19 Únor 2009

Společnost Orlík-Kompresory, v. d., vyvinula nový šroubový kompresor ORL 5,5 C EL, který spolehlivě pracuje při teplotách od -40 °C do +60 °C, jak dokázaly testy EZÚ Praha. Své uplatnění nalezne především v trolejbusech, lokomotivách nebo vozech metra. Vývoj nových produktů většinou kráčí svým vlastním tempem. V některých případech musí ale pružně reagovat na konkrétní a specifické požadavky trhu. Stejně tomu bylo i při vývoji nového šroubového kompresoru ORL 5,5 C EL, který byl iniciován požadavkem zákazníků společnosti Orlík-Kompresory, v. d. Základní a nejdůležitější požadavek přitom zní zdánlivě jednoduše: vyvinout šroubový kompresor kompaktních rozměrů, který bude schopen bezproblémového startu a provozu při teplotách -30 °C až +60 °C.

Kompresory a velmi nízké teploty
Provozní teploty běžných kompresorů se většinou pohybují v rozmezí od +5 °C do +40 °C. Některá průmyslová zařízení – především pak dopravní prostředky, jako jsou trolejbusy, železniční lokomotivy, vozy metra atp. – ale vyžadují, aby jejich kompresory pracovaly v širokém rozmezí od teplot hluboko pod bodem mrazu až po teploty nad 50 °C. Obzvláště, když jsou provozovány v náročných klimatických podmínkách, jaké panují např. na území Ruska.

„Při konstrukci šroubových kompresorů do extrémních teplot se setkáváme s problémy především při velmi nízkých teplotách, kdy ztuhlý olej klade velký odpor při rozběhu motoru a nezajišťuje dostatečné mazání šroubové jednotky. Navíc zmrzlá voda vysrážená ze vzdušné vlhkosti může při stlačování vzduchu zcela znemožnit rozběh kompresoru. Smísením vysrážené vody s olejem, který je určen k mazání šroubové jednotky, dochází také ke zvýšenému opotřebení šroubové jednotky nebo dokonce k jejímu poškození v důsledku nedostatečného mazání,“ komentuje potíže při konstrukci šéfkonstruktér Bohuslav Šilar.

Spolehlivost prověřená extrémy
Šroubový kompresor ORL 5,5 C EL byl zkonstruován s ohledem na své primární využití v dopravních prostředcích, kde je nutná absolutní spolehlivost při nízkých teplotách. S rozměry 876 × 547 × 474 mm a váhou 124 kg lze umístit kompresor do podvozků všech druhů kolejových vozidel a trolejbusů. Samozřejmostí je u tohoto typu kompresoru, který je určen především na vývoz do postsovětských zemí, použití speciálního oleje pro arktické podmínky. Mezi konstrukční zajímavosti patří mimo jiné elektrický předehřev oleje a elektrické vyhřívání sací klapky.

Jak dokázaly testy provedené Elektrotechnickým zkušebním ústavem (EZÚ) v Praze, pracuje ORL 5,5 C EL spolehlivě v rozmezí teplot od -40 °C do +60 °C. Jedná se tedy o neuvěřitelné rozpětí pracovní teploty 100 °C. Rozběh a provoz kompresoru byl úspěšně odzkoušen v klimatické komoře dle ČSN EN 60068-2-1 zkouškou chladem při teplotě -40 °C a dle ČSN EN 60068-2-2 zkouškou suchým teplem při +60 °C. Při obou zkouškách kompresor pracoval zcela bez problémů a dodával stlačený vzduch o výstupním tlaku 12,5 baru. Před dokončením jsou i praktické zkoušky u Drážního úřadu.

Ačkoli je šroubový kompresor ORL 5,5 C EL primárně určen pro nasazení v dopravních prostředcích, lze ho využít v podstatě všude, kde je požadována vysoká spolehlivost provozu bez ohledu na okolní teplotu.