12 Březen 2009
T+T 1-2/2009

Nový module „Skladová navigace RFID“ rozšířil Jungheinrich AG použití transponderové technologie pro aktuální generaci kombinovaných vysokozdvižných vozíků o přídavný modul.

Vozík EKX byl prvním vozíkem určeným do úzkých prostorů, který využil techniku RFID (radiofrekvenční identifikace) na široké bázi k ovládání vozíků, to znamená pro podlahové ovládání a komunikaci s evidencí skladu.
Mezitím se již dostalo do provozu více než 1 000 těchto vozíků a lze konstatovat, že tato technologie se úspěšně etablovala.

RFID nahrazuje magnety sloužící jako nosiče informací
Ovládání vysokozdvižných vozíků v úzkých uličkách a skladových zónách je rozhodujícím kritériem pro bezpečný provoz a pro dodržení všech funkcí vyžadovaných zákony a předpisy, jako jsou zajištění konců uliček, odpojení zdvihu nebo snížení rychlosti. Běžné systémy používají pro toto ovládání převážně magnety umístěné do podlahy. Přitom mohou být pomocí různých „kombinací magnetů“ rozeznávány určité zóny a mohou být mechanicky prováděna příslušná bezpečnostní zapojení - například automatické zastavení vozíku před vyjetím z uličky. Pomocí těchto mechanických spínačů se ovšem může do vozíku předávat pouze velmi omezený počet informací. Většinou jsou k dispozici jen tři stopy. To ovšem u stále komplexnějších zařízení a při stoupajících požadavcích na bezpečnost již v mnoha případech nedostačuje.
K ovládání nového kombinovaného vysokozdvižného vozíku EKX od Jungheinrich se v podlaze haly k ovládání již nepoužívají magnety, nýbrž transpondery (tegy). Samotný vozík je vybaven čtecím a zapisovacím zařízením RFID, které komunikuje s transpondery. Tyto transpondery musí splňovat dva úkoly: jednak musí identifikovat jednotlivé uličky a oblasti skladování, a na druhé straně musí trvale sledovat průběh dráhy vysokozdvižného vozíku. Díky tomu je kdykoliv možné přesné určení aktuální polohy vozíku ve skladu. A ještě více: v ovládání vozíku je uložena kompletní topologie skladu – podobně jako u GPS –, jen s tím rozdílem, že informace přicházejí z podlahy.
Tím je také možné na libovolném místě aktivovat bezpečnostní funkce, jako například omezení rychlosti při přejíždění únikových cest nebo odpojení zdvihu v průjezdech s omezenou výškou.

Optimalizace činností přizpůsobená topologii

Podlahové ovládání RFID však neposkytuje pouze výhody v oblasti technické bezpečnosti, nýbrž také umožňuje optimalizaci rychlostních profilů jízdy v souladu s topologií podlahy. O maximální rychlosti jízdy vozíku vmax totiž v praxi často rozhoduje rovinnost podlahy. V mnoha případech není kvalita podlahy na různých místech stejná, a rychlost jízdy musela být až dosud obecně snížena z důvodu výskytu několika málo špatných míst. Pomocí nového systému je nyní možné provést optimalizaci rychlostních profilů podle příslušné situace a přejíždět pomalu pouze tam, kde to stav podlahy vyžaduje. V některých případech se tím dalo, i přes velmi rozdílné poměry v kvalitě podlahy, dosáhnout nárůstu obrátky palet až o 5 %.

Ovládání vozíků pomocí RFID – stručný přehled funkcí
• Bezpečnostní vypnutí – zajištění na koncích uliček, vypnutí zdvihu, vypnutí pojezdu.
• Rychlostní profily – snížení rychlosti (např. před únikovými cestami), optimalizace rychlostních profilů podle topologie podlahy.
• Mobilní systémy ochrany osob (PPS) – zapnutí a vypnutí mobilních systémů pro ochranu osob (PSS professional); délky úseků s různými rychlostmi, délky jízdních drah závislé na rozměrech uličky, krátký kolizní úsek v předregálové zóně (PSS professional plus).
• Navigace ve skladu – zapojení vozíku do systému správy skladu; přímé převzetí příkazů k zaskladnění; automatické najetí do cílové polohy

Automatické najetí: „Dojely až do cíle“
Modul „Skladová navigace“ pro automatické najíždění vysokozdvižných vozíků pro úzké uličky až do cíle, tak jak byl poprvé prezentován na CeMAT 2008, se mezitím prosadil v různých skladových projektech. Základem je zde opět přesné určení polohy pomocí radiofrekvenční identifikace RFID.K tomu ještě přispívá zapojení vozíku do existujícího systému správy skladu.
Přicházející příkazy k manipulaci nebo zaskladňování budou přenášeny ze skladového počítače přímo do vozíku. Najetí k cíli uvnitř skladové uličky bude provedeno plně automaticky a přitom budou optimalizovány jak dráha tak čas.
Tím se vyloučí zbytečné a opravné jízdy a řidič se může plně koncentrovat na svou práci. Ovládací prvky se za tímto systémem skládají z horizontálního určení polohy, z předvolby výšky zdvihu a z automatického vy/zaskladnění. Výhodami pro uživatele jsou vysoká kvalita zaskladňování, systém připouští provedení stohování pouze na místo definované evidenčním systémem skladu, a rovněž podstatná úspora času. První praktické testy ukázaly nárůst výkonu skladových činností přibližně o 15 %.

