04 Prosinec 2008
pro pásové dopravníky bez nutnosti vyrovnání

Dopravní pásy jsou využívány v širokém výkonovém spektru – počínaje méně než jedním kilowattem až po výkony přes deset tisíc kilowattů. Společnost Siemens nyní pod značkou Siemens-Flender nabízí nový flexibilní systém pohonů s mnohoznačným názvem „Self Aligning System“, který je mimořádně nenáročný na údržbu.

Dopravní pásy naleznou využití v dolech, stejně jako při těžbě písku a štěrku. Větší zařízení se nacházejí pod širým nebem a často jsou velmi vzdálená od přístupných oblastí. Délka dopravního pásu může dosahovat i několik kilometrů a jeho šířka je často přes tři metry. Tyto pásy se přitom pohybují rychlostí až 10 m/s. Vysoká výkonnost a mimořádná kvalita produktů Siemens-Flender zaručuje trvalý a spolehlivý provoz i v nejtěžších provozních podmínkách.

Mechanické pohony značky Siemens-Flender a dopravní technika

Pohony značky Flender patří v dopravní technice již několik desetiletí k nejžádanějším řešením. Nabídka zahrnuje celé hnací ústrojí tvořené motorem, spojkou a převodovkou. Siemens alternativně dodává také pomocné pohony, zpětné válečkové brzdy a brzdy. Hlavním předpokladem pro realizaci disponibilních a hospodárných zařízení je dlouholeté know-how. Důkazem úspěchu produktů Siemens-Flender jsou tisíce dodávek po celém světě. Specifické požadavky každého konkrétního použití se velkou měrou projevují v konstrukci, výrobě, montáži a údržbě pohonného systému. Řešení se proto neustále vyvíjejí podle aktuálních potřeb trhu.

Oborové standardy

Klasické pásové pohony jsou namontovány na kovovém rámu. Společnost Siemens nabízí různá standardizovaná řešení.Vedle těch klasických jsou pod značkou Siemens-Flender k dispozici dvě speciální řešení, u nichž není nutné vyrovnávání spojovaných komponent. Výhody rozsáhlé standardizace jsou nasnadě - vedle disponibility a atraktivní ceny standardizovaných komponent je program zubových převodovek Siemens-Flender v oblasti převodovek nejvíce prodávaným sortimentem svého druhu po celém světě. Modulární stavebnice je výrobně optimalizována a obsahuje více konstrukčních velikostí při menším množství variant konstrukčních dílů. Mezi zákazníky jsou převodovky Siemens-Flender ceněny především z důvodu vysoké hustoty výkonu při stále vyšší provozní bezpečnosti.
Klasické systémy na kovovém rámu pod motorem a převodovkou jsou velmi flexibilní, všechny komponenty pohonu lze kombinovat v jeden celek. Přitom lze využít jak různé typy spojek (např. elastické a hydrodynamické spojky), tak i různé brzdové systémy (např. kotoučové nebo bubnové brzdy).
Převodovky lze montovat v horizontální poloze. Vyznačují se vysokou kvalitou a mimořádně dlouhé trvání záběru jejich ozubení a zvukově izolující převodová skříň, jakož i broušená kuželová kola, zajišťují optimální hlukové vlastnosti. Povrch převodovky je navíc zvětšen kvůli lepšímu odvádění tepla. jež je navíc podpořeno převažujícím použitím bezkontaktních labyrintových těsnění a montáží ventilátorů s nově vyvinutým systémem vzduchového proudění. Výstupní hřídel je k dispozici v různých alternativách, jež jsou specifické pro danou aplikaci (např. dutý hřídel se zalícovaným perem nebo dutý hřídel se svěrným kotoučem). Ve stísněných prostorech najdou uplatnění výstupní přírubové hřídele nebo řešení s přírubovou spojkou, které lze navíc snadno montovat. U klasického řešení lze použít standardní převodovky. Často ale najde využití speciální řešení převodových skříní se zvětšeným povrchem vybaveným chladicími žebry.

V oblasti spojek nabízí největší evropský výrobce průmyslových spojek univerzální výrobní program. Pro dopravní techniku Siemens doporučuje především tři ze svých mnoha typů spojek - v závislosti na požadavku se používají elastické spojky značky Siemens-Flender-N-Eupex a Siemens-Flender-Rupex nebo hydraulické spojky značky Siemens-Flender-Fludex.

Elastické vačkové spojky N-Eupex spojují strojní hřídele. Vyrovnávají vyosení hřídelů, přičemž vznikají jen nepatrné vratné síly. Krouticí moment je přenášen elastomerovými pakety, proto má spojka typické pryžově-elastické vlastnosti. Spojka N-Eupex je k dostání také ve variantě odolné proti průrazu (N-Eupex-DS).

