07 Listopad 2008
…úspory energie a ergonomie

U nové studie vozíku „Concept ‘08“ se jedná o nízkozdvižný vozík se spolujízdou řidiče s kompletně novým konceptem akumulace energie a pohonu. Lithium-iontové akumulátory v kombinaci s přímým pohonem zajišťují do budoucna vyšší energetickou úspornost, než vykazuje v současnosti u firmy Jungheinrich sériově používaná třífázová technologie. Dr. Klaus-Dieter Rosenbach, člen představenstva firmy Jungheinrich AG, zodpovědný za rezort technologie: „Největším přínosem k ochraně životního prostředí je nespotřebovaná energie!“

„Vznášet se“: úplně nový zážitek s jízdy s vozíkem Concept ‘08
Nová technologie baterií navíc umožňuje zřetelně kompaktnější konstrukci a tím také zcela nové koncepty vozíků se zdokonalenou ergonomií. U vozíků Concept ‘08 zajišťují ergonomicky tvarované a jednoduše palcem ovládané obslužné prvky pro oba směry jízdy jednoduché ovládání vozíku bez únavy. Díky integraci pohonu pod nízko umístěnou plošinu se bude řidič v budoucnu „vznášet “ společně s vozíkem, namísto ručního vedení nebo spolujízdy. Odpružený a tichý podvozek zprostředkovává úplně nový požitek s jízdy.
Velmi efektivní přímý pohon je pokračováním vývoje již tak velmi efektivní a ekologické třífázové techniky, která se v současnosti používá téměř u všech elektrických vysokozdvižných vozíků Jungheinrich. Umožňuje v kombinaci s lithiovými iontovými bateriemi podstatně větší akční rádius vozíku a kratší doby nabíjení. „Technologie koncepčního vozíku je schopna vytvořit alternativu k vodíkovým článkům, které se nacházejí ještě ve fázi výzkumu“, vysvětluje Dr. Klaus-Dieter Rosenbach. „Ušetří v budoucnu zákazníkům mnoho peněz a navíc jsou šetrné k životnímu prostředí.“ Koncepční vozík, produkt vývoje podniku v Hamburku, tak nastavuje měřítka pro celý obor. Návštěvníci veletrhu CeMAT mohli vidět na stánku firmy Jungheinrich již plně funkční vozíky „Concept ‘08“.

Zřetelně méně energie: od akumulace ke spotřebě

Ucelené nasazení nových konceptů baterií a pohonů firmy Jungheinrich znamená: Inteligentně akumulovat energii a efektivně ji využívat. Použití lithium-iontových akumulátorů umožní v budoucnu podstatně nižší spotřebu energie – od akumulace ke spotřebě - a poskytne tím příkladný přínos k ochraně klimatu. Nasazení nové technologie akumulace energie umožní zřetelně hospodárnější zpracování akumulované energie. Lithiové iontové baterie vykazují ve srovnání se současnými olověnými akumulátory z hlediska vlastností při nabíjení a vybíjení zřetelně vyší účinnost. Vydrží dvakrát tak dlouho a jsou navíc absolutně bezúdržbové. Speciální management baterie zaručuje permanentní kontrolu článků. „Díky tomu jsou lithium- iontové akumulátory v praxi bezpečné", vysvětluje prof. Weber. S třetinovým objemem a čtvrtinovou hmotností jsou podstatně kompaktnější a lehčí, než olověné baterie. To vede v budoucnu k citelnému snížení hmotnosti vozíku.

Lithium-iontové akumulátory: kompletní nabití během pouhé jedné hodiny
Narozdíl od olověných akumulátorů je možné kapacitu lithiových iontových akumulátorů využít téměř na 100 %. Hluboké vybití je díky nasazení systému managementu baterie prakticky vyloučené. Dalším pozitivním aspektem lithiových iontových akumulátorů je rychlé nabíjení . Pro kompletní nabití akumulátoru je v budoucnu potřeba pouze jedna hodina. Výměna baterie tak není v mnoha případech zapotřebí.

Concept ‘08 umožňuje již dnes využít potenciál hospodárného částečného dobíjení. K tomu účelu zajede obsluha s vidlicemi vozíku ke speciální nabíjecí stanici, tzv. Docking-Station. Prostřednictvím vidlic je lithium-iontový akumulátor propojen s nabíjecím přístrojem. Spuštění a ukončení nabíjení je řízeno plně automaticky.

Přímý pohon: méně hluku, vyšší účinnost
Elektrické vozíky Jungheinrich byly doposud poháněny velmi efektivními asynchronními motory. Naproti tomu používá Concept ‘08 přímý pohon, tj. synchronní motory s permanentním buzením, vysokým kroutícím momentem a výkonnými magnety. Protože díky přímému pohonu nebudou v budoucnu zapotřebí žádné převodovky, je tak kromě zřetelného snížení hlučnosti zvýšena účinnost pohonu. S celkovou délkou 1 765 mm (při délce vidlí 1 150 mm) je o cca 630 mm kratší, než analogický elektrický nízkozdvižný vozík se spolujízdou řidiče. Také srovnatelné vozíky s ručním vedením jsou značně delší než Concept ‘08.

www.jungheinrich.cz