15 Červenec 2010

Tradiční SKF European Press Day se letos uskutečnil v německém Schweinfurtu v polovině května. CEO společnosti SKF, Tom Johnstone hned v úvodu představil optimistické výsledky prvního čtvrtletí 2010, základy úspěchu SKF na celosvětovém trhu jsou tvořeny neustálým vývojem nových technologických řešení a důrazem na neměnnou špičkovou kvalitu všech výrobků. Letošní prezentace tak byly především věnovány následