DURA Automotive Systems má pobočky v 16 zemích světa, jedna z nich se nachází v Blatné na Strakonicku. Vyrábějí se zde díly do automobilů, které jsou pak zpracovávány v automobilkách u nás i v zahraničí. Jedním z důležitých koleček v soukolí perfektně fungujícího podniku jsou spolehlivé jeřáby firmy Demag.
O zkušenostech s provozem lisovny vybavené jeřábem Demag se s námi podělil pan František Steinbauer, projektový inženýr DURA Automotive CZ, k.s. V Blatné pracuje jako vedoucí lisovny plechů, kam nastoupil před dvěma lety – tedy v době, kdy se lisovna otvírala. Předtím byl zaměstnancem firmy, která tuto technologii dodávala do DURA Automotive externě.
Přibližte prosím našim čtenářům společnost DURA Automotive CZ.
Dura je americká firma, která se zabývá výrobou komponent pro automobilový průmysl. Skládá se z několika divizí, zde v Blatné jsme součástí divize Body and Glass Systems a přímo spadáme pod vedení této divize v Německu. Našimi největšími zákazníky jsou Ford a Audi, do Audi dodáváme držáky palubních desek a pro Ford převážně rámy dveří. Často také zpracováváme hliníkové díly, v této oblasti jsou našimi největšími odběrateli Citroen a opět Audi. V menším měřítku vyrábíme i pro další automobilky jako je Škoda, potažmo Volksvagen a další. Na lisovnu navazují další montážní linky, kde se držáky palubovky nebo rámy dveří svařují a celky expedují přímo do závodů, kde se auta montují.
Jakými stroji je lisovna vybavena?
V lisovně máme dva hydraulické lisy a dále automatický lis o výtlaku 400 tun. Na hydraulických lisech vyrábíme sloupky dveří pro automobily Ford, kde vstupním materiálem jsou válcované díly, čili polotovary připravené v jiném provozu. Automatický lis je zde nejdůležitější, produkujeme na něm převážně díly pro další zpracování. Výchozím materiálem pro automatický lis jsou svitky plechu od šíře 100 mm do šíře 650 mm v tloušťkách 0,7 mm až 2,5 mm. Nejmenší svitky váží 400 až 500 kg, největší mohou mít až 7,5 tuny.
Jakou manipulační technikou disponujete?
Pro přepravu hmotnějších břemen, tedy svitků a lisovacích nástrojů je zde instalován mostový jeřáb od firmy Demag s nosností 20 tun. Mostovými jeřáby jsou vybaveny i ostatní haly. Pro manipulaci s díly využíváme zde v lisovně dva vysokozdvižné vozíky. Doprava výrobků z lisu je zajišťována pásovými dopravníky a navíc pod celou halou probíhá kanálem velký dopravník na šrot, který odděleně třídí do kontejnerů mimo halu železo a hliník.
Podle mých informací je jeřáb, který máte zde v lisovně, využíván i ostatními provozy, protože má vyšší nosnost než ostatní jeřáby v DURA Automotive v Blatné.
Ano, celkem je zde ve firmě DURA šest mostových jeřábů Demag, nicméně tento jsme instalovali v roce 2008 a má ze všech největší nosnost, proto je také příležitostně využíván celým závodem, je-li potřeba zmanipulovat břemena o vysokých hmotnostech. Při navrhování lisovny jsme mysleli na to, aby bylo možné zajet nákladním automobilem do haly a vykládat materiál přímo mostovým jeřábem. Stejnou metodou nakládáme či vykládáme výrobní stroje, které pak další technikou instalujeme do příslušné haly, týmž postupem jsme jeřáb využili také k instalaci hydraulických lisů. Dříve jsme při podobných příležitostech museli volat autojeřáb, ale nyní již většinu těchto prací zvládneme vlastními silami.
Zmínil jste manipulaci s lisovacími nástroji, v jakých hmotnostech se pohybují zde používané nástroje?
