16 Říjen 2006

06_10_11_Lin-tech_levichain.jpgNejen japonské rychlovlaky se mohou nadnášet na magnetickém polštáři. Nyní si tuto vymoženost mohou dopřát i uživatelé systémů energetických řetězů. Společnost Hennlich Industrietechnik představuje na českém trhu unikátní systém firmy igus, světového lídra ve výrobě energetických řetězů a kluzných ložisek, nazvaný LeviChain.

„Na rozdíl od klasického provedení, kdy je energetický řetěz uložen ve vodícím žlabu, je v tomto případě držen ve vzduchu magnetickým polem, takže dochází k eliminaci otěru a maximální redukci hluku,“ popisuje výhody systému ing. Jaroslav Beneš, product manager pro energetické řetězy společnosti Hennlich Industrietechnik. Dodal, že v současné chvíli je možné takto realizovat pojezd o délce až 40 metrů. Oba konce levitujícího řetězu navíc mohou být pohyblivé, a to nezávisle na sobě samých i na délce pojezdu. To před konstruktéry strojů otevírá úplně nové možnosti.

Asi každý, kdo někdy ve své praxi přišel do styku s energetickými řetězy ví, jaké problémy s sebou přináší jejich použití při pojezdech delších, než odpovídá jejich samonosné délce. Horní větev řetězu se pod vlivem vlastní hmotnosti a hmotnosti vložené náplně položí na spodní část řetězu, po které při pojíždění klouže. „Následkem je větší namáhání řetězu vlivem jeho průhybu a tření. Otěr kluzných ploch řetězu vede ke vzniku nečistot či zvýšené hlučnosti systému,“ vypočítává Beneš. To může způsobovat problémy především v provozech náročných na čistotu a nízkou hladinu hluku, jako jsou medicínské provozy, výrobny elektronických součástek, lakovny a podobně. Systém „LeviChain“ dává těmto problémům sbohem. „Horní i spodní větev řetězu mohou totiž být nadnášeny magnetickým polem, což vyloučí jakýkoliv styk řetězu s okolním prostředím a navíc jej udržuje v jedné rovině po celé délce pojezdu. Generovaná hladina hluku 41.7 dB na vzdálenost 1m činí tento systém prakticky neslyšitelným,“ doplnil Beneš.
www.hennlich/lin-tech