Společnost Scania po 15 letech kompletně obmění řadu převodovek. V roce 2006 budou na trh uvedeny nové převodovky, které mají sníženou hmotnost až o 69 kg, vyšší schopnost přenosu točivého momentu a nabízejí zákazníkům výjimečnou flexibilitu při výběru vozidla pro libovolný typ přepravy. Nové převodovky Scania mají zcela novou konstrukci s plnou integrací systémů Scania Opticruise a Scania Retarder. Tunelová konstrukce je silnější a pevnější než stávající vanová. Přestože nové motory s masivním točivým momentem kladou na převodovky zvýšené nároky, podařilo se také výrazně snížit jejich hmotnost. Za účelem sladění řadicích sil pro hlavní převody byl u prvního rychlostního stupně přidán ke stávajícím dvěma jeden synchronizační kužel navíc.
Systém Scania Retarder je nyní do převodovky plně integrován. Chladič oleje i akumulátor se přesunuly z rámu do zadní části retardéru a uvolnily tak prostor na podvozku pro snazší montáž nástaveb. Výrazně byl zlepšen i výkon retardéru. Maximální brzdný moment se zvýšil o 500 Nm až na 3 500 Nm. Brzdný moment při nízkých otáčkách se zvýšil o 40 procent na 2 100 Nm při 500 ot./min a zkrátily se časy deaktivace.
Tovární systém Scania Opticruise bude dodáván s novým softwarem a novinkou je i vylepšená diagnostika. Pro mechanismus řazení jsou využívány bezdotykové poziční senzory, zajišťující přesnost a spolehlivost.
Nová řada převodovek si zachovává takřka identické převodové poměry, jako mají stávající modely. Výraznou změnou je zesílení obložení spojky ze 3 na 5 mm, a to u všech nákladních vozů Scania. Pokud je vozidlo používáno k lehké dálkové přepravě, lze u spojkového obložení očekávat stejnou životnost jako u celého vozidla.
Masivnější konstrukce a integrované pomocné systémy zvyšují celkovou spolehlivost. Čas potřebný na údržbu převodovky se zkrátí o 15 procent a interval pro výměnu oleje se prodlouží zhruba o polovinu.
Kombinované využití hliníku a oceli v různých částech převodovek vedlo k razantnímu snížení hmotnosti, a to navzdory vyššímu výkonu. Největšího snížení hmotnosti bylo dosaženo u 12stupňové převodovky, která je ideálním řešením pro fleetové využití, kde se počítá každý kilogram.
Nové převodovky jsou vysoce flexibilní, i co se týče montáže nástaveb. Kapacita výkonu odebíraného ze setrvačníku byla zvýšena o 67 procent. Horní část převodovky je v rovině s rámem, takže montáž nástavby je daleko snazší.
Začátek výroby je plánován na květen 2006 u převodovek s dělenými stupni (12 a 12+2stupňových) a na říjen 2006 u převodovek s měnitelnými stupni (8 a 8+1stupňových).
Vylepšená schopnost přenosu točivého momentu znamená, že není zapotřebí speciální verze 12+2stupňové jednotky. Ke všem novým modulárním převodovkám lze přiobjednat systém Scania Retarder. Technologie Scania Opticruise je dostupná i u verze s rychloběhem.
Nová převodovka s rychloběhem je navržena pro jízdu při běžných otáčkách u stavebních vozidel a pro zvládnutí mohutného točivého momentu nejsilnějšího motoru V8.
http://www.scania.cz/