Největší český velkoobchod papírem a papírenským zbožím, firma Ospap, působí na našem trhu již 51. rokem. V roce 1991 prošla firma Ospap privatizací a stala se postupně součástí několika nadnárodních skupin. Od roku 2003 je většinovým vlastníkem společnosti Ospap australská skupina PaperlinX, která je třetím největším obchodníkem s papírem na světě.
Koncepční zpracování trhu, know-how nadnárodní společnosti a logistika na evropské úrovni směřuje k jasnému cíli – zdokonalování servisu a budování pověsti spolehlivého partnera. Ospap dodává svým zákazníkům kvalitní zboží zahraniční i tuzemské provenience a je certifikován normou Systému řízení jakosti ISO 9002.
Paní Ing. Jiřina Divišová vystudovala stavební fakultu na ČVUT v Praze – obor dopravní stavby. Studium ukončila v roce 1981. Ve firmě OSPAP a.s. pracuje 21 let, nejdříve jako investiční referent a cca 10 let jako vedoucí logistiky.
T+T: OSPAP disponuje od prosince 2008 novými prostory, jaká je jejich kapacita?
Rozšířili jsme v Praze skladové kapacity o 3 000 regálových míst + další místa na volných plochách , tedy zhruba o 2 500 tun. Také jsme zdokonalili technologické zázemí obou skladů – starého i nového – nabíjecí stanice, rampy, zateplení venkovní rampy, hydraulické plošiny. Rekonstrukcí a technologií staro-nového skladu jsme definitivně oddělili příjem od expedice, zoptimalizoval se tok zboží a snížilo se riziko chyb.
Také jsme chtěli více centralizovat zboží do Prahy. a tato rekonstrukce nám umožnila zrušit sklad v Českých Budějovicích, které teď zásobujeme pravidelně dodávkami přes noc a v případě nutnosti i během dne. Zůstala tam překládací rampa, aby naši zákazníci měli servis, na který jsou zvyklí. Nyní provozujeme sklady pouze v Praze a Brně.
T+T: Jaká je průchodnost skladu V Praze?
To závisí na obrátkovosti sortimentu, systém nám hlídá zásoby a kontroluje obrátku, která je u některých druhů papíru 20u jiného 3. V průměru jsme někde kolem 6 obrátek za rok. Je také třeba mít na paměti, že náš obor do značné míry podléhá sezónnosti. Ačkoli v posledních letech nejsou výkyvy tak extrémní jako dříve, v říjnu a listopadu často odvážíme ze skladu až 400 tun materiálu denně, stejné množství přivážíme k nám.
T+T: Jakou manipulační techniku jste pořídili pro nové skladovací prostory?
V Praze již od založení prvního skladu v 80. letech spolupracujeme s firmou STILL, takže když jsme nyní sklad rozšiřovali, byla firma STILL oslovena. Oba sklady tvoří jeden komplex, který je v současné době vybaven deseti zakladači STILL MX-X 10, dvaceti čelními vozíky STILL RX 20-20, které slouží k nakládání a vykládání kamionů, vagónů a k obsluze na volných plochách. Máme také vozíky vybavené chapadly pro vyskladňování rolí až do rozvoru 1,3 m. Pro expedici jsme vybaveni devatenácti komisionářskými vozíky EK 10. Pracujeme v dvousměnném provozu a mohu říci, že toto množství vozíků je dostatečné, stejně tak jsme spokojeni s výdrží baterií, které není třeba během směny měnit.
T+T: Jaký stupeň automatizace u zakladačů máte? Proč jste pro nový sklad nevyužili možnost plné automatizace?
Kdybychom stavěli zcela nový samostatný sklad (což možná ještě nastane, protože prostor na to v areálu máme), jistě bychom tuto možnost přinejmenším zvažovali. Ale skladový prostor, o kterém tu mluvíme, navazuje na již existující a mnoho let fungující sklad, na prvním místě tedy byla zaměnitelnost techniky v obou halách. Při návrhu technologie do nového skladu bylo nejlogičtější navázat na technologii stávající. Technicky jsou nově nakoupené vozíky STILL samozřejmě na vyšší úrovni, ale v principu jsou volně zaměnitelné, takže jakýkoli vozík mohu z nového skladu použít i ve starém a naopak. Nutnou výbavou zakladačů jsou pojezdy řidičů nahoru, důvodem je čtení čárových kódů a potřeba vyskladňování i malého množství papíru. Také jsem ještě nezmínila jedno specifikum, které klade požadavky na konstrukci zakladačů, a tím je šířka uličky. Obvykle jsou uličky navrženy na délku palety, u nás je to z historie skladu na šířku.
T+T: Mluvila jste o čárových kódech, jakým logistickým systémem je sklad vybaven?
Před čtyřmi roky jsme implementovali systém J.D.Edwards, který nám obsluhuje nejen skladové zásoby, ale i všechna ostatní oddělení (nákup, prodej, účetnictví, marketing…). Sklad je vybaven čárovými kódy, které tvoříme interně při příjmu a provázejí sortiment až k zákazníkům popř. reklamacím.
