve světě byznysu science fiction. Stala se nutností. Bojem o přežití.
Jméno manažerky Jany Stehlíkové je se zlínskou konferencí FENOMÉN spojeno od samého začátku. Startup, s nímž aktuálně přichází s kolegyní Kateřinou Tkadlecovou na trh pod značkou FLECTO, zřejmě zatřese se stojatými vodami českého byznysu. Představuje konkrétní řešení pro firmy, které usilovně lákají do výroby každého, kdo má dvě ruce a nohy a je ochotný pracovat.
Odpovědí má být webová aplikace. Určena je pro všechny, kteří nechtějí nebo nemohou pracovat na plný úvazek. Týmu se ji podařilo zprovoznit během rekordních osmi měsíců. Funguje na jednoduchém principu: klikni, vyber směnu a pracuj. Snižuje administrativní zátěž a zaměstnavatelům usnadňuje organizaci směn.
„Rodiče menších dětí, studenti všeho druhu, lidé v předčasných i invalidních důchodech. Ti všichni by si často rádi přivydělali, ale na celý úvazek pracovat nemůžou. Když jim umožníte zvolit si konkrétní směny, jste ve výhodě. Pracovat 40 hodin týdně u jednoho zaměstnavatele navíc dávno není pro mladší generaci zajímavé," připomíná odbornice na lidské zdroje.
Nová platforma pomůže podle ní přinést chybějící pracovní sílu, a to z lokálních zdrojů. Zlínský kraj je přitom prvním, kde společnost v říjnu pilotní projekt spustila. Zájem ze strany firem je až překvapivý. „Doba je hrozně dynamická. Kdo se přizpůsobí, bude mít zaměstnance. To je jednoznačná odpověď," dodává Jana Stehlíková, která je i tentokrát garantem toho, že HR stage na konferenci FENOMÉN bude jedním slovem boží.
Nízká nezaměstnanost výrobním firmám zrovna nenahrává. Na co všechno budou muset přistoupit, aby přežily?
Covid způsobil, že lidé jsou méně ochotni měnit práci. To mluví ve prospěch zaměstnavatelů, kteří lidi mají, horší je to však pro ty, co je hledají. Firmy jsou nuceny změnit myšlení a nebát se nabírat do kvalifikovaných pozic také cizince. Budou muset prokázat větší otevřenost. S tím souvisí i flexibilní úvazky. Lidé si chtějí řídit svůj čas. Nepracovat 40 hodin týdně, ale třeba 30.
Kdy přišla ta změna? Peníze už nejsou na prvním místě?
Peníze jsou pro zaměstnance sice pořád na prvním místě, ale ukazuje se, že flexibilita v jakékoliv podobě je mezi prioritami už několik let. Dnešní absolventi nepotřebují nutně hned vlastnit byt nebo auto. Když to trochu přeženu, tak je zajímá, jestli nosí džíny, které jsou biologicky rozložitelné, jak se firma stará o budoucnost planety nebo jestli vyrábí produkt, který je přínosný pro společnost. Sdílená ekonomika je tím, co rezonuje. Většina zaměstnavatelů tuto změnu postojů raději ignoruje.
Co se musí stát, aby firmy změnily způsob myšlení?
Přiznat si, že se doba změnila. Věkový průměr ve výrobních firmách se zvyšuje rychlým tempem. Zaměstnanci ztrácejí zdravotní způsobilost, mladí nepřicházejí v takových počtech, aby starší generaci nahrazovali. Řešením nemohou být donekonečna přesčasy. Trendy jsou jasné: lidé si chtějí řídit svůj čas, mít možnost získat zkušenosti u více zaměstnavatelů, pracovat odkudkoliv. Koncept „work from anywhere" navíc umožnuje pracovat třeba pro firmu z druhého konce světa. Hodně toho využívají specialisté z IT a technologických firem. To jsou trendy, které je jednoduše nutné přijmout. Inovátoři, kteří vystoupí 20. ledna 2022 na 3. ročníku konference FENOMÉN, nám řeknou, jak se s nimi poprali.
Jaká zajímavá jména se začátkem roku na FENOMÉNu objeví?
Někdy je známější jméno, jindy téma, které osobnosti přinášejí. Tentokrát máme na HR stage prostor pro 6 řečníků, protože začátek i konec konference bude pro všechny společný. Každý ze speakerů bude mít svou půlhodinu. Rozhodli jsme se, že je opravdu namícháme. Tomáš Vránek, CEO společnosti ICE Industrial Services, se s námi podělí o zkušenost s tím, co má společného automatizace s hodnotami firmy. Zdá se vám to jako dvě naprosto nesouvisející oblasti? Ani ne, když vám navíc prozradím, že ICE patří mezi společnosti uplatňující principy svobodné firmy, a to navíc ve výrobním prostředí.
