ACRI push-pull-Škoda-MS-kraACRI – Asociace podniků českého železničního průmyslu sdružuje 50 firem, které vytváří obrat ve výši 76 miliard korun a zaměstnávají 20 tisíc zaměstnanců. Už řadu let tuto organizaci řídí Marie Vopálenská, která říká: „základem stability firem podnikajícím v železničním průmyslu jsou inovace, vysoké investice do nových technologií, a především konkurenceschopnost jejich výrobků."

T+T: Jak byste tuto organizaci představila?
Jsme asociace, která sdružuje podniky českého železničního průmyslu a jsme současně národním členem UNIFE (Evropské asociace železničního průmyslu). Díky tomu můžeme reprezentovat zájmy našich členů a oborové zájmy železničního průmyslu nejen vůči českým institucím a zároveň také prostřednictvím UNIFE i vůči těm evropským. Takže těch činností, které zajišťujeme je celá řada.

T+T: Čemu se věnujete v současné době?
Máme tři základní pilíře činností: prosazování zájmů členské základny a železnice, proexportní podpora a odborná činnost. V současné době se věnujeme tématům jako implementace legislativy 4. železničního balíčku, jeho Technického pilíře do národní legislativy, implementace ERTMS či čerpání finančních prostředků z fondů EU. V rámci proexportní činnosti pořádáme společné účasti na veletrzích, připravujeme projekty ekonomické diplomacie či incomingové mise, a to ve spolupráci s MPO a MZV. Bohužel v letošním roce byla tato oblast velmi ovlivněna pandemií COVID. V rámci odborné činnosti působíme jako centrum technické normalizace a poskytujeme odborné posudky a stanoviska.
AZD-image1 01
T+T: Jaké firmy konkrétně reprezentujete?
Především se jedná o výrobce kolejových vozidel, železniční infrastruktury, dodavatelé komponent, sdělovací a zabezpečovací techniky a informačních systémů, ale členy jsou i výzkumné a projektové ústavy a zkušebny. Členy ACRI jsou například Škoda Transportation, Siemens, Třinecké železárny, Bonatrans, DAKO-CZ, AŽD Praha nebo Výzkumný ústav železniční a další. V současnosti sdružujeme celkem 50 firem podnikajících v tomto odvětví.

T+T: Firmy podnikající v tomto oboru profesně sledujete už poměrně dlouho. Jak se podle vás českému železničnímu průmyslu daří?
Pokud bych měla hovořit v konkrétních číslech, tak firmy sdružené v ACRI v loňském roce zaměstnávaly 20 tisíc zaměstnanců a vytvářely obrat ve výši 76 miliard korun. Na těchto výsledcích se z více než padesáti procent podílí především export, který ve své absolutní výši čtyřicet miliard korun zůstává poslední čtyři roky skoro neměnný.
Navíc podle dopadové analýzy zpracované poradenskou společností Deloitte železniční průmysl vytváří přidanou hodnotu 26 miliard korun, se zahrnutím nepřímého a indukovaného efektu je to téměř 52 miliard korun. Z toho naprosto jasně vyplývá, že právě železniční průmysl je nejen perspektivní obor, ale i velice stabilním tahounem české ekonomiky a zároveň svou činností přispívá nejen k zaměstnanosti, ale i k tvorbě HDP České republiky.

T+T: Čím si úspěch právě českého železničního průmyslu vysvětlujete?
Základem stability těchto firem jsou především jejich inovativní a konkurenceschopné výrobky a služby. Zásadní měrou se na tom také odráží nárůst poptávky po příměstské a městské železniční dopravě jak u nás, tak i v zahraničí. Toto je dáno velkým tlakem na dekarbonizaci dopravy. Je třeba si uvědomit, že kolejová doprava je jedním z klíčových druhů dopravy, který je důležitý pro zajištění udržitelné mobility. Dalšími významnými faktory jsou na jedné straně čerpání evropských fondů v oblasti investičních aktivit v železničním infrastruktuře a v oblasti dodávek kolejových vozidel, a na straně druhé řada exportních úspěchů našich firem. V neposlední řadě nesmíme zapomenout na to, že železniční průmysl má u nás 200 let tradici, na kterou mohou firmy úspěšně navazovat.

T+T: Hovoříte o vysokých investicích do nových a inovativních produktů, můžete dát nějaké příklady?
Těch je opravdu mnoho, ale začneme například catenary-free tramvaje, které vyrábí Škoda Transportation pro tureckou Konyu. Ty dokáží bez napájení přes pantograf ujet nejméně 3 kilometry, při rychlosti až 30 kilometrů. Nebo dalším příkladem je přední evropský dodavatel zabezpečovacího a sdělovacího zařízení pro železnice AŽD Praha na zkušebních polygonech připravuje testování systému učeného pro regionální vlaky, které budou na trati jezdit bez strojvedoucích. Řada členských firem dodává komponenty pro vysokorychlostní vlaky, jako například panelové počítače firmy AMiT, sedadla firmy Borcad určené pro první třídu, dvojkolí firmy Bonatrans, převodovky brněnské IG Watteeuw nebo kompletní trakční vybavení pro vlaky s rychlostí nad 250 km/h od Škody Electric. Širokopatní kolejnice Třinecký železáren se používají pro stavbu vysokorychlostních železničních tratí. OLTIS Group nabízí komplexní a velmi pružné informační systémy s mnoha komponentami pro využití v dopravě, spedici a logistice.

T+T: Jak se vás týká tzv. Zelená dohoda?
Hlavním cíle ekologické dohody je výrazně snížit emise oxidu uhličitého do roku 2050 a dosáhnout klimatické neutrality. Evropská unie touto dohodou vyzdvihává především roli železniční dopravy při dosahování cíle snížit emise skleníkových plynů z dopravy o 90 % do roku 2050. V protikladu stále rostoucími emisemi z dopravy, emise železničního sektoru se v posledních třech desetiletích významně snížily a tento trend pokračuje i nadále. Železnice je nejméně znečišťujícím prostředkem veřejné dopravy, na celkovém znečištění z dopravy se podílí 0,5 % emisí CO2. Logicky bude dekarbonizace dopravy závist právě na zvýšení podílu železnic na trhu dopravy. Železnice by se měla jasně stát základem všech národních dopravních strategií s důrazem na ekologii a udržitelnost.
ACRI GRAF

Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI
Asociace podniků českého železničního průmyslu
Pobřežní 224/20, Praha 8
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
www.acri.cz