Výrobci strojů a zařízení očekávají od svých dodavatelů individuálně přizpůsobené celkové koncepce. Žádá se standardizace, protože jen tak může práce probíhat rychleji, koordinovaněji a jistě také s efektivnějším využitím nákladů. Žádný OEM si dnes nemůže dovolit každý stroj vyvíjet vždy znovu od začátku. Trend směřuje k modulům, které se dají navzájem kombinovat a použít opakovaně v různých typech strojů. Mechatronická řešení pohonů tento obrat významným způsobem podporují.
Na základě tohoto vývoje nesmějí výrobci pohonné techniky, kteří své produkty výrobcům strojů a zařízení dodávají, setrvat na pozici pouhých výrobců součástí. Musejí dodávat systémy, které zvládnou rozmanité úkoly. Místo jednotlivých pohonů je nyní zájem hlavně o pohonné systémy, koncipované pro techniku manipulace a přepravy zboží, pro všechny procesy v automobilovém průmyslu, pro robotiku, použití v nejrůznějších balicích strojích a mnoho dalších aplikací. Jejich jednoduché použití tvoří základnu, na níž je možné úspěšně a rychle realizovat inovativní koncepce strojů a zařízení s vyšší produktivitou.
Pro Lenze z toho vyplynul závěr, že je třeba opustit zaměření na součásti a utkat se s touto vyšší variabilitou jednak technicky, a samozřejmě také ekonomicky. Základnu celé architektury tvoří stavebnicové systémy, kterými lze velmi přesně pokrýt nejrůznější varianty v rozsáhlých oblastech. Tím se vytvoří velký prostor pro tvůrčí přístup - a přitom není nutné vlastní přístroje stále znovu přizpůsobovat.
V kombinaci s vhodnou technikou jsou stroje rychlejší, bezpečnější a produktivnější. Součásti pohonných systémů musejí navzájem dokonale ladit, jako nástroje v orchestru. Měniče frekvence a servoměniče přeměňují elektrickou energii z rozvodné sítě, elektromotory ji mění na mechanický výkon a ten pak převodovky přizpůsobí pracovním podmínkám stroje. Softwarové funkce nakonec umožní realizovat příslušné úlohy s malými nároky na konstrukční práce.
K tomu pohled na praxi výroby automobilů a partnerství na výrobku mezi Mercedes Car Group a Lenze, zahrnuje dodávky mechanických a elektronických součástí pohonů pro centralizované i decentralizované struktury v rámci výrobní normy Daimler „Integra DCX”. Používají se například nové regulátory řady Servo Drives 9400, decentralizovaná řízení řady LCU a široká paleta převodovek a servomotorů. L-force Engineer, jako průběžný programový konstrukční nástroj, nadto poskytuje významnou výhodu v tom, že nastavení parametrů, programování a diagnostiku lze vyřídit najednou.
Hlavní hnací silou při vývoji výrobního standardu Mercedes Car Group „Integra DCX“ byla důsledná normalizace použitých součástí a integrování bezpečnostní techniky na úrovni pohonů jako „Drive-based Safety“. Výrobní závody ve třech lokalitách Sindelfingen, Bremen a East-London (Jižní Afrika), jsou ve světovém měřítku prvními, v nichž všechny části jsou řízeny jedinou průběžnou bezpečnostní sběrnicí.
www.lenze.cz