11 Květen 2009
T+T 4/2009

Vychystávací vozíky Jungheinrich EKS 210/312, jejichž uvedení na trh je plánováno na únor 2009, budou vybaveny moderní technologií RFID (rádiový identifikační systém). Tato technologie umožňuje systému řízení skladu neustále sledovat přesnou polohu vozíku a automaticky jej navigovat na správné místo v uličce. Skladům to přináší výrazný zisk z hlediska flexibility a produktivity.

Na jaře 2009 společnost Jungheinrich uvede na trh dva nové průmyslové vozíky: vertikální vychystávací vozíky řady 2 a 3 (EKS 210 a EKS 312). Zatímco je EKS 312 novým modelem řady vychystávacích vozíků, která sklízí úspěchy na trzích už několik let, řada 2 slaví světovou premiéru.

„Představení této nové řady je reakcí na probíhající vývoj logistiky a rostoucí důraz na techniku vychystávání v posledních letech,“ komentuje událost Sebastian Riedmaier, šéf řízení produktů a marketingu sektoru skladových systémů společnosti Jungheinrich. Dodává k tomu, že byl při vývoji kladen důraz na vysoký zdvihací výkon, vysokou životnost a nejvyšší flexibilitu. Pan Riedmaier říká: „To byl také důvod, proč jsme se rozhodli pro dvě rozdílné koncepce vysokozdvižných vozíků.”

Nový EKS: RFID zvyšuje flexibilitu a produktivitu skladu
Nové modely Jungheinrich EKS 210/312 budou opcionálně vybaveny transpondérovou navigační jednotkou RFID, kterou firma poprvé představila na veletrhu CeMAT 2008. Tato technologie zahrnuje jak topologie skladu, tak komunikaci se systémem řízení skladu. „Systém skladové evidence přenáší informace přímo do řídicí jednotky vozíku,” vysvětluje Sebastian Riedmaier.

Moduly „horizontálního pozicionování“ a „předvolba výsek naskladnění“ jsou základními prvky navigačního systému skladu. Skladník obdrží zakázku ze systému řízení skladu a jediné, co musí udělat, je potvrdit ji klepnutím myši na svém terminálu. Řídicí systém skladu pak vyšle informaci o další nakládací pozici řídicí jednotce vysokozdvižného vozíku. Řidič dojede do uličky, kde je zboží uloženo. Jakmile je vozík v příslušné uličce, zakladač poloautomaticky zařídí najetí ke skladovému místu. „Když operátor potvrdí polohu požadovaného regálu, je vozík navigován nejkratší trasou a optimální rychlostí, čímž je minimalizována spotřeba energie,“ pokračuje Riedmaier. „Úkolem řidiče je pouze stisknout tlačítko pohonu.“

Podle prvních zkoušek by tento systém mohl zajistit nárůst obrátky až o 25 procent. Navíc podstatně sníží pracovní zátěž řidiče, který je zbaven úkolu „plánovat trasu“. Obdobně jako u principu „pick by light“, se po dosažení cílové pozice rozsvítí indikátor na příslušné straně vozíku. Ten informuje řidiče, jestli se bude zboží nakládat z police napravo nebo nalevo. Pan Riedmaier říká: „Výsledkem je nemalé zvýšení kvality vychystání.”

Nejvyšší flexibilita: EKS 210 může projíždět širokými i úzkými uličkami.
Díky kompaktní konstrukci je model EKS 210 rychlý a obratný. Rám vozíku, který je vyráběn v závodě v Moosburgu, je pouhých 90 cm široký a 2,70 metru dlouhý. Nejvyšší rychlost vozíku je devět kilometrů za hodinu. Poloměr otáčení má jen 1550 milimetrů.

Jeho nosnost je 1000 kilogramů výška zdvihu až 6000 milimetrů. Model EKS 210 byl optimalizován z hlediska manévrovatelnosti v širokých uličkách. Je-li integrován do systému, tzn. že jej ovládá systém řízení skladu, lze jej používat i v úzkých uličkách. „Tento vychystávací vozík je tak flexibilní, jak to požaduje současný trh,” zdůrazňuje Riedmaier.

