06 Únor 2006
Typ, tvar a rozměry dopravníku jsou navrhovány vždy podle charakteru přepravovaného materiálu, jeho velikosti a množství a s ohledem na umístění dopravníku. Firma ODES s.r.o. Jaroměř vyrábí a dodává dopravníky různých typů, které mohou být provedeny v rozměrech a úpravách vždy podle konkrétního požadavku zákazníka.
Pásové dopravníky jsou dodávány buď jako lehké kluzné, žlabové nebo s válečkovou sekcí se dvěma nebo třemi podpěrnými válečky. Délka, šířka a sklon dopravníku jsou navrhovány podle druhu přepravovaného materiálu a požadavků zákazníka. Pás může být vyroben z PVC, PU nebo pryže. Podle charakteru materiálu a sklonu dopravníku může být například zakrytování nemagnetickou zónou pro možnost umístění separátoru kovů, koncový separační válec, měnič otáček pro regulaci rychlosti dopravníku atd.Řetězové dopravníky jsou tvořeny dvojicí řetězů spojenou příčnými profily – tzv. hrably. Řetězy jsou vedeny samostatně na bocích dopravníků. K hrablům je přichycen pryžový pás, na kterém se přepravuje materiál. Dalšími typy jsou řetězové dopravníky bez pásu, kde je materiál dopravován hrably v ocelovém korytě, a to buď v horní nebo spodní větvi, nebo dopravníky lamelové, kde je materiál transportován po lamelách upevněných mezi bočními řetězy. Řetězové dopravníky se vyrábějí často i v lomeném provedení ve tvaru L nebo Z se spodní vodorovnou částí zapuštěnou pod úroveň podlahy pro možnost snadnějšího zakládání materiálu.
Válečkové tratě se používají zejména pro dopravu větších kusů materiálů vodorovně nebo s malým stoupáním/klesáním. Dodávají se jako aktivní (s pohonem) nebo pasivní (bez pohonu), které jsou využívány především k usnadnění manipulace s velkými kusy materiálu.
www.odes.cz
Autor: Ing. Václav Matys