Společnost Jungheinrich uvede v jarních měsících roku 2007 na trh nový elektrický vozík pro vychystávání a třístranné zakládání. Zařízení je ovládáno inteligentním řízením, které je v této formě dosud ojedinělé. Co do výkonnostních limitů je vozík připraven na budoucí požadavky skladové logistiky. Různé moduly, např. mapování skladu s technologií RFID nebo zvýšení zbytkových nosností, se navíc starají o dodatečnou rychlost, efektivitu a bezpečnost ve skladu. U nového elektrického vozíku Jungheinrich pro vychystávání a třístranné zakládání, krátce systémového vozíku (také VNA vozíky), typu EKX 513-515 se jedná o manipulaci palet v úzkých uličkách s nosností až 1.500 kilogramů. Vozík dosahuje zdvihové výšky více než 14 metrů a zásluhou AC motorů o napětí 80 V zaručuje vysokou výkonnost v moderních skladech s úzkými uličkami. Veřejnosti se zařízení poprvé představí na mezinárodním odborném veletrhu LogiMAT ve Stuttgartu.
Systémová stavebnice Jungheinrich s rozmanitými konfiguračními možnostmi se osvědčuje již dlouhá léta. Vozíku EKX umožňuje velmi dobrou adaptabilitu na aktuální i budoucí potřeby ve skladu a logistice. Inteligentní řízení s řídicím systémem s datovou sběrnicí Open CAN – Bus, bezpečností dle SIL2 s certifikací TÜV poskytuje množství nových ochranných prvků a ponechává parametry vozíku otevřené budoucím požadavkům ve skladové logistice.
Výkonové moduly, které lze přizpůsobit zvláštním požadavkům zákazníků, zajišťují vysokou flexibilitu. Např. modul „mapování skladu“ přizpůsobuje v součinnosti s řízením pomocí nové technologie RFID (radio-frequency-identification) rychlostní profily vozíku podlahovým podmínkám skladu. Mapování skladu a řízení vozíku se pak uskutečňuje prostřednictvím speciálních transpondérů umístěných v podlaze. Ty realizují permanentní měření dráhy a polohy vozíku a inteligentně určují jeho výkonové parametry. Tato technologie umožňuje dosažení nejvyšší úrovně bezpečnosti při provozu systémových vozíků.
Charakter podlahy: Topologie skladu v paměti vozíku
Topologii podlahy, jakož i z ní vyplývající přizpůsobení rychlostí pojezdu i zdvihu lze uložit do paměti vozíku. Pomocí USB tužky lze tyto informace předávat z hlavního vozíku na každý jiný v úzké uličce použitý vozík. Mapování skladu pomocí RFID se navíc stará o ještě větší flexibilitu systémového vozíku v oblasti dalších bezpečnostních funkcí. To se mj. týká koncového zabezpečení uličky – zpomalení nebo úplné zastavení vozíku, omezení zdvihu, pojezdu, jakož i snižování rychlosti v úsecích se špatnou kvalitou podlahy nebo v místech s příčnými průchody či průjezdy.
Kromě přizpůsobení rychlosti prostřednictvím RFID – systémový vozík EKX společnosti Jungheinrich dosahuje v ideálním případě rychlosti až 12 kilometrů za hodinu – existují další alternativy, jimiž lze výkon zařízení zvyšovat. Například u modulu „zvýšení zbytkové nosnosti“ má vozík dva aktivní stabilizátory. Ty se při zakládání a vyskladňování automaticky vysunují, stabilizují vozík a výrazně tak zvyšují zbytkovou nosnost ve velkých výškách. Zákazník si rovněž může z různých modulů zvolit například vyšší zdvihový výkon až do 0,52 metrů za sekundu a kombinovanou rychlost zdvihu až 0,7 m/s.
Vysoká obrátkovost skladu: Třífázová technika třetí generace
Jako průkopník v třífázové technice Jungheinrich tuto technologii v minulých letech několikrát zmodernizoval. Toto know-how se odráží v pohonné a řídicí technice, která je použita i v novém systémovém vozíku. Díky 80voltové třífázové technice – AC motory třetí generace zaručuje EKX 513-515 vysoký výkon a dynamický průběh všech pohybů při současně nižší spotřebě energie. Vysoké kroutící momenty zajišťují efektivní zrychlení stroje, rychlý zdvih a dynamické vedlejší pohyby a dovolují současné zvedání a spouštění hlavního a přídavného zdvihu = kombinovaná rychlost zdvihu a spouštění.
Třífázové pohonné motory třetí generace spotřebují výrazně méně energie než předchozí modely. Regeneračním brzděním vozíku, jakož i tzv. „rekuperačním spouštěním“ se během provozu systémového vozíku získává zpět hned „dvojnásobek energie“. To vede k výrazně delším dobám použití na jedno nabití akumulátorové baterie. V normálním provozu lze tento vozík Jungheinrich používat po dobu až dvou směn. K tomu přistupuje aktivní management pro řízení energie a akumulátorové baterie. Výhledově natolik optimalizuje energetickou spotřebu pro jednotlivá nasazení tak, že bude možné vyhnout se špičkám ve spotřebě energie. Kromě delší životnosti hovoří navíc pro použití třífázové techniky nižší náklady na údržbu.
Ergonomie a komfort: Středem pozornosti je stále člověk
Při vývoji vysokozdvižných vozíků a skladové techniky klade firma Jungheinrich důraz na ergonomii a komfort neustále jako na jeden celek. Také u systémového vozíku EKX 513-515 je člověk, tedy řidič vozíku, středem pozornosti. Do prostorné kabiny se dostane velkoryse dimenzovaným vstupem. Díky velmi nízkému otočnému a posuvnému mechanismu vidlí a přídavného zdvihu se mu nabízí vynikající výhled na jízdní dráhu a břemeno. O příjemný pocit řidiče se dále stará odpružené, stavitelné a sklopné komfortní sedadlo, které lze na přání vybavit vyhříváním a bederní opěrkou.
Obslužný panel: Centrální řídicí a informační jednotka
Bezspínačová obouruční koncepce poskytuje řidiči zakladače podstatně více komfortu a bezpečnosti. Uprostřed kabiny je umístěn elektricky nastavitelný ovládací panel. Jako centrální řídicí a informační jednotka poskytuje mnoho inovačních výkonových prvků. Má barevný displej a fóliovou klávesnici s číslicovým blokem. Prostřednictvím přístupového kódu může obsluha vyvolávat individuálně přizpůsobené jízdní programy řidiče. Bezspínačová čidla registrují dotyk obsluhy a předávají tyto informace dále do palubního počítače. Samotné jízdní a hydraulické řízení se ovládá osvědčeným a snadným pohybem palců.
www.jungheinrich.cz