CVUT 2 Foto-SEJKOT CIIRC-CTCIIRC ČVUT se zapojuje do boje proti COVID-19. V centru excelence RICAIP podpořeného ze zdrojů EU vyvíjí pod označením "CIIRC RP95" zcela nový prototyp ochranné polomasky.
Cílem je připravit prototyp tak, aby jej bylo možné vyrábět kdekoli na světě. Distribuovaná výroba přitom umožňuje kompenzovat lokální nedostatek výrobních kapacit či zdrojů.
Výzkumný tým CIIRC ČVUT vyvinul a získal certifikaci na prototyp pokročilého respirátoru "CIIRC RP95-3D" během jediného týdne.


CIIRC RP95-3D je ochranná osobní pomůcka – polomaska – s vyměnitelným filtrem P3, která získala certificaci dle normy EN 140:1999. Splňuje stejné či vyšší stupeň ochrany jako respirátor filtrační třídy FFP3.
Masku je možné používat opakovaně díky ověřeným postupům pro sterilizaci a dezinfekci. Sterilizace polomasky je možná v parním sterilizátoru (autoklávu). Integrita polomasky po provedené sterilizaci (v Národní referenční laboratoři SZÚ) byla úspěšně potvrzena následným testováním na Výzkumném ústavu bezpečnosti práce.

Dezinfekce polomasky
Ta je možná sprejováním dezinfekčním roztokem na bázi alkoholu (85% ethanol). Tento postup byl ověřen ve spolupráci s týmem České kardiologické společnosti a jejich kolegů virologů.
Záměrem je, aby se ochranné prostředky daly nejen tisknout na 3D tiskárnách (typ CIIRC RP95-3D), ale aby se daly vyrábět i formou vstřikování plastu do připravených forem (typ „CIIRC RP95-M"). CIIRC RP95, ať už vytištěný na 3D tiskárně nebo vyrobený na vstřikolisu, je možné používat opakovaně, po dezinfikování a výměně filtračního materiálu prakticky neomezeně.
Start-up společnost při ČVUT Trix Connections, s.r.o. se jakožto držitel výhradní licence zavazuje poskytnout součinnost s výrobními podniky a participovat na dalším výzkumu a vývoji tohoto ochranného prostředku v rámci boje s onemocněním COVID-19.

Pomáhá i ŠKODA AUTO
Místo tajných prototypů tisknou respirátory. Jednu z několika tiskáren tohoto typu v České republice vlastní i ŠKODA AUTO, která se ihned do výroby zapojila.
Tisk jedné sady totiž trvá šestnáct hodin, následuje fáze zchlazování, která trvá zhruba stejnou dobu. Celý proces výroby je zároveň optimalizován tak, aby vznikaly skutečně stejné díly respirátorů, ať se tisknou kdekoli. „Ta opakovatelnost je nesmírně důležitá kvůli certifikaci, jen maska vyrobená touto metodou podmínky certifikace splňuje," vysvětluje Martin Sova, proč je potřeba použít profesionální stroje a nelze respirátory tisknout třeba na domácích tiskárnách.
CVUT 1 SKODA mba5-1920x1278V oddělení EGV teď tedy místo dílů pro testovací prototypy vozů denně vznikne 60 kompletů pro respirátory. Vytištěné komplety se skládají ze čtyř dílů: hlavní masky, záslepky, redukce pro připevnění filtru a výdechové krytky. Díly putují k firmě 3Dees, která shromažďuje části od dalších dodavatelů a zajišťuje finální montáž. Hotové respirátory, které lze používat opakovaně a opakovaně je dezinfikovat a jejichž filtry vydrží v provozu až týden, pak míří na ministerstvo zdravotnictví, které řídí jejich distribuci na místa, kde jsou nejvíce potřeba.

www.ciirc.cvut.cz
www.3dees.cz
www.skoda-auto.cz