01 Září 2008
novinka od SEW-EURODRIVE

Lídr na trhu převodů a pohonů, společnost SEW-EURODRIVE, uvedla na trh novou koncepci asynchronních motorů pod označením DR. Tři nejdůležitější výhody modulárního systému motorů DR jsou následující: standardní a energeticky úsporné motory jsou spojeny do jednoho modulárního systému, poprvé v historii brzdy BE umožňují, aby byly brzdy různých velikostí namontovány na jednu velikost motoru DR a konečně čidla otáček nainstalované přímo za ventilátorem zkracují délku motoru.

Představení DR motorů na MSV v Brně

Filozofií DR motorů je kompletně přepracovaný systém asynchronních motorů. DR motory jsou nástupcem typů DT, DV, MT, MV, CT, CV, DTE, DVE, ET, EV) včetně zvláštních konstrukcí. Nová koncepce motorů vznikla na základě požadavků trhu, umožňující splnit náročná zákaznická řešení. Jedinečná série motorů pro miliony kombinací pohonů – konfigurace převodových motorů s AC motory od SEW-EURODRIVE nebyla nikdy jednodušší. Modulární systém obsahující jedinou sérii nových DR motorů nabízí všechny výkonnostní úrovně, včetně energeticky účinných motorů. Jako první výrobce na světě, v roce 2002 společnost SEW-EURODRIVE dokázala použít technologii mědi lité pod tlakem v průmyslovém výrobním procesu a ve velkém pro výrobu energeticky účinných motorů. Další novinkou v novém modulárním systému je možnost si zvolit mezi třemi různými velikostmi brzd podle velikosti motoru a levnější enkodéry zabudované přímo do motoru.

Všechny modely nové série DR motorů jsou k dispozici pro všechny třídy účinnosti. Splňují všechny celosvětově platné normy a splňují i budoucí IEC normu. Projektantům a uživatelům nabízí množství jedinečných výhod.

 

Přehled výhod:

• velmi jednoduchá konfigurace a objednávání,

• všechny varianty motoru jsou sestaveny pouze z jedné série,

• ještě více možností, ještě méně omezení,

• kompaktní provedení šetří prostor a peníze,

• vzhledem k životnímu prostředí je použitelný i do budoucna (předpisy EU),

• nižší ceny energeticky účinných motorů díky integraci příslušenství (čidla, apod.),

• nižší ceny díky výběru různých velikostí brzd.

 

Motor

Nový produkt je kombinací standardních a energeticky úsporných motorů. Standardní a energeticky úsporné motory jsou sloučeny do jednoho modulárního systému na bázi jednoduchého principu. Vycházející ze standardního motoru (nebo IE1), energeticky úsporný motor (vysoce účinný nebo IE2) se stejným výkonem má provedení, které je o jednu úroveň větší než standardní motor. Energeticky úsporný motor (nejvyšší účinnost nebo IE3) se stejným výkonem je o dvě úrovně větší. Účinnosti energeticky úsporných motorů od společnosti SEW-EURODRIVE splňují mezinárodní mezní hodnoty a normy, často je dokonce překonávají.

 

Brzdy – varianty brzd v modulárním systému

Pro provoz s frekvenčním měničem jsou potřeba menší přidržovací momenty a pro energeticky efektivní motory jsou potřeba i menší brzdné točivé momenty. Stávající brzdy jsou často pro tyto potřeby příliš velkých rozměrů. Proto nové modulární systémy motorů od SEW-EURODRIVE umožňují vybrat až ze tří velkostí brzd pro každý rozměr motoru, brzdu je možné volit podle potřebného brzdného momentu a brzdné práce. Brzda BE vychází z velmi úspěšné brzdy BM(G), ale v mnoha ohledech byla dále vylepšena.

Velikost brzdy byla dosud pevně vázána na velikost motoru. „Menší“ brzda je možná pouze při snížení brzdného točivého momentu s modifikovanou brzdovou pružinou. Díky možnosti nových kombinací motorů s brzdami je tato nezměnitelnost překonána. DR motor lze kombinovat se dvěma nebo třemi různými velikostmi brzd BE.

V závislosti na požadovaném brzdném momentu nebo práci brzd lze DR motor zkombinovat s optimální brzdou BE. Montáž brzd do motorů o rozměru 90 a větších skýtá další zvláštní charakteristiky. Brzda sama je upevněna na třecím kotouči, který je přichycen pouze na ložiskovém štítu. Bez otevření motoru lze nyní jednotku demontovat a vyměnit – také za větší nebo menší brzdu.

Výběr a plánování pohonu je nyní založeno pouze na dvou kritériích: brzdný moment a práce brzd. Brzda BE-2 pro DR.80 se liší od BE-2 pro DR.90 jen v několika málo ohledech. Bez ohledu na montážní polohu je ruční uvolnění brzd BE optimalizováno pro lepší používání. Ruční uvolnění brzd, vyzkoušené a testované jako HR (automatické vypojení) nebo HF (uzavíratelné) představuje další oblast, ve které SEW-EURODRIVE dělá průlom. Dosud mohly být HF nebo HR namontovány k motoru v jedné montážní pozici. BE05 až BE32, tj. od DRS71 do 225, umožňují 4 různé montážní pozice.

Pokud je kabelová koncovka v pozici 0 °, standardní pozice brzdy je 303°. Pozice 213°, 123° nebo 33° jsou také možné, pokud ruční uvolnění brzdy nekoliduje s ostatními prvky. Montážní pozici lze změnit po dodání převodovky.

 

Vestavěné enkodéry (čidla otáček)

Vestavěný enkodér (čidlo otáček) je plně integrován do motoru. Mnohé aplikace vyžadují pouze jednoduchou detekci rychlosti a pozice. Dříve byly do motoru instalovány složité a finančně náročné externí enkodéry pro splnění těchto požadavků. Nové levnější řešení od SEW-EURODRIVE je vestavěný enkodér. Enkodér je zcela integrovaný do motoru a je napojen v kabelové koncovce motoru nebo na ní. Díky své jednoduchosti lze vestavěný enkodér dále vylepšit a přizpůsobit. Namísto externího enkodéru je nyní enkodér nainstalován mezi ložiskovým štítem a ventilátorem. Původní čidla otáček samozřejmě jsou a zůstanou součástí dalšího možného vybavení.

V nabídce jsou tři různé modely: kodéry s HTL signály v A + B stopách + negovaný, Sin/Cos signály v A + B stopách + negovaný a signály čítače otáčení jako absolutní hodnota.

 

Prezentace motoru DR na výstavách viz:

www.sew-eurodrive.cz/company/fairs_date.php