14 Červen 2005

finsko_1.jpgVýroba vnitřních částí reaktoru nového jaderného bloku finské elektrárny Olkiluoto vytíží do dvou měsíců největší výrobní prostory v republice - škodováckou reaktorovou halu v Plzni. Kapacity obrovské budovy s největším soustruhem a jeřábem v Česku, které ještě před sedmi lety hrozilo uzavření, už letos nebudou postačovat. Škoda JS, která od července patří ruské skupině OMZ, našla řadu významných zakázek, opět z oblasti jaderné energetiky. ČTK to řekl vedoucí marketingu Josef Říha.

"Do měsíce dvou rozběhneme výrobu vestaveb reaktoru nového bloku finské elektrárny Olkiluoto. Pojedeme ve třech směnách nepřetržitě dva roky," uvedl generální ředitel Radek Benčík. Finský blok o výkonu 1600 megawattů, který postaví francouzský koncern Framatome, je zatím jediným nově budovaným jaderným zdrojem v Evropě.
Reaktorová hala je nyní podle Benčíka využita na 70 procent, ve třech směnách tam pracuje 70 dělníků. Montují tam pro americký Westinghouse sušič páry pro fungující první dva bloky stejné finské elektrárny. Nejvýznamnější podíl výroby ale tvoří kontejnery pro vyhořelé jaderné palivo. "Odebírá je německá firma GNS, s níž jsme loni prodloužili smlouvu na dalších pět let," uvedl Benčík. Škoda JS nyní produkuje tři typy kontejnerů - Constor pro litevskou elektrárnu Ignalina, Castor pro Dukovany a typ HAW pro mezisklady v německém Gorlebenu a švýcarském Zwilagu.
Kontejnerů různých velikostí vyrábí firma 15 až 25 ročně, průměrná hmotnost je 100 tun. Ročně zajistí příjmy ve stovkách milionů korun. Škoda JS se nyní uchází o dodávky do Bulharska a Litvy. Odběratel, firma GNS, patří s francouzskými koncerny Framatome a Cogema mezi tři největší výrobce kontejnerů v Evropě.
V hale nyní Škoda JS dokončuje poslední tři kontejnery pro jadernou elektrárnu Dukovany, pro niž už vyrobila 57 kusů. Jejich vestavby vycházejí z projektu německé GNS. Dalších 25, s nimiž firma začne už letos, bude podle škodováckého designu. Na jejich dodávku, která skončí v roce 2007, už má podnik smlouvu.
V reaktorové hale z roku 1979 v centrálním areálu Škody Holding bylo vyrobeno 24 reaktorů ruského typu VVER. "Posledním byla tisícovka pro slovenské Mochovce," uvedl Říha. Ani po ukončení jaderného programu bývalé RVHP nebyla hala nikdy uzavřena, nejhorší období prožila v letech 1996 a 1997. Poté firma začala s kontejnery, dále se ztrátovou výrobou chemických nádob a návrat k jaderným dílům pro švédské jaderné elektrárny zažila na přelomu století. "Dnes začíná revival speciálních dílů s vysokou přidanou hodnotou," uvedl Říha. Škoda JS se 730 lidmi chce letos utržit tři miliardy Kč, o 500 milionů více než loni.