V prosinci 2007 uvede Jungheinrich na trh nový hydrostaticky poháněný vysokozdvižný vozík se spalovacím motorem. Tento velmi tichý moderní stroj má při náročném použití podstatně nižší spotřebu než ostatní vozíky ve stejné třídě a je díky velmi nízkým emisím šetrný k životnímu prostředí. Navíc má četné novinky v oblasti bezpečnosti a ergonomie. Nový vozík Jungheinrich s hydrostatickým pohonem se začne vyrábět od prosince 2007 v závodě v Moosburgu. Vozík typu VFG 425-435 může přepravovat až 3 500 kg, stohovat až do výšky 7,50 m a disponuje hydrostatickým pohonem „made in Germany“: Srdcem nového vysokozdvižného vozíku je motor Volkswagen, který se používá jak v dieselové (DFG), tak i plynové verzi (TFG). Regulační čerpadla a motory kol jsou od firmy Bosch Rexroth, systémové řízení zajišťuje software vyvinutý firmou Jungheinrich.
„Jízdní vlastnosti hydrostatického pohonu znamenají velký komfort při jízdě a vysoký překládací výkon zejména při náročném používání s četnými změnami směru jízdy“, vysvětluje dr. Tobias Harzer, vedoucí výrobkového managementu a marketingu vozíků s protizávažím v závodě firmy Jungheinrich v Moosburgu. V praxi to znamená mj. razantní zrychlení a rychlé a přitom plynulé změny směru jízdy. „Vozík je proto velmi vhodný pro tzv. reverzní použití, např. při nakládání a vykládání nákladních automobilů“, říká dále Harzer.Při hydraulických pracovních operacích se otáčky automaticky zvyšují. Převod jízdních a hydraulických procesů probíhá díky hydrostatickému pohonu přímo, přesně a snadno. Díky pěti přednastaveným pracovním
programům, od režimu úspory energie až po maximální překládací výkon, může řidič jedním stisknutím tlačítka přizpůsobit způsob práce vozíku danému použití.
Hydrostatický pohon má málo mechanických dílů a nevyžaduje proto velkou údržbu a umožňuje snadný servis. Díky využití motoru Volkswagen se uplatnily četné výhody automobilového průmyslu ve vysokozdvižných vozících Jungheinrich poháněných spalovacími motory. Vozíky jsou velmi tiché, mají výrazně nižší spotřebu a tím i nižší úroveň emisí.
Bezpečnost I: hydrostatický vozík Jungheinrich s vysokou dynamickou stabilitou
Vozík Jungheinrich VFG 425-435 s hydrostatickým pohonem nabízí vysokou míru bezpečnosti v každodenním provozu. Díky speciálnímu provedení protizávaží a vysoko uložené bezpečnostní řídicí nápravě má nízko položené těžiště a díky tomu i dobrou stabilitu. Vystačí si proto bez přídavné elektronické stabilizace. Tento princip se používá od roku 2004 ve vysokozdvižných vozících Jungheinrich se spalovacími motory.
Další bezpečnostní aspekty jsou u vozíku Jungheinrich VFG 425-435 „zřejmé“. Díky zvláštnímu designu pultové stěny má řidič dobrý výhled dopředu na břemeno a špičky vidlí. Výhled dozadu se také výrazně zlepšil díky nízké horní hraně protizávaží. Při stohování palet má obsluha téměř volný výhled i směrem nahoru přes okno bez příček s bezpečnostním sklem.
Bezpečnost II: Nové bezpečnostní sady pro větší ochranu před chybami obsluhy
Kromě konstrukční bezpečnosti má hydrostatický vozík Jungheinrich k dispozici různé volitelné bezpečnostní sady vybavení. Access Control představuje systém, který uvolní provoz vozíku až po určité sekvenci bezpečnostních mechanismů (sepnutý spínač sedačky, zapnutý pás). Systém Drive Control vychází z aktivního bezpečnostního systému Curve Control, který se úspěšně používá už asi 8 let v elektrických vozících Jungheinrich. Tento systém sníží rychlost vozíku v zatáčkách podle velikosti úhlu řízení. Současně dojde k omezení rychlosti také od určité výšky zdvihu.
Bezpečnostní sada Lift Control sníží navíc rychlost naklápění od definované výšky zdvihu, zobrazí uhel naklápění a v případě potřeby nastaví boční posuv do naprogramované střední polohy. Novinkou u vozíků Jungheinrich se spalovacími motory je rovněž rozšířené bezpečnostní blokování u rozpoznání zatížení sedačky. Poskytuje větší ochranu před chybami obsluhy. Tak se např. neprovede žádná hydraulická funkce, pokud sedačka není obsazena.
Kromě volitelných bezpečnostních sad disponuje vozík Jungheinrich VFG 425-435s celou řadou dalších bezpečnostních prvků osvědčených v ostatních typových řadách vozíků. Mimo jiné sem patří automaticky aktivovaná parkovací brzda, která zamezuje sjíždění vozíku na rampách a ve svahu nebo shora viditelný schod pro snadný a bezpečný nástup a výstup řidiče.
Ergonomie: Jízdní komfort a vysoký překládací výkon
Prostorné a ergonomicky uspořádané pracoviště řidiče vozíku VFG 425-435s Jungheinrich zajišťuje nejen vysoký komfort a příjemnou jízdu, ale i vysoký překládací výkon stroje. „Pokud se řidič v našich vozících cítí nejen bezpečně, ale i příjemně, odrazí se to stejným způsobem v efektivitě provozu vozíku“, vysvětluje Tobias Harzer. Vozík je s kabinou a bez kabiny výrazně tišší než srovnatelné stroje stejné třídy. Díky novému dvojitému oddělení pohonu a modulu řidiče od rámu jsou otřesy těla řidiče sníženy na minimum. „Dosahujeme zde hodnot“, říká dále Harzer, „které odpovídají nejnižším hodnotám našich elektrických vozíků.“
Nové jsou rovněž ovládací prvky integrované v opěrce rukou nastavitelné ve dvou stupních. Řidič si navíc může vybrat mezi novým Solopilotem nebo Multipilotem – oba s integrovaným přepínačem směru jízdy. Elektricky ovládaná parkovací brzda, startovací tlačítko jako u novějších automobilů a dvojitě nastavitelný úzký sloupek řízení s paměťovou funkcí pro větší pohodlí nohou završují přehled novinek vozíku Jungheinrich VFG 425-435s.
Firma Jungheinrich patří k předním podnikům v oblasti manipulačních vozíků, skladovací techniky a logistických systémů. Kromě výrobků nabízí i logistické služby a dává tak svým zákazníkům k dispozici rozsáhlý program vozíků, regálových systémů a služeb pro kompletní vnitropodnikovou logistiku. Akcie Jungheinrich jsou obchodovány na všech německých burzách.
www.jungheinrich.cz