Inteligentní řízení práce
Výkonnostní údaje vozíků pro obsluhu vysokých regálů se díky užívání techniky se střídavým proudem v posledních letech velice rychle posunuly směrem nahoru. Rychlost zdvihu se nyní pohybuje na úrovni 0,5 m/s a rychlost jízdy je kolem 12 km/h. V podstatných charakteristikách činnosti se tím dosáhlo téměř zdvojnásobení úrovně výkonů. Takové výkonnostní skoky se již do budoucna dají těžko očekávat, a to zejména proto, že již v podstatě bylo dosaženo mezí daných fyzikálními zákony. Vozíky budoucnosti musí být nejen výkonnostně silné, nýbrž v sobě musí mít také inteligentní technické systémy, aby bylo možné připojit je optimálním způsobem k výpočetní technice a integrovat je do logistických postupů. Využití technologie RFID k ovládání z podlahy a rovněž využití navigace ve skladu k tomu dává dobré předpoklady. Dalším využitím může být sledování zboží pomocí antén RFID, které jsou integrovány do vidlicových vozíků. RFID tedy není pouze náhradou čárového kódu. Rozsáhlé informace z transponderu poskytují mnoho možností k propojení sledování dopravovaného zboží, manipulační techniky i manipulačních vozíků a tím k optimalizaci toku materiálů i informací.

Třífázová technika třetí generace
Jako průkopník v třífázové technice Jungheinrich tuto technologii v minulých letech několikrát zmodernizoval. Toto know-how se odráží v pohonné a řídicí technice, která je použita i v systémovém vozíku EKX. Díky 80voltové třífázové technice – AC motory třetí generace zaručuje EKX vysoký výkon a dynamický průběh všech pohybů při současně nižší spotřebě energie. Vysoké kroutící momenty zajišťují efektivní zrychlení stroje, rychlý zdvih a dynamické vedlejší pohyby a dovolují současné zvedání a spouštění hlavního a přídavného zdvihu = kombinovaná rychlost zdvihu a spouštění.
Třífázové pohonné motory třetí generace spotřebují výrazně méně energie než předchozí modely. Regeneračním brzděním vozíku, jakož i tzv. „rekuperačním spouštěním“ se během provozu systémového vozíku získává zpět hned „dvojnásobek energie“. To vede k výrazně delším dobám použití na jedno nabití akumulátorové baterie. V normálním provozu lze tento vozík Jungheinrich používat po dobu až dvou směn. K tomu přistupuje aktivní management pro řízení energie a akumulátorové baterie. Výhledově natolik optimalizuje energetickou spotřebu pro jednotlivá nasazení tak, že bude možné vyhnout se špičkám ve spotřebě energie. Kromě delší životnosti hovoří navíc pro použití třífázové techniky nižší náklady na údržbu.

Ergonomie a komfort: středem pozornosti je stále člověk

Při vývoji vysokozdvižných vozíků a skladové techniky klade firma Jungheinrich důraz na ergonomii a komfort neustále jako na jeden celek. Také u systémového vozíku EKX 513-515 je člověk, tedy řidič vozíku, středem pozornosti. Do prostorné kabiny se dostane velkoryse dimenzovaným vstupem. Díky velmi nízkému otočnému a posuvnému mechanismu vidlí a přídavného zdvihu se mu nabízí vynikající výhled na jízdní dráhu a břemeno. O příjemný pocit řidiče se dále stará odpružené, stavitelné a sklopné komfortní sedadlo, které lze na přání vybavit vyhříváním a bederní opěrkou.

Obslužný panel: Centrální řídicí a informační jednotka
Bezspínačová obouruční koncepce poskytuje řidiči zakladače podstatně více komfortu a bezpečnosti. Uprostřed kabiny je umístěn elektricky nastavitelný ovládací panel. Jako centrální řídicí a informační jednotka poskytuje mnoho inovačních výkonových prvků. Má barevný displej a fóliovou klávesnici s číslicovým blokem. Prostřednictvím přístupového kódu může obsluha vyvolávat individuálně přizpůsobené jízdní programy řidiče. Bezspínačová čidla registrují dotyk obsluhy a předávají tyto informace dále do palubního počítače. Samotné jízdní a hydraulické řízení se ovládá osvědčeným a snadným pohybem palců.

Společnost Jungheinrich patří v celosvětovém měřítku k předním poskytovatelům manipulačních vozíků, skladové techniky, logistických systémů a služeb pro kompletní vnitropodnikovou logistiku. Na trhu v ČR je firma Jungheinrich již devět let jedničkou na trhu.

www.jungheinrich.cz