27 Srpen 2009
T+T 7-8/2009

Tato nová pravidla EU pro stanovení tříd účinnosti slibují další zlepšování energetické úspornosti regulovaných pohonů s asynchronními motory. Již od konce devadesátých let se snaží průmysl vyrábět motory s vyššími účinnostmi než v předchozích letech. Díky tomuto úsilí asynchronní motory hromadně vyráběné s nízkou účinností IE 3 (dříve označovanou Eff 3) zmizely ze světového trhu. Většina dnes vyráběných asynchronních motorů pro všeobecné průmyslové použití odpovídá vysoké třídě účinnosti IE 1 a značná část produkce ještě odpovídá nižší třídě IE 2.

Další zlepšení účinnosti předpokládají nová pravidla v doporučení IEC 60034, která v současnosti již platí. Vysoká třída se získá větším objemem aktivních materiálů (plechů, mědi do staronového vinutí a na rotorové klece, zlepšením ventilace, atd.). To má ale mnohdy za následek zvětšení rozměrů. Na druhé straně však každé, i malé, zvýšení účinnosti u masově vyráběných asynchronních motorů znamená obrovské úspory energie za dlouhodobého provozu u odběratelů, zejména při řízení otáček, polohy a točivého momentu pomocí měničů frekvence.

Pro zlepšení účinnosti pohonů se nabízí další řešení s motory synchronními s permanentními magnety v rotoru, s bezkartáčovou elektronickou komutací, které se ve stále větší míře používají tam, kde asynchronní motory svými vlastnostmi úplně nevyhovují.
Synchronní motory se vyznačují nejen vysokou účinností, ale také vysokými měrnými výkony, resp. momenty (kW nebo Nm na m3). Účinnost u větších synchronních motorů může dosahovat až přes 90 %. Kromě toho synchronní servomotory nabízejí nižší setrvačné momenty, široký rozsah řízení otáček, polohy a točivého momentu a vysokou přetížitelnost.

V samotném Německu podle oborového svazu VDE je v modernizaci elektrických pohonů v průmyslu skrytý potenciál úspor ve výši 27 miliard kWh. To odpovídá momentálně 11 % celkové spotřeby průmyslu, tj. více než 2 miliardy Euro. Tento potenciál se dá důsledným používáním motorů s vysokými účinnostmi třídy IE 1 a elektronickou regulací otáček dnes snadno využít. Podle odhadu současného stavu odborníky VDE a ZVEI to znamená snížení emisí CO2 v Německu dnes o 17 milionů tun ročně. V roce 2006 stoupla spotřeba elektrického proudu o 0,7 % na 540 miliard kWh. Z tohoto množství průmysl spotřeboval asi jednu šestinu, ze které na napájení elektromotorů připadly dvě třetiny.

Autor článku: G. Holub