O technologii RFID čipů již v tomto časopise vyšel dostatek informací, nemá smysl popisovat její základní technické atributy. Důležité však je, že se rozvíjí nebývalou měrou v oblasti manipulace s materiálem a zbožím. Firma Linde Material Handling ČR jako jeden z nejvýznamnějších dodavatelů manipulační techniky získala několik zkušeností s instalací RFID technologie na své vysokozdvižné vozíky a je proto schopna připravit projekt instalace na většinu manipulační techniky ze svého širokého sortimentu.
Při požadavku přenosu informace z pasivního čipu RFID do systému, je nutno vyřešit několik kompromisních požadavků vyplývajících z toho, že signál čipu má poměrně nízkou intenzitu. Ideální místo pro umístění antény je na nosiči vidlic. Zde je ovšem zpravidla málo prostoru a značné riziko jejího poškození, obzvláště pokud je kryt antény z důvodů nízkých ztrát vyroben z relativně tenkého plastu.
Anténa na nosiči vidlic…?
Umístění antény na nosiči vidlic vyžaduje transport VF (vysokofrekvenčního) signálu pomocí nízkoztrátového koaxiálního vodiče do přijímače. Tento vodič je nutno vést pomocí soustavy kladek přes stožár a musí snášet několik set ohybů denně. Dále je obtížné dodržet minimální přípustný poloměr ohybu pro daný vodič. Tyto požadavky se pochopitelně promítají do ceny tohoto vodiče. Pokud se místo soustavy kladek použije navíjecí kabelový buben, musí být v provedení pro transport VF signálu (alespoň jeden koaxiální kontakt) – tyto kabelové bubny jsou velmi drahé. Rovněž jsou zde značné požadavky na provedení koaxiálního kabelu, i když poloměr ohybu je zhruba dvojnásobný než u výše zmíněných kladek.
…nebo anténa s přijímačem?
Lepším řešením je anténa, která má integrovaný přijímač a tudíž je možné signál z ní vést ve formě sériových dat. Zde jsou nároky na vodič řádově nižší ale stále zůstávají požadavky na instalaci dodatečného kabelového vedení na nosič vidlic. Rovněž sortiment takovýchto antén není dostatečný. Umístění antény na přední část kabiny vozíku znamená vyřešení problému s transportem VF signálu, ale vyvstane další problém, neboť takto umístěná anténa "čte" signály jenom z prostoru před vozíkem. Je-li potřeba přečíst čip ve vyšším regálu, musí se paleta spustit do prostoru viditelnosti antény.
Anténa na přední části kabiny má podstatně horší podmínky při použití stožárů typu Duplex a Triplex, neboť hydraulické komponenty pro volný zdvih, které jsou umístěny zpravidla v ose stožáru tuto anténu zastiňují. Zde je výhodná konstrukce Linde retraků výrobní řady BR115, která má hydrauliku volného zdvihu umístěnou asymetricky a stožár má podstatně lepší "průhled", což oceňuje i obsluha. U čelních vozíků je nutno v tomto případě použít dvě antény, což opět zvyšuje nároky na konstrukci přijímače.
Umístění přijímače a další zpracování signálu z něj již není problém. Ve vozících Linde je možno nalézt prostor i pro rozměrnější konstrukce těchto komponent a je možno využít systém svorek pro uchycení vyhodnocovacích a komunikačních terminálů tak, aby byly pro řidiče vhodné především z bezpečnostních, ale i ergonomických hledisek. Výhodou je rovněž připravenost elektroinstalace na dodatečnou montáž této techniky – jak ve vozících se spalovacím motorem, tak i ve vozících akumulátorových.
Technologie RFID se i v budoucnu bude stále více začleňovat do komplexních řešení manipulace se zbožím a materiálem a je proto nutno shromažďovat zkušenosti s její implementací do manipulační techniky. Firma Linde Material Handling již tyto zkušenosti má a je připravena svým zákazníkům poskytnout veškerou spolupráci.