Společnost DAKO-CZ, a.s. je předním výrobcem pneumatických, elektromechanických a hydraulických brzdových systémů pro kolejová vozidla s 205letou tradicí. Firma s ročním obratem více jak jedna miliarda korun českých, na kterém se ze 75 % podílí zahraniční zakázky, sídlí v Třemošnici ve východních Čechách. Vlastníkem společnosti je společnost CZECHOSLOVAK GROUP a.s.
Výrobce a dodavatel brzdových systémů a komponentů
Firma DAKO-CZ dodává brzdové systémy a komponenty pro nákladní a osobní vozy, příměstské jednotky, lokomotivy, soupravy metra i tramvaje. Kolejová vozidla s brzdami a komponenty DAKO je možné vidět nejen v Evropě, ale také v Číně, Indii, Malajsii, Indonésii či Alžírsku, kde společnost spolupracuje se světovými výrobci kolejových vozidel a provozovateli kolejové dopravy. Mezi odběratele produktů DAKO patří například: Siemens Mobility GmbH, Stadler Rail Gruppe, Tatravagónka Poprad a.s., Škoda Transportation a.s., MODERTRANS POZNAŃ Sp. z o.o., Železniční společnost Cargo Slovakia, a.s., CZ Loko, a.s. a další
Společnost má vlastní vývoj, disponuje moderní zkušební laboratoří a konstrukčním pracovištěm. Spolehlivost konstrukce brzdových systémů a komponentů je podložena vlastnictvím 14patentů a 11užitnými vzory, které jsou v souladu s platnými normami a předpisy UIC a TSI.
Naše vize a poslání
Být celosvětově úspěšným a dlouhodobě rostoucím výrobcem brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla, který nabízí ve svém oboru nejnovější technologii, špičkovou kvalitu a pružnost v reakci na potřeby zákazníka.
Posláním společnosti
je dlouhodobě a úspěšně působit na světovém trhu brzdových systémů pro kolejová vozidla a zároveň si uchovat schopnost vstoupit na jiné trhy strojírenských výrobků s vysokou přidanou hodnotou. Za základní podmínky úspěšného plnění naší mise považujeme vlastní výzkum a vývoj, investice do špičkových technologií k uchování konkurenceschopnosti, zaměstnávání špičkových inženýrů i kvalifikovaných dělníků, kterým poskytujeme jistotu práce u stabilního a férového zaměstnavatele, a udržování a rozvoj vztahů s našimi zákazníky, kterými jsou zejména světoví výrobci kolejových vozidel pro železnice a kolejové systémy městské hromadné dopravy (tramvaje a metro). I jako celosvětově působící firma ctíme a budujeme vztahy s regionem, kde sídlíme, a jeho samosprávou. Jednáme vždy tak, aby naše podnikání bylo trvale udržitelné.
Brzdový systém pro lokomotivy
Brzdový systém lokomotivy se sestává ze samočinné pneumatické brzdy řízené změnami tlaku v hlavním potrubí, elektropneumatické vlakové brzdy, která vysílá řídící brzdicí a odbrzďovací signály do vlakového vedení, dále z elektropneumatické přímočinné brzdy a parkovací a doplňkové brzdy. Vlakové brzdy je možné ovládat automaticky nebo je strojvedoucí ovládá manuálně. Brzdový systém je ve většině případů umístěn v kontejneru, což efektivním způsobem řeší zástavbu brzdového systému do jednoho bloku. Lokomotiva je vybavena protismykovým zařízením DAKO.
Brzdový systém pro traťové vozy
Traťová železniční vozidla mají specifické nároky a zpravidla velmi nízkou sériovost. Proto se navrhují speciálně podle požadavků zákazníka. Vozidla s pohonem jsou vybavena samočinnou tlakovou brzdou, přímočinnou brzdou a zajišťovací brzdou - jak pro krátkodobé, tak i pro dlouhodobé znehybnění vozidla. Přípojná údržbová vozidla mají brzdové vybavení podobné nákladním vozům, často doplněné o střadačovou zajišťovací brzdu. Celý systém bývá nezřídka doplněn o další pomocné pneumatické okruhy, které jsou samostatně řešeny systémem pneumatických panelů. p