Plná integrace v systému: Model EKS 312 je výjimečně účinný v úzkých uličkách
EKS 312 je výkonný vozík s vysokou nosností a stabilitou. Je schopný zdvihat břemena o hmotnosti až 1200 kg. Nejvyšší zdvih vozíku je 9500 milimetrů. Maximální rychlost je 10,5 kilometru za hodinu. Celková šířka modelu EKS 312 je jeden metr a délka 3,30 metru, tzn. že vozíky řady 3 jsou jen nepatrně větší než produkty řady 2. Jejich poloměr otáčení je 1650 mm. Vozík byl konstruován pro manipulaci ve velké výšce, komunikuje se systémem řízení skladu a je tak symbolem efektivity v úzkých uličkách.

Na základě praktických zkoušek je zřejmé, že modely EKS řady 2 a 3 zaujmou vedoucí postavení na trhu z hlediska výkonu a spotřeby. Podle pana Riedmaiera je to výsledek nasazení třífázové technologie čtvrté generace, která byla úspěšně uvedena na trh společností Jungheinrich před více než dvanácti lety. Ve zmíněném kontextu hraje také významnou roli kompaktní hydraulická jednotka: „Díky mimořádně nízkému vnitřnímu odporu této jednotky je spotřeba energie našich vozíků podstatně nižší.“

Ergonomika: Středem pozornosti je řidič
Vývoje nové řady vozíků EKS se společně s inženýry firmy Jungheinrich aktivně zúčastnil také řidič. S jeho přispěním vznikl produkt, který „z hlediska ergonomiky nemá konkurenta“, tvrdí Riedmaier. Nástupní výška vozíku je totiž pouhých 245 milimetrů, což se projevuje ve snížení námahy řidiče, nastupováním méně trpí jeho klouby a zvýšila se rovněž řidičova bezpečnost. Navzdory sportovně laděným, čistým tvarům je kabina řidiče velmi prostorná. Je o 50 milimetrů vyšší než u jeho předchůdců a má několik užitečných odkládacích prostorů, které pomáhají udržet v kabině pořádek. Panoramatické sloupy Jungheinrich poskytují velmi dobrý výhled při jízdě vpřed, kdy je náklad za řidičem.

Vzhledem k tomu, že každá aplikace klade na řidiče i vozík jiné požadavky, je nový model EKS vybaven výškově nastavitelným ovládacím panelem. „Toto uspořádání dovolilo využít výjimečné ergonomické uspořádání řidičům jak menší, tak i vysoké postavy,“ vysvětluje Sebastian Riedmaier. Navíc lze vozík doplnit o tzv. „Drive” modul, kvůli rychlému pojezdu na větší vzdálenosti. V tom případě se vozík pohybuje s nákladem vzadu. Při aplikaci modulu „Reverse” řidič může EKS pohodlně ovládat v jízdě s nákladem vpředu. Toto uspořádání zvyšuje rychlost sběru zboží při krátkých pojezdech. Používá-li se vozík ve „smíšeném režimu“, ocení řidič možnost používat ovládací panel z obou stran. „Při vývoji ovládacího panelu jsme nepřipustili žádný kompromis,“ vzpomíná Riedmaier. „Díky novému řešení se řidič nemusí stále otáčet a to je další příspěvek k ochraně jeho zdraví.”

Podobné řešení se našlo také pro vlastní vychystávání zboží. Tím, že se výrazně zmenšily rozměry ovládacího panelu, se řidič přes něj nemusí naklánět, když vybírá jednotlivé kusy zboží z palety před sebou, a jeho páteř je méně ohrožena. Stisknutím tlačítka, jímž se ovládá pomocný zvedák, si řidič také může nastavit výšku pracoviště, která mu nejlépe vyhovuje.

Novou řadu vozíků Jungheinrich ještě obohacují další vlastnosti. Mezi ně patří dlouhé bezúdržbové lhůty přispívající ke snížení celkových nákladů na provoz. Nasazení redundantního dvoukanálového počítačového systému do nových řad EKS zajistilo, že jsou budoucí bezpečnostní standardy splněny již dnes. Nabídka rovněž obsahuje systém osobní ochrany ve skladech s úzkými uličkami, přizpůsobené požadavkům zákazníků.
Společnost Jungheinrich patří v celosvětovém měřítku k předním poskytovatelům manipulačních vozíků, skladové techniky, logistických systémů a služeb pro kompletní vnitropodnikovou logistiku. V ČR je firma Jungheinrich již deset let jedničkou na trhu.

www.jungheinrich.cz