Co si pod tím lze konkrétně představit?
Tyrkysová firma uplatňující všechny principy svobodné firmy například znamená, že si lidé berou volno, kdy chtějí. To je ale jen špička ledovce. Mezi tímto přístupem a situací ve většině firem je však mnoho stupňů. Většinu prvků lze uplatnit poměrně jednoduše a každá z firem si může vybrat, co by mohlo dobře zafungovat právě u ní. Zpřístupnit finanční výsledky? Zrušit klasické hierarchické řízení ve stylu pyramidy? Průzkum ukázal, že jsou desítky firem v republice, které se snaží některé principy integrovat do své struktury. Od Tomáše se dozvíme, co se uplatnilo u nich a co jim to přineslo.
Budou mezi řečníky také ženy?
Na HR stage se objeví minimálně dvě. Dohodli jsme se Zuzanou Julinovou ze slušovického Greineru, která pohovoří na téma Agilní HR. Je to poměrně nová disciplína a Zuzana nám prozradí, proč do ní firma šla a co už se jí povedlo. Erika Vorlová z GasNetu bude mým dalším hostem. Jedná se o členku boardu, která má za sebou velmi zajímavé období fúze velkých společností s různou kulturou. Jaké to přináší výzvy? To se dozvíte na Fenoménu.
Na koho osobně se nejvíce těšíte vy?
Samozřejmě se těším na všechny. Zajímavým tipem může být ale například Radim Tvrdoň. Kluci z WeBoardu jsou startupisti, kteří si jednoho dne řekli, že s umělou inteligencí jdou dělat i jiné věci, než na které jsme byli dosud zvyklí. Pracují hodně s virtuální realitou, snaží se firmám pomáhat s onboardingem a jejich posledním výstřelkem je uměle inteligentní recruiterka. Snad bude možné ji vidět v akci! HR scénu uzavřeme mini panelem, který se bude týkat aktuálních trendů.
Kdo tyto trendy představí?
Martin Fortelný je velmi úspěšný mladý muž, který má za sebou zkušenosti v několika mezinárodních korporacích. Je zakladatelem firmy Advanto, která vytvořila aplikaci, jež umožní zaměstnancům dostat se k výplatě vlastní mzdy průběžně a nikoliv jen jednou za měsíc. Je třeba říct, že firmy, které tohle umějí, mají obrovskou konkurenční výhodu. Druhým speakerem bude Tomáš Ervín Dombrovský z LMC. Společnosti, která spravuje největší a nejznámější pracovní portál jobs.cz. Skrze výzkumy a další zdroje dat mapuje hlavní jevy a trendy v propojených světech vzdělávání a práce. Závěry a doporučení, které mohou pomoci zlepšit prostředí pro spolupráci, pravidelně přednáší lidem z HR a vedení organizací.
FENOMÉN pomáháte organizovat od samého začátku. Čím vás nadchl?
Ve Zlíně jsem žila 10 let a networking je v tomto regionu velmi dobře zavedený. Vlaďka Lukašíková, jednatelka firmy CE-PA, je moje krevní skupina a v lecčems jsme si podobné. Je to ženská, která srší nápady a navíc má jednu velkou výhodu: nejen, že je vizionářka, ale umí věci dotáhnout do konce. Zkrátka je to skvělá profesionálka a já si spolupráce s ní moc vážím.
Jaké máte ohlasy z předcházejících ročníků?
Už první ročník byl velký úspěch. Zpětná vazba manažerů, kteří přijeli, byla vynikající. Nejen na HR stage, ale také na špičkovou organizaci a průběh konference jako takový. To není úplně samozřejmost. Po covidu jsme všichni vyhladovělí po offline akcích, ale v té době si mohli všichni vybírat. Za nás to bylo potvrzení, že obsah dává smysl.
Myšlenka, které se po celé roky organizace držíte?
Chceme ostatním ukázat něco, co je možná momentálně na hraně jejich možností a představivosti, ale co už někde dobře funguje. Když lidé odcházejí z konference a říkají si: Jo, tohle téma mě zaujalo, tohle vyzkoušíme, mám radost. Ale i kdyby si ze všech účastníků vzalo jen několik něco osvěžujícího do praxe a zbytek si řekl, že to byl příjemně strávený čas, budu spokojená.
Jana Stehlíková
působí v oblasti obchodu a lidských zdrojů 13 let. Ve společnosti Grafton Recruitment zastávala pozici Regionální ředitelky pro Moravu a jižní Čechy. Dříve také pracovala na pozici obchodní ředitelky ve firmě orientované na oblast péče o zdraví a dva roky jako HR manažerka ve výrobní společnosti. V loňském roce se vrhla na podnikání. S kolegyní Kateřinou Tkadlecovou založila startup FLECTO.