Nejnovější čísla naznačují, že Polsku se během nedávné celosvětové recese nevedlo špatně. Jeho ekonomika pokračovala v energickém růstu, na rozdíl od většiny ostatních členských států EU. Tohoto růstu bylo nepochybně dosaženo především díky aktivitám ve stavebnictví, ale stále důležitější roli hrají i malé, exportně zaměřené firmy.
Mariusz Kozak se pustil do podnikání hned po dokončení místní technické školy. Je nadšeným závodníkem na horských kolech, a přestože studoval letecké inženýrství (region zdědil historii leteckého inženýrství ze sovětské éry), rozhodl se najít způsob, jak si vydělávat na živobytí pomocí svého koníčka. Již během svého studia si nechal patentovat několik nových konstrukcí podvozků helikoptér. Jeho technická vynalézavost je velmi všestranná. Podal již patenty na mnoho inovativních, odlehčených komponentů jízdních kol včetně řady vzduchem odpružených vidlic a nové konstrukce středové osy. Spojení nízké hmotnosti a tuhosti je zlatým grálem závodního cyklisty. Závodní horské kolo již může vážit pouhých 9 kg, proto může být shazování nadbytečného „tuku“ velmi nákladnou záležitostí. SOUL-KOZAK vyrábí součásti, které kupují „dietou posedlí“ zákazníci, aby jimi nahradili těžší, sériové komponenty, jako jsou náboje kol, kazety, představce řidítek a sedlovky. „Nekonkurujeme žádným velkým výrobcům součástí jízdních kol, ve skutečnosti jsou naše komponenty až dvakrát dražší než podobné produkty značky Shimano. Firma raději vyrábí a prodává prémiové produkty zákazníkům, kteří chtějí a jsou připraveni zaplatit za něco, co jim ušetří několik dalších gramů a nabídne o něco vyšší výkonnost,“ dodal Mariusz.
Aby mohla firma SOUL-KOZAK vyrábět široký sortiment součástí, Mariusz investoval do dvou obráběcích strojů Haas s řízením CNC. Jediný zaměstnanec firmy pracuje na nástrojařském soustruhu Haas TL-1, zatímco Mariusz obsluhuje nástrojařskou frézu Haas TM-1. „To jsou jediné dva obráběcí stroje, které máme,“ říká Mariusz, „ale dokážeme na nich vyrobit všechny komponenty, které nabízíme. Již nemusíme hledat subdodavatele, což znamená, že jsme soběstační a pracujeme efektivněji.“
Zadní kazeta je nejsložitějším komponentem, který firma vyrábí. Její výroba začíná na soustruhu Haas, kde je obrobena na patřičnou délku a čelně soustružena, než se přesune na frézu Haas. Po každé operaci se zkontroluje rozměrová přesnost kazety, což částečně vysvětluje, proč výroba jediné jednotky trvá 5 hodin. „Tolerance jsou u tohoto komponentu nesmírně důležité,“ říká Mariusz. „Jakékoli nepřesnosti by se projevily ihned po namontování na jízdní kolo. Převodový mechanismus musí fungovat hladce a rychle, aby řetěz neprokluzoval nebo nepadal ze zubů kol.“ Stejně jako u ostatních součástí je poslední etapou výrobního procesu anodizace a gravírování.
Polsku se ze všech bývalých komunistických států v Evropě podařil přechod na tržní hospodářství nejlépe. Je to dobré místo pro výrobu, kde jsou relativně nízké životní náklady a náklady na zaměstnance (ve srovnání se zbytkem EU) a kde je přístup k dobře vzdělaným, technicky kvalifikovaným pracovníkům. Díky tomu se mohou polští podnikatelé soustředit na konstruování a výrobu velmi kvalitních, prvotřídních produktů, o které mají zájem lidé na celém světě.