16 Leden 2013

demag obr02V podhorském městečku Štíty nedaleko Šumperka jsem navštívil úspěšnou firmu Klein a Blažek, kde jsem od ředitele společnosti, pana Radka Hansmanna, zjišťoval, jaké mají zkušenosti s jeřáby Demag.


T+T: Představte prosím ve zkratce firmu Klein a Blažek.

Historické kořeny sahají do 50 let minulého stolení. V poválečném období, kdy řízeně docházelo ke zvyšování počtu pracovních míst v regionu, zde vznikla malá firmička na lisování bakelitu.

Začátkem 70. let bylo rozhodnuto o přesunutí části výroby ze Škoda Mladá Boleslav sem, tím se podnik dostal pod hlavičku Jesan Jeseník jako jeden z jeho výrobních podniků. Firma se pozvolna rozrůstala a její profilace na výrobu pro automobilový průmysl trvá až do současnosti. Již od prvních let ve firmě na různých pozicích působil pan Klein, který se vypracoval až na ředitele podniku. Po roce 1989 bylo samozřejmě v zájmu všech, aby tady výroba dále pokračovala. Pan Klein navázal spolupráci s panem Blažkem a za podpory města Štíty zpracovali úspěšný privatizační projekt. Nová éra firmy v soukromém vlastnictví se začíná psát od roku 1994. Vývoj pak samozřejmě směřoval k diverzifikaci zákazníků, abychom nebyli zcela závislí na Škoda Auto. V současnosti, přestože 95 % naší produkce stále směřuje do automobilového průmyslu, je spektrum našich zákazníků dostatečně široké. Máme přibližně 30 stálých zákazníků. Ukončení výroby některého modelu automobilu pro nás nepředstavuje citelný propad v zakázkách.

demag obr01

T+T: Jaká je současná struktura firmy Klein a Blažek?

Firma má jediného českého vlastníka, takže po této stránce je naše struktura velice jednoduchá a čistá. Před dvěma lety zde proběhla transformace, kdy se po mnoha úspěšných letech, během nichž pan Klein s panem Blažkem vlastnili a řídili firmu v poměru 50 na 50 %, ukázalo účelné převést celou společnost na jednoho vlastníka. Tím je od roku 2010 společnost Klein Invest, jednatelem této společnosti je pan Klein mladší. Zavedenou a dlouho budovanou značku Klein a Blažek používáme i nadále.
Ve Štítech máme momentálně dva výrobní závody, jeden se zaměřuje na obrábění a svařování, zatímco v druhém je soustředěna výroba lisovaných dílů. Za uplynulých 20 let zaznamenala firma velice významný růst, v roce 2007 jsme měli 700 zaměstnanců. Samozřejmě roky 2008 a 2009 na nás, vzhledem k odvětví, ve kterém pracujeme, dopadly velice tvrdě. Ale i to už je historie a my jsme se opět vyšplhaly k obratům, na které jsme byli zvyklí. Celá Evropa se ovšem stále potýká s ekonomickou nestabilitou a bylo by bláhové si myslet, že se nás tyto problémy ještě v budoucnosti nedotknou.

 


 

Ing. Radek Hansmann, ředitel firmy Klein a Blažek, spol. s r.o.
Radek Hansmann pochází z města Štíty a již na povinných školních praxích se začal seznamovat s technologiemi ve firmě Klein a Blažek. Později v Brně vystudoval dvě vysoké školy – na strojírenské fakultě obor řízení jakosti a obor ekonomika a řízení na podnikatelské fakultě. Během svého působení ve firmě Klein a Blažek pracoval prakticky na všech technických pozicích, v současné době zastává funkci ředitele společnosti.


 

T+T: Nicméně firma Klein a Blažek se stále rozrůstá, právě instalujete technologie do zcela nové haly. Zejména by mne zajímalo, jakým jeřábem je tato hala vybavena.

Jedná se o další prostory k lisování kovových dílů. Celý projekt je spolufinancován z dotačního titulu OPPI. Dvounosníkový mostový jeřáb značky Demag, který je zde čerstvě instalovaný, má nosnost 20 tun a je vybaven dvěma kočkami.

T+T: Jaké další jeřáby v kovolisovně provozujete?

Celkem zde máme 8 mostových jeřábů, tři s nosností 5 tun, jeden 8tunový, 2 o nosnosti 10 tun a 2 o nosnosti 20 tun. Všechny tyto jeřáby jsou od firmy Demag. Máme s nimi dobrou zkušenost, což je při výběru vždy to nejdůležitější. Po celou dobu mého působení ve firmě jsme nikdy nenarazili na závažný problém v provozu jeřábů Demag, i nejstarší z nich slouží bez poruch dodnes.

