Jaké je zaměření výrobního závodu Doosan Bobcat v Dobříši?
Závody koncernu Doosan najdete na celém světě. Výrobní závody Bobcat jsou především zaměřeny na výrobu stavebních strojů a jejich příslušenství. Závod v Dobříši se zabývá výrobou kompaktních stavebních strojů, jsou to čelní kolové i pásové nakladače a minirypadla. U čelních nakladačů vyrábíme tři platformy, jde o nejlehčí stroje od 1,8 tuny do 3 tun, u minieskavátorů pokrýváme stroje kategorií 0–1,2 tuny až po 2,4 tuny.
Disponujeme zde procesy počínající přípravou materiálu, což znamená dělení materiálu laserem, ohýbání, svařování a lakování až po finální montáž. V současné době připravujeme výrobu nové generace čelních nakladačů. Náš závod pokrývá výrobu zejména pro Evropu, Střední východ, Afriku a Severní Ameriku.
Pro manipulaci s materiálem jste nedávno zakoupili jeřábový systém KBK, co vás vedlo k tomuto rozhodnutí?
Jeřábový stavebnicový systém KBK Demag jsme instalovali na jednu z našich montážních linek. Jednalo se o modernizaci linky v souvislosti s příchodem nového stroje pro montáž platformy 2,4 t našich minieskavátorů. Zvýšily se nároky na rozsah manipulace s těžšími břemeny a my se rozhodli nahradit již nedostačující sloupové jeřáby. Nainstalovali jsme tedy KBK systém, který umožňuje snadnou a bezpečnou manipulaci s hmotnějšími díly, a který navíc vedl k uvolnění plochy dosud zastavené sloupovými jeřáby. Nový systém je kompletně kotven do stropní konstrukce haly.
Naším cílem bylo zvýšit ergonomii pracovišť, rychlost manipulace s jednotlivými díly, umožnit flexibilitu i snadnost přestavení těchto pracovišť. Často dochází k situaci, kdy při příchodu nového produktu nebo rozšíření komplexity produktu, je nutná reorganizace výrobních linek, přesouváme pak některá pracoviště a u linek obsluhovaných sloupovými jeřáby to znamená omezení a nutnost přesouvat tyto jeřáby kotvené do podlahy. KBK systém je zavěšený a má z hlediska půdorysu velký rozsah pokrytí oblasti manipulace s díly, což je pro nás velká výhoda.
Jaké díly na této lince manipulujete?
Hmotnosti manipulovaných dílů se pohybují od 25 kg do 1 000 kg. Nejobvyklejším břemenem je montážní celek o hmotnosti 100 až 250 kg, který se skládá ze svařence osazeného jednotlivými komponenty. Rozpon jeřábu je 4 metry a délka, po které manipulujeme, je omezena pouze délkou jeřábové dráhy. Tato dráha je rozdělena přesouvatelnými zarážkami na úseky pokrývající jednotlivá pracoviště, zde je to cca 6 metrů. Celková délka dráhy je v této aplikaci cca 40m.
Z jakých typů manipulačních zařízení jste vybírali?
My jsme už měli celkem jasno na základě stavebnicového systému, který již na jiné lince provozujeme. Krátce jsme zvažovali i o využití sloupových jeřábů z našich starších provozů nebo mostových či portálových jeřábů, ale všechny tyto způsoby manipulace mají pro naše potřeby dosti omezenou rychlost posunu, nutnost ovládání jeřábových mostů elektrickými pohony a navíc ještě ovládání jeřábové kočky. Systém KBK umožňuje lehkou ovladatelnost, takže i těžší břemena se dají ovládat pouze tahem ruky, což operátorovi umožňuje mít pohyb břemene plně pod kontrolou. Jediné ovládání, které potřebuje, je pro pohyb jeřábového zvedáku, a to pro zvedání a spouštění břemene. Právě ve snadné ovladatelnosti vidím hlavní přínos jeřábového systému KBK Demag.
Zmínil jste jeřábový systém, který tu máte již delší dobu instalovaný, kdy a za jakých podmínek jste jej pořizovali?