J.D.Edwards nám poskytuje řadu informací, ale vyžaduje vyšší kvalifikaci obsluhy než předchozí systém. Ve skladu se to projevilo většími nároky na zaměstnance, přibylo administrativních pracovníků. Velkým ulehčením pro nás bylo zavedení čárových kódů, máme radiové spojení po celém skladu a informace o vyskladnění je okamžitá, dostane se k prodejci, dostane se k nákupčímu a ON line po celé republice – Objednávka se tak snadno sleduje, velmi se nám zrychlily inventury.
T+T: Vozíky vlastníte, nebo je máte od STILL v nájmu?
Veškerou skladovou technologii vlastníme. Jednu dobu jsme sice zvažovali možnosti pronájmu či leasingu, ale zatím jsme od toho ustoupili. Vlastní vozový park sice dá více práce s údržbou, ale nákladově vychází výhodněji. Považuji za správné, aby firma vlastnila techniku, se kterou pracuje, aby byla nezávislá. Také vedeme naše skladníky k osobní zodpovědnosti za svěřenou techniku, každý vozík má svého stálého řidiče, který o něj pečuje. Myslím, že kdyby to tak nebylo, tak náklady na opravy by dosahovaly podstatně vyšších částek.
T+T: Disponujete pouze jednou značkou manipulační techniky?
Dbáme na to, abychom v jedné lokalitě využívali jednu značku z důvodu jednotného servisu a cenových výhod. Ne vždy se to podaří udržet, ale většinou to funguje.
V brněnském skladu máme jiného dodavatele, snažíme se udržovat zdravou konkurenci. Praha se drží značky STILL z důvodů mnohaletých zkušeností, zaběhnutých podmínek a dohod. Kvalitní dodavatelé manipulační techniky jsou v podstatě srovnatelní, jistě má každý nějaká technická vylepšení, která u ostatních nenajdete, ale to podstatné je vždycky vzájemná důvěra mezi dodavatelem a odběratelem. Mohu potvrdit, že s firmou STILL máme mnohaletou spolupráci na velmi dobré úrovni. Pokud se vyskytl nějaký problémový stroj, což nastalo i v našem rozsáhlém vozovém parku minimálně, vždycky jsme to s firmou STILL vyřešili k oboustranné spokojenosti.
T+T: Jak jsou u Vás řešeny pravidelné prohlídky a opravy, máte vlastního člověka na správu zařízení nebo Vám tuto službu nabízí STILL?
Každý prostředek má svou evidenční kartu a vedoucí každého skladu odpovídá za pravidelný servis a opravy, k tomu jim pomáhají i servisní smlouvy. Vše je řízeno dokumentací ISO. V současnosti máme nejstarší zakladače asi z roku 1993, postupně je obnovujeme, a každý nový vozík je dokonalejší. Také to je vidět, že skladníci dávají přednost těm novým, které máme s např. synchronizací vidlic a mnoha dalšími vylepšeními, které zpříjemňují práci. Naše starší vozíky se určitě již dávno nevyrábí, ale jsou stále v dobrém stavu a nejsou tak technicky zastaralé, abychom je nemohli využívat. Vždycky jsme dbali na pravidelný servis. Mechanik firmy STILL k nám jezdí pravidelně na servisní prohlídky, jedná se samozřejmě vždy o jednoho technika, který už zná náš provoz a jednotlivé vozíky.
T+T: Z jakého důvodu vyhrála výběrové řízení pro nový sklad firma STILL?
STILL tady byl v historii, tehdy se svými zakladači firmy Wagner. Každé výběrové řízení však probíhá dle požadavku systému jakosti z minimálně tří nabídek, kde kromě technických parametrů a ceny je vždy posuzována i kvalita a spolehlivost předchozích dodávek, servis a jeho cena. Při posouzení všech těchto aspektů byla pro Prahu většina techniky vybrána od firmy STILL, protože jimi vyráběná technika je kvalitní a vycházejí vstříc našim požadavkům. Výhodou také je, že je máme blízko, takže kdykoli zavoláme, servis je tu během několika hodin. Už znají náš provoz, znají nás osobně, nemusíme si nic dlouho vysvětlovat. Vím, že když se na jedné či druhé straně objeví problém, vždycky najdeme uspokojivé řešení.
T+T: Pociťujete ve svém oboru nějaké vlivy hospodářské deprese? Chystáte nějaká zvláštní opatření pro tento rok?
Asi nikdo dnes není úplně klidný, ale snažíme se zachovat chladnou hlavu a řešit situaci realisticky. Úspory samozřejmě vytváříme, ale o to jsme se snažili vždycky, po období velkých investic vždy následovalo období, kdy jsme vytvářeli rezervy. Řekla bych, že jsme na tom obdobně jako v lednu jiného roku, samozřejmě zůstává určitá nejistota, zda tento stav setrvá nebo se zlepší.
T+T: Děkuji za rozhovor
www.still.cz
www.ospap.cz