T+T: Kdy byl první jeřáb Demag instalovaný a jaké měl parametry?

První jeřáb byl pořízen v roce 1999 a měl tehdy zcela dostatečnou nosnost 5 tun, vstupní materiál pro výrobu, tedy plech, byl dodáván v pruzích, které se dále střihaly na nůžkách. Později jsme se více soustředili na těžší lisování, kde jsou zpracovávány svitky se značnou hmotností a přiměřeně těmto požadavkům stoupaly nároky na nosnost mostových jeřábů v halách.

demag obr06
Volba značky Demag v počátcích naší firmy byla pravděpodobně dána kladnými referencemi z obdobných výrobních závodů. Na každý nový jeřáb probíhalo samozřejmě výběrové řízení. Pan Blažek a pan Klein jsou pánové ze staré školy, kteří jsou zvyklí na dlouhodobou spolupráci a věrnost značce. Pod jejich vedením možná dříve nebyl tlak na dodavatele až tak tvrdý, jako jsme zvyklí dnes. Samozřejmě je pro nás výhodné mít jeřáby od jednoho dodavatele, z hlediska servisu, náhradních dílů a také silnější pozice při jednání o ceně nového zařízení.

T+T: Takže i vaše další jeřáby budou od firmy Demag?

Tak jednoduché to není. Například v případě posledního jeřábu s nosností 20 tun do nové haly byla pravidla soutěže naprosto striktní a kdyby Demag nevyhrál výběrové řízení, tak bychom tam dnes instalovali jeřáb od jiného výrobce.
Po vytvoření a rozeslání zadávací dokumentace s našimi požadavky na nový jeřáb, jsme dostali 4 kvalitně zpracované nabídky, ze kterých jsme vybírali. Samozřejmě hlavním kritériem byla cena. Ale zajímala nás i rychlost servisního zásahu a několik dalších kritérií. Takže i návrh, který by nebyl nejlevnější, měl šanci vyhrát, kdyby v ostatních parametrech vysoce převyšoval ostatní.

demag obr05

T+T: Jak vypadala instalace jeřábu z hlediska termínů?

Z hlediska termínů tady nebyl vůbec žádný problém. Konstrukce tohoto 20tunového jeřábu není ani tak složitá, ale je opravdu velká, s tím jsme v zadání počítali. Dodavatel měl na realizaci tři měsíce a tomuto požadavku vyhověli všichni výrobci, kteří se soutěže účastnili. V praxi Demag všechny domluvené termíny bez problémů splnil. Musím zdůraznit, že spolupráce se zástupci firmy Demag Cranes z ostravské pobočky je na velice dobré úrovni. Samozřejmě při každé obdobně náročné realizaci dochází k disproporcím a problémům, ale důležité je se vzájemně informovat a včas začít hledat řešení. Ale konkrétně u tohoto posledního jeřábu žádné komplikace nenastaly.

T+T: Jaké jsou přesně parametry a vybavení vašich jeřábů?

Jeřáby využíváme na kovolisovně pro manipulaci dvou skupin břemen. První z nich jsou svitky materiálu, které ale nejsou z hlediska hmotnosti pro manipulaci limitující. Naše v současnosti největší odvíjecí zařízení pro svitky má nosnost 15 tun, takže by nám teoreticky měl stačit 15tunový jeřáb. Rovněž ale musíme manipulovat také s lisovacími nástroji, kde je nosnost 20 tun odpovídající.

demag obr03


Při opravách bývá nutná manipulace s horní, hmotnější a přitom hůře přístupnou polovinou nástroje. Máme zde k dispozici speciální zařízení na otáčení, které ale dnes už opět z hlediska tonáže nepostačuje. Nejsem nakloněn pořizování dalšího jednoúčelového zařízení, které bude v horizontu pěti let opět překonáno. Nabízí se tedy elegantní řešení: pomocí dvou koček na jednom jeřábu se dá nástroj snadno a navíc velmi bezpečně otočit.

Všechny naše jeřáby jsou minimálně dvourychlostní, pro standardní posuv a mikroposuv. Pro usazování svitku na kužel odvíjecího zařízení je potřeba velmi přesná manipulace a podobně je to i s nástrojem. Nějaké další speciální vybavení nemáme, dokonce ani nevyužíváme radiové ovladače, plně nám vyhovuje kabelové ovládání.

T+T: Děkuji za rozhovor.

www.demag.cz
www.kleibl.cz