Série kolibřích servomotorů CMP
Zřetelné trendy ve vývoji automatizace ukazují stále větší potřebu malých – kompaktních a vysoce výkonných servomotorů.
Synchronní servomotory CMP od SEW-EURODRIVE nyní nabízejí tyto zdánlivě protichůdné vlastnosti – vysokou dynamiku a zároveň velmi malé zástavbové rozměry. CMP servomotory doplňují stávající řadu servomotorů CM směrem k menším krouticím momentům. Rozsah 0,4 Nm až 8,3 Nm nyní pokrývají tři typy motorů v osmi výkonových velikostech.
Při vývoji motorů CMP40, CMP 50 a CMP 63 bylo využito nejnovějších poznatků z oblasti výzkumu elektroniky, ale i mechaniky, tak aby bylo možno využít i při minimálních rozměrech maximálního magnetického toku mezi rotorem a statorem a bylo tak zajištěno max. dynamické chování motoru (snížený průměr rotoru tedy i moment setrvačnosti, užití speciální technologie odlitku rotoru, optimalizované chlazení povrchu motoru konvekcí, atd.).
Při nominální rychlosti až do 9 000 ot/min je plánovaná životnost ložisek motoru min. 20 000 provozních hodin.
CMP serva jsou standardně vybaveny resolverem s velmi malým moment. setrvačnosti a na přání mohou být vybaveny také jedno nebo víceotáčkovými čidly Hypeface®, která jsou vybavena „elektronickým“ typovým štítkem nejen s daty o čidle, ale o celém servopohonu. Uvedení do provozu ve spojení s frekvenčním měničem MOVIDRIVE B® je potom až neuvěřitelně jednoduché.
Na přání lze samozřejmě tyto motory vybavit i mechanickou, pružinovou brzdou 24 V, která plní funkci blokování motoru při výpadku proudu nebo v klidovém stavu i např. v případě nouzového zastavení.
Osazení příruby B5 těchto motorů je v rozměrech 55, 73 a 88 mm a průměry roztečné kružnice děr šroubů 63, 75 a 100 mm. Výstupní hřídele mají rozměry standardní na trhu servotechniky 9×20 mm, 11×23 mm a 14×30 mm.
Motory budou nabízeny jako samostatné přírubové s přírubou B5 nebo k přímé zástavbě (bez adaptéru) k planetovým převodovkám typu PSX nebo ke kuželočelním servopřevodovkám BSX (viz obálka časopisu).
V kombinaci s planetovými převodovkami lze dosáhnout výstupního momentu až 3 300 Nm nebo 1 910 Nm s kuželočelními.
Pro řízení CMP servomotorů jsou ideální frekvenční měniče MOVIDRIVE B®, které mohou být sestaveny přímo na míru dané servoaplikaci.
Vzdálené řízení a diagnostika se softwarem MOVITOOLS® a aplikací Internet Explorer
V posledních několika letech se stala síť na bázi Ethernetu standardem i pro přenos dat a diagnostiku v průmyslovém prostředí. Lze pozorovat trend, že se standardní „kancelářské“ aplikace propojují s průmyslovou automatizační technikou, která byla dosud velmi specializovaným oborem určeným několika úzce zaměřeným odborníkům.
Moderní řídicí a vizualizační systémy (např. panely DOP11A) dnes mohou být bez problémů integrovány do sítě Internetu a mohou monitorovat výr. proces a informovat uživatele e-mailem např. o tom, že frekvenční měnič překročil proudový limit a je nutná kontrola výr. linky.
Diagnostika přes webové rozhraní už není u SEW-EURODRIVE jen scifi pojmem. Frekvenční měniče MOVIDRIVE B® ve spojení s vizualizačními panely DOP mohou být vybaveny Ethernetovou kartou pro přenos dat po Internetu. Uživatel potom jednoduše vidí všechna procesní data přes webový prohlížeč.
Pokročilý uživatelé pak mohou např. i vzdáleně nejen data zobrazovat, ale i pomocí softwaru MOVITOOLS® měnit parametry pohonu, zasahovat do programu v měniči atd.
MOVITOOLS® mohou s měničem komunikovat buď přímo přes síťovou kartu Ethernet v panelu DOP nebo nepřímo např. přes průmyslový počítač.
Je samozřejmé, že pro přístup k síti je možné použít např. telefonní linku, ISDN nebo jakékoliv připojení k Internetu.
Další rozšíření funkcí frek. měniče MOVIDRIVE B®
Ovládání přes USB rozhraní
Ovládací software MOVITOOLS® pro parametrizaci a programování měničů SEW doznal dalších rozšíření. Až do teď sloužil pro propojení měniče a PC převodník UWS21A, který však bylo možné připojit jen k RS232.
SEW nyní nabízí i variantu převodníku pro USB rozhraní tj. USB11A. To ocení zejména majitelé moderních notebooku, kde již často sériový port není.
Rekuperační jednotka až do 132 kW
Pro frekvenční měniče MOVIDRIVE B® je nyní k dispozici rekuperační jednotka pro vracení „generovaného“ napětí z brždění zpět do sítě i pro velikost 6, tj. do 132 kW.
Jednotka nuceného chlazení pro lineární servomotory SL2
Typickou vlastností lineárních pohonů je odvod tepla do okolních komponent motoru (konstrukce lineárního vedení, rámu apod.), což vede k jejich velké teplotní zátěži, na rozdíl od uspořádání s klasickým „rotačním“ pohonem.
SEW-EURODRIVE nabízí lineární servomotory ve třech stupních výbavy (provedeních): Basic, Advance a Power System. Právě pro provedení Advance a Power System je určena inovovaná jednotka externího chlazení, která v sobě integruje primární část lineárního motoru a jednotku nuceného chlazení. Konektor na čele jednotky potom v sobě spojuje silové napájení primárního vedení motoru a zapojení teplotních čidel.
Tělo jednotky je navrženo jako robustní hliníkový profil (dobrý odvod tepla) s T-drážkami pro uchycení přepravovaného předmětu nebo dalších komponent pohonu. To umožňuje maximální variabilitu uchycení i dalších volitelných příslušenství pohonu (brzda, inkrement. – absolut. enkóder, dorazy, atd.).
Tahová síla motorů SL2 se pohybuje od 650 do 12 600 N při nominální rychlosti 1, 3 a 6 m/s.
Jednotka nuceného chlazení zajišťuje, že motor dosahuje nominálních hodnot výkonů (u verze Power systém až 145 % nominálního tahu) za každé situace a v jakémkoliv montážním uspořádání.
Jednotka byla také prověřena z hlediska EMC kompatibility. Konstruktéři mohou využít také volně dostupné 3D modely motoru.
www.sew-eurodrive.cz
Videa s prezentacemi firmy SEW-EURODRIVE najdete na www.streamtech.tv