Český strojírenský podnik Pramet Tools, výrobce tvrdokovových nástrojů pro třískové obrábění, rozvíjí své aktivity na tuzemském trhu již více než šedesát let. V současné době jsou zahraniční trhy odbytištěm pro téměř 70 % jeho produkce. Před rokem se vedení firmy rozhodlo vstoupit na nový, avšak poměrně složitý trh v Číně. Představitelé společnosti, která letos předpokládá obrat 2,1 miliardy korun, považují tento krok za správný v cestě k posunu směrem k firmám světové špičky.
V současné době působí Pramet nejen v evropském kontextu a je aktivní na všech trzích, které jsou z hlediska obrábění a strojírenství relevantní. Pramet má svá obchodní zastoupení v 10 zemích světa. Na základě dosažených úspěchů v těchto teritoriích došlo k rozhodnutí o výraznější expanzi. „Chtěli bychom dosáhnout 1 % podílu na světovém trhu, což se může zdát málo, ale vzhledem k tomu, že vedoucí firma má ve světě 20 % tržního podílu, by to pro nás znamenalo být mezi 20 až 30 nejlepšími firmami. Naše ambice jsou tedy poměrně velké,“ uvedl Ing. Petr Beneš, MBA, ředitel společnosti Pramet.
Na čínský trh vstoupila firma v dubnu loňského roku. „Po roce působení v Číně máme své kolegy v Šanghaji, Šenjangu, Si-anu, Jen-tchaji, Kuang-čou, Čcheng-tu
a Pekingu. Působí zde také expatriot z mateřské společnosti, Ing. Jiří Diviš, který pomáhá implementovat procesy, korporátní identitu a standardy. Zmiňovaný postup se nám osvědčil na mnoha nových trzích,“ popisuje marketingový ředitel Prametu Pavel Večerka. „I přes to, že 70 % světových zásob wolframu, což je hlavní materiál našich výrobků, se nachází právě v Číně, nejsou místní firmy významnými světovými hráči. Výskyt případných falzifikátů je přirozeně omezen tím, že se tyto vyspělé výrobky složitě kopírují. Navíc probíhá veškerá výroba v Šumperku, odkud je řízen také marketing, obchod i zákaznický servis,“ doplňuje Petr Beneš.
Úspěšné etablování na východoasijském trhu dokládají předběžné hospodářské výsledky. Podle nich dosáhla čínská pobočka předpokládaného plánu prodeje pro rok 2012 již v červnu. Pramet se chce prosadit v segmentech, které patří k úspěšným i v jiných regionech jako je všeobecné strojírenství, automobilový průmysl, železnice či těžké strojírenství. „Je to dynamická země, ale již přestává být pravdou, že je levná. Obchodník v Šanghaji je dražší než ten český,“ dokládá na konkrétním příkladu současnou situaci na čínském trhu ředitel společnosti Petr Beneš. Během uplynulých dvanácti měsíců byly v Číně zvládnuty všechny klíčové procesy nutné pro aktivní chod pobočky. Důraz je kladen také na marketingové aktivity, mimo jiné účast na regionálních a mezinárodních výstavách a veletrzích. Kromě vlastních obchodníků spolupracuje společnost Pramet také s distribučními firmami, které pokrývají rozlehlé území této asijské velmoci.