25 Říjen 2012

ge-L410-Flying-NHTTurbovrtulový motor H80 společnosti GE Aviation získal typové osvědčení mezinárodního leteckého výboru (MAK). Ruský letecký úřad toto osvědčení motoru udělil 24. Září 2012. Motor H80 doposud získal typová osvědčení evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA), amerického úřadu pro civilní letectví (FAA), brazilského úřadu pro civilní letectví (ANAC) a argentinského úřadu pro civilní letectví (ANAC). Společnost GE usiluje o získání osvědčení pro motor H80 i v dalších zemích, mimo jiné v kanadě a číně, aby tak mohla podpořit globálně rostoucí počet svých zákazníků.

“Ruský trh patří mezi prioritní trhy pro GE Aviation. Očekáváme, že během příštího roku bude do ruska dodáno téměř 30 nových motorů H80, a to v letounech l410 vyráběných naším zákazníkem, českou společností aircraft industries, který má pro toto letadlo 80-90% svého odbytu právě v Rusku,” uvedl Milan Šlapák, obchodní ředitel GE Aviation v České republice. “na počátku roku 2012 jsme uzavřeli smlouvu se společností Sokol Nižny Novgorod, která bude zajišťovat kompletní servisní podporu našich motorů M601, předchůdce H80, pro Rusko. Společně se Sokolem budujeme silné servisní zázemí, protože očekáváme růst flotily motorů H80 v Rusku,” dodal Šlapák.

ge-H80v2Turbovrtulový motor H80 s výkonem 800 koní na hřídeli kombinuje elegantní, robustní design typu M601s 3D aerodynamickým designem a nejmodernějšími materiály vyvíjenými společností GE. Výsledkem je silnější, výkonnější a úspornější motor než typ M601, u nějž navíc není nutné provádět kontrolu palivových trysek a horkých částí motoru. Motor H80 se rovněž pyšní prodlouženou provozní dobou 3 600 letových hodin či 6 600 cykly mezi generálními opravami. Nabízí také možnost jednočinného nebo dvojčinného regulátoru vrtule, takže si typ vrtule může zvolit sám zákazník.

Prvním letounem s motory H80 v provozu bude zemědělský letoun Thrush 510G. Jak už bylo zmíněno, motor H80 byl rovněž zvolen pro pohon letounu l410 pro regionální přepravu společnosti Aircraft industries. Kromě těchto aplikací navíc společnost smyrna air center usiluje o doplňkové typové osvědčení pro využití motoru H80 v letounu KING AIR C90.

Společnost GE Aviation podniká všechny potřebné kroky, aby zabezpečila bezproblémové uvedení motoru H80 do provozu. V současnosti probíhá řada kurzů provozní údržby, jejichž cílem je naučit zákazníky, jak motor udržovat v co nejlepším stavu. GE Aviation navíc vybudovala rozsáhlou globální síť servisních služeb a podpůrných center.

Sledujte úžasný příběh H80 - prvního motoru GE vyvinutého a vyrobeného mimo Spojené státy, a to právě v ČR - na blogu společnosti GE pro střední a východní Evropu GE for CEE. Za necelý rok od první certifikace je H80 doma na celém světě:

http://geforcee.geblogs.com/?s=H80&submit.x=36&submit.y=10