Dříve jsme byli součástí koncernu, který ve svém výrobním sortimentu zahrnoval i jeřábový systém. Takže jsme přednostně odebírali zařízení ze sortimentu vlastního koncernu. Jeřábový systém, který zde používáme od roku 2007, jsme tehdy nakoupili v rámci koncernových podmínek a plně vyhovuje našim požadavkům. V současné době jsme hledali jeřábový stavebnicový systém, který splní naše požadavky na kvalitu při zachování přijatelné ceny. Systém se kterým máme již několikaletou zkušenost je složen z komponentů ze slitin hliníku, zatímco nový KBK Demag je sestaven z ocelových ohýbaných profilů. Před pořízením nového systému jsme zvažovali, zda koupit lehčí hliníkový nebo o něco těžší z ohýbaných profilů, obě tyto varianty Demag nabízí. Nakonec jsme usoudili, že varianta z ohýbaných profilů je pro naši aplikaci zcela dostatečná. Nyní s odstupem mohu říci, že to bylo dobré rozhodnutí a v obou systémech nevidím pro naše použití rozdíl.
Jako součást Doosan Bobcat máte nějaká omezení nebo byl výběr zcela na vašem rozhodnutí?
Obecně návratnost investic je jedním z významných kritérií při výběru zařízení v našem závodě, takže důležitou roli hraje i cena pořizovaného zařízení. Dále samozřejmě bereme v úvahu užitnost, spolehlivost a ergonomii celkového řešení pracovišť. Naším cílem při řešení manipulace ve výrobních procesech je neustále zvyšovat ergonomii pracovišť, což vede ke navýšení produktivity a zároveň tak stoupá bezpečnost práce na našich pracovištích.
Jak probíhala vlastní instalace?
Realizace se skládala z několika etap, v první jsme se zabývali samotným výběrem zařízení. Firma Demag nám umožnila několik referenčních návštěv, což bylo pro nás velmi užitečné. Možnost vidět, jak je systém instalovaný a jak jsou řešené aplikace v jiných závodech, je v podobných případech neocenitelná.
V druhé fázi jsme plánovali technické a časové podmínky instalace stavebnice KBK Demag. Jeřábový systém se skládá z nosné ocelové konstrukce, na které je zavěšený systém kolejnic KBK, po nichž se pohybují zvedáky. Požadavkem na zavěšení konstrukce do stopu se zabýval statik budovy spolu se statikem firmy Demag.
Dalším aspektem, který bylo potřeba řešit, byl náš požadavek na zachování výroby na lince během instalace jeřábového systému. V součinnosti s firmou Demag se nám podařilo koordinovat celou akci tak, abychom nenarušili stávající běh výroby. Výhodou bylo, že v době instalace jsme vyráběli jen na ranní směnu, takže vždy po ukončení směny byla vyklizená určitá část linky, kde potom pracovníci firmy Demag v několika etapách realizovali celý systém. Celá instalace trvala zhruba 3 týdny. Asi 3 dny zabrala montáž ocelové konstrukce a dalších 5 dní kolejnicový systém KBK. Zároveň bylo třeba pečlivě plánovat dovezení a uskladnění materiálu, protože naše prostory nejsou neomezené a v halách je během výroby značný pohyb. Mohu říci, že celá logistika instalace se nám s firmou Demag podařila výborně naplánovat a posléze také bezchybně zrealizovat.
Po kolejnicích se pohybují zvedáky, jaký typ zde používáte?
Naším požadavkem bylo využít systém KBK, ale protože máme dobrou zkušenost s pneumatickými zvedáky, které už historicky ve firmě používáme, požadovali jsme dodávku pneumatických zvedáků i nyní. Ačkoliv systém KBK Demag primárně vzduchové zvedáky nenabízí, umožňuje jejich použití. Na naše doporučení osadila firma Demag svůj kolejnicový systém pneumatickými zvedáky námi zvoleného dodavatele. Při plánování dalšího pracoviště je prakticky jisté, že použijeme kolejnicový systém, jehož výhody jsou nesporné. Velmi zajímavou variantou pro nás byly ve fázi plánování také elektrické zvedáky od Demagu, které mají sběrnice pro přívod energie integrované přímo v kolejnicovém systému, do budoucna budeme zvažovat využití i tohoto typu zvedáků.
Plánujete v této chvíli nějaké rozšíření linky?
Linka byla realizována v roce 2010, od té doby došlo k několika změnám, pracoviště se po startu produkce nového výrobku dále upravovala, takže došlo ke změně pozic některých jeřábů. Změny probíhaly rychle díky snadnému přestavení jeřábů, komponenty, které jsme potřebovali, nám firma Demag jednoduše dodala a stavebnici jimi doplnila. Stejně tak můžeme kdykoliv v budoucnu tento stavebnicový systémem dále rozšiřovat.
Děkuji vám za rozhovor.