29 Květen 2008
pro konstrukce vzduchových a chladicích kompresorů

Magnetická ložiska SKF a vysokootáčkové motory s permanentními magnety přinášejí technický pokrok do konstrukce vzduchových a chladicích kompresorů a zvyšují účinnost z 75 % na 85 %. Magnetická ložiska SKF jsou součástí nových řešení s přímým pohonem s proměnnými otáčkami, která umožňují nahradit šroubové kompresory odstředivými turbostroji v systémech se vzduchovými a chladícími kompresory a přispívají ke zvýšení typické účinnosti.

Tato technická změna snižuje provozní náklady v takových oblastech, jako např. vzduchotechnika, průmyslové chlazení a v naftovém a plynárenském průmyslu. Na uvedených úsporách se podílejí následující přednosti:
· nižší spotřeba energie
· vyšší spolehlivost
· nedochází k opotřebení částí ložiska, a tedy je dosaženo delší provozní trvanlivosti
· v podstatě žádné nároky na domazávání
· menší zastavěná plocha.

Nová technologie se skládá z vysokootáčkového přímého pohonu, rotorového (oběžného) kola kompresoru na hnacím hřídeli a magnetických ložisek pro uložení hřídele. Vzhledem k tomu, že za provozu nedochází v magnetických ložiskách ke styku kov na kov, nevzniká v ložiskách tření, a tedy ani opotřebení. Magnetická ložiska nejsou mazána olejem, a proto jsou neobyčejně šetrná k životnímu prostředí. Navíc mohou spolehlivě pracovat s velmi vysokými otáčkami díky propracovaným řídicím systémům, které vyvinula skupina SKF.

V minulosti magnetická ložiska byla používána především ve speciálních či vysokootáčkových aplikacích, avšak v současné době nacházejí uplatnění v mnohem větším počtu aplikací, protože v rámci dalšího vývoje se podařilo SKF zmenšit řídicí systémy a současně dosáhnout takových hodnot výkonů, které byly původně zcela nemyslitelné.

Magnetická ložiska se skládají ze tří hlavních částí:

· stator a rotor ložiska, které využívají elektromagnetické síly pro nadlehčení hřídele
· snímač polohy pro zjištění polohy hřídele v 5 osách
· řídicí jednotka a řídicí algoritmus pro regulaci proudu přiváděného do statoru magnetického ložiska, které udržují hřídel v předem definované poloze.

Stator magnetického ložiska se skládá ze svazku plechů s cívkami z navinutého měděného drátu, které tvoří několik severních a jižních pólů. Do každé cívky je přiváděn proud, který vyvolává přitažlivou sílu, jež nadlehčuje hřídel v ložisku. Řídicí jednotka reguluje proud dodávaný do cívek na základě sledování signálu polohy ze snímačů polohy a udržuje hřídel v požadované poloze v celém provozním rozsahu stroje. Mezi rotorem a statorem je zpravidla vzduchová mezera 0,2 až 0,5 mm v závislosti na aplikaci. Hřídel je většinou poháněn jiným způsobem, např. turbínou nebo motorem, který je součástí konstrukce hřídele.

Skupina SKF získala v březnu 2007 největšího evropského výrobce magnetických ložisek S2M (Francie). Tato firma doplnila stávající výrobní podniky SKF, které se nacházejí v kanadském Calgary, Německu, Japonsku, Moskvě a Kataru, a tak umožnila skupině SKF stát se předním světovým dodavatelem těchto technicky progresivních řešení.

http://www.skf.com/portal/skf_cz/home