Nejmenší z nástrojů má 1,6 tuny, největší necelých 10 tun. Ale k této hmotnosti je třeba připočíst výměnný stůl, který je pro výměnu nezbytný a váží asi 5 tun. Četnost výměn stoupá spolu s množstvím používaných nástrojů. Začínali jsme zde s pěti nástroji a v současnosti už jich máme 20, dalších 7 jich přibude do konce roku. To je důvod, proč budeme v blízké době zřizovat v sousední hale vlastní nástrojárnu.
Proč jste si jako dodavatele jeřábů zvolili právě Demag?
V roce 1995, kdy Firma DURA převzala tyto výrobní prostory a zřizovala zde výrobu autodílů, hledala dodavatele na jednotlivé technologie včetně manipulační techniky. Tehdy byla vybrána firma Demag, která je jistým evropským standardem spolehlivosti. V různých provozech zde bylo nainstalováno 5 mostových jeřábů této firmy. Na každý nový projekt ovšem vypisujeme standardní výběrové řízení, což bylo i v případě naší nové lisovny, to už jsem i já byl zaměstnancem firmy. V rozhodování o jeřábu pro lisovnu hrály velkou roli předchozí vynikající zkušenosti s technikou Demag.
Všichni víme, jak je v automobilovém průmyslu důležitá přesnost a spolehlivost dodávek. Když nám vypadne jeřáb, zastaví se celá výroba, protože nemáme žádné zařízení, kterým bychom jej nahradili. Při výběru manipulačního zařízení máme proto velmi vysoké požadavky.
Kolik neplánovaných výpadků výroby jste v souvislosti s jeřábem za dva roky provozu měli?
Jednou se stalo, že přestal fungovat radiový ovladač. Problém jsme operativně vyřešili přepnutím na náhradní kabelové vedení. Znamenalo to asi půlhodinové zdržení výroby. Jinak jeřáb funguje celé dva roky bez jediné chybičky.
To nás přivádí k otázce servisních služeb. Jak je ve firmě DURA řešen servis manipulační techniky?
V tomto ohledu je naše strategie naprosto v souladu s filozofií firmy Demag, s níž máme uzavřenou smlouvu na servis všech jeřábů ve firmě. Neplánovaným odstávkám je třeba především předcházet pravidelnou kontrolou, která je u současných zařízení na vysoké úrovni, obdobně jako u automobilu se servisní technik připojí k jeřábu a zjistí pomocí software potřebné údaje o provozu a opotřebení jednotlivých dílů. Termín a délku případné odstávky tak můžeme plánovat v závislosti na množství zakázek.
Jaké jsou další plány v rozvoji lisovny? Mluvil jste před chvílí o vybudování nástrojárny, víte již, jakou jeřábovou technikou bude vybavena?
Tento projekt už je několik měsíců v běhu, jeřáb firmy Demag, která i tentokrát vyhrála výběrové řízení, je již objednán. Poměrně dlouho jsme hledali vhodné technické řešení, protože prostory, které sousedí s lisovnou, jsou logisticky velmi příhodné, ale nejsou vyhovující pro provoz jeřábu z důvodu nedostatečně únosných sloupů. Konstruktéři z firmy Demag nám nabídli řešení v podobě vestavěné ocelové konstrukce, která ponese jeřábové dráhy a bude kopírovat uspořádání haly, sloupy budou ve stejných roztečích a podobně, dalo by se zjednodušeně říci, že to bude taková budova v budově.
Vlastní jeřáb je navržen s ohledem na manipulaci s nástroji, které se skládají ze dvou dílů. Nosnost tohoto jeřábu bude 10 + 10 tun, na jednom mostu budou zavěšeny dvě kočky. S dvoudílným nástrojem bude možné manipulovat dohromady nebo jej jakkoli rozebírat, otáčet a podobně. S instalací jeřábu počítáme ještě v tomto roce.
Děkuji za rozhovor a přeji vaší společnosti mnoho úspěchů, aktuálně zejména při zahájení provozu nové nástrojárny.
www.demagcranes.cz
www.duraauto.com