Spojka Rupex drží zatížení i při přetížení, a proto je zvláště vhodná pro pohony, u nichž jsou kladeny vysoké nároky na bezpečnost a spolehlivost. Momentové rázy a střídavé zatížení nejsou pro robustní elastickou spojku Rupex s kompaktní konstrukcí problémem. V provedení z oceli je spojka zvláště vhodná také pro vysokootáčkové pohony. Spojky Rupex navíc vyžadují jen minimální údržbu. Lze je využít v reverzním provozu a v horizontální, vertikální i libovolně nakloněné montážní poloze.

Spojky Fludex jsou hydrodynamické kapalinové spojky pracující na Föttingerově principu. Díly spojky na vstupní a výstupní straně spolu nejsou mechanicky spojeny, a proto nepodléhají opotřebení. Přenos krouticího momentu je prováděn prostřednictvím olejové náplně rotující ve spojce. Tato náplň je vedena radiálně uspořádanými lopatkami.
Hydrodynamický přenos krouticího momentu při použití spojky Fludex poskytuje mnoho výhod - například klidný a bezrázový rozběh strojů a dopravních zařízení, zrychlení mimořádně velkých hmot bez použití předimenzovaných motorů či odlehčený a zkrácený rozběh motoru (neboť krouticí moment spojky narůstá se čtvercem otáček motoru). Další výhodou je nepatrné zahřátí motoru, protože vysoký rozběhový proud působí jen krátkodobě. Předností je i rozjezd vysoce zatížených strojů pomocí asynchronních motorů s plochou charakteristikou (pokles napětí, vysokonapěťové motory) při využití momentu zvratu motoru, omezení krouticího momentu při rozjíždění dopravních pásů, přizpůsobení rozběhového krouticího momentu u dlouhých dopravních pásů nasazením spojek s předkomorou, jakož i omezení přetížení v případě zablokování (pohony kolesových rypadel, míchače). Mezi další výhody patří klesající charakteristika krouticího momentu po překročení mezního krouticího momentu, kdy nedochází k přetočení motoru - přenos krouticího momentu tak nezpůsobuje opotřebení, neboť vstupní a výstupní strana spolu nejsou mechanicky navzájem spojeny.

Nová koncepce pohonu
U dopravně-technických zařízení musí mít technika pohonu specifické vlastnosti, aby byl zaručen trvalý a spolehlivý provoz. Novým systémem „Self Aligning System“ (pohonný systém bez nutnosti vyrovnání) přináší Siemens novou možnost pohonu dopravních pásů, který je optimalizován z hlediska provozních nákladů.
Self Aligning vychází z programu ozubených převodovek značky Siemens-Flender (Flender Standard Gear Unit - FSG). Komponenty FSG, jež byly optimalizovány specielně pro těžní průmysl, mají velmi snadnou údržbu a lze je snadno implementovat.
Snadnost údržby je dána inovativním technickým řešením - u systému Self Aligning odpadají drahé chladicí systémy díky řešení „Clever Cooling“, jež kombinuje integrovaný chladicí povrch a vysoce výkonné hřídelové ventilátory. Tato kombinace prodlužuje životnost mazacích olejů, a prodlužuje tak intervaly pro jejich výměnu. Díky tomu jsou významně sníženy náklady na údržbu a provoz. Vysoce výkonný hřídelový ventilátor se snadnou údržbou pohání vzduch vyšší rychlostí a díky své speciální konstrukci snižuje usazování prachu na těle ventilátoru.
Pro použití v extrémně prašném prostředí je systém Self Aligning standardně vybaven specielními tukově domazávanými těsněními „Taconite“. Mazací čep zajišťuje, aby znečištěný tuk byl odstraňován. Siemens u této vývojové novinky použil výhradně standardní produkty, takže je možno realizovat individuální řešení v mnoha provedeních při krátkých dodacích lhůtách a atraktivním poměru cena/výkon. Protože odpadá jinak velmi nákladné vyrovnávání, lze systém Self Aligning snadno a rychle upevnit na příslušnou aplikaci. Navíc jej lze snadno uvést do provozu, což významně šetří náklady.
Velkým kladem systému Self Aligning je značná flexibilita. Tento systém je k dispozici v provedení s přírubou a lucernou pro motor a je vhodný pro kombinaci s každým motorem Nema nebo IEC. Je také možné spojení pomocí hydraulických či pružných spojek nebo hydraulických spojek v kombinaci s brzdou. Díky snadnému přemístění odvzdušňovacího ventilu a olejové měrky lze pohon namontovat z libovolné strany pásového dopravníku.

Autor článku: Ing. Petr Pumprla, Siemens

Siemens s.r.o.
divize Automatizace a pohony (A&D)
tel.: 233 033 303
fax: 233 031 112
e-mail: Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
www.siemens.cz/ad