18 Říjen 2007
s hybridními ložisky NKE

NKE-SQ77.jpgVe vysoce výkonné lokomotivě Taurus koncernu ÖBB jsou v olejovém čerpadle transformátoru použita hybridní ložiska společnosti NKE, která zabraňují průchodu proudu. Vysoce výkonná lokomotiva Taurus patří k ukázkovým vozidlům Rakouských spolkových drah (ÖBB). Lokomotivy vyrábí firma ÖBB-Technische Services GmbH (TS), dceřiná společnost koncernu, v závodě na výrobu lokomotiv Taurus v Linci. Podle údajů společnosti ÖBB je Taurus v současné době „nejsilnější a nejrychlejší vysoce výkonnou lokomotivou v Evropě“.

Vysoce výkonné dvousystémové lokomotivy řady 1016 a 1116 jsou používány převážně v rychlé osobní a těžké nákladní dopravě. Taurus přitom může dosáhnout maximální rychlosti 230 km/h. Tuto rychlost zajišťují nově vyvinuté vysokorychlostní podvozky s vysoce výkonným pohonem a brzdovou hřídelí (HAB). Každý podvozek lokomotivy je napájen jedním usměrňovačem. Potřebný trakční proud je k usměrňovačům přiváděn z transformátoru chlazeného olejem, který je umístěn pod podlahou. Oběh transformátorového oleje a proudění chladiče oleje zajišťují vždy dvě olejová čerpadla. Elektrické napájení olejových čerpadel probíhá pomocí usměrňovačů pro pomocné pohony.

V důsledku vzájemného působení usměrňovačů pro pomocné pohony a olejového čerpadla se mohou na valivých ložiskách čerpadla, především při rozběhu, vyskytnout nepřípustné proudy. Tento problém zjistil údržbář společnosti ÖBB-Technische Services a potvrdila ho společnost NKE, dodavatel valivých ložisek. Aby se zabránilo nežádoucímu průchodu proudu, měla by být olejová čerpadla vybavena příslušnými valivými ložisky. Požadavek na nová ložiska tedy zněl, aby bylo možné pomocí keramických valivých těles izolovat proud.

Za tímto účelem byla vybrána hybridní ložiska společnosti NKE AUSTRIA GmbH, která ve Steyru vyrábí valivá ložiska. Společnost NKE se vyznačuje rychlou nabídkou a stanovením typu, přičemž zároveň poskytuje technické zkušební vzorky. Jako další přednost ocení uživatel krátkou dodací lhůtu při současně nízkých nákladech. V souvislosti s údržbářskými pracemi na 332 trakčních vozidlech v závodě na výrobu lokomotiv Taurus v Linci a v dalších servisech ÖBB-TS jsou stávající valivá ložiska v olejových čerpadlech nahrazena výměnou čerpadel za elektricky izolující radiálně axiální kuličková ložiska a radiální kuličková ložiska společnosti NKE. Výměna čerpadel včetně výměny ložisek je prováděna centrálně v závodě společnosti ÖBB-TS v Linci, úsek Elektrické stroje. Valivá tělesa nových ložisek tvoří izolující oxidová keramika. Keramická valivá tělesa mají teoreticky nekonečný elektrický odpor a je tak spolehlivě zabráněno průchodu proudu.

Kromě hybridních ložisek, tedy valivých ložisek s keramickými valivými tělesy, jsou vyráběna elektricky izolující valivá ložiska také s oxidovou keramickou izolací na vnějším kroužku. Oxidová keramická izolace je na vnější kroužek ložiska umístěna pomocí metody plazmového nástřiku, technikou tenké vrstvy. Izolace se vyznačuje zaručenou elektrickou pevností minimálně 1000 V stejnosměrného nebo střídavého napětí.

Podobným způsobem jsou elektricky izolovaná valivá ložiska použita také v jiných zařízeních, jako jsou například trakční motory. Společnost NKE nabízí elektricky izolovaná valivá ložiska ve standardních velikostech s vnějším průměrem 80 mm až 400 mm, na požádání také ve speciálních velikostech. Elektricky izolovaná valivá ložiska jsou k dispozici v různých provedeních. Nosnosti, základní rozměry a tolerance jsou identické s normovanými hodnotami běžných ložisek. Tato skutečnost umožňuje bezproblémovou výměnu standardních ložisek za elektricky izolovaná valivá ložiska. Elektricky izolovaná valivá ložiska poskytují optimální ochranu proti poškození ložisek pomocí napěťových přeskoků, a tím zajišťují oproti běžným valivým ložiskům výrazně lepší provozní bezpečnost.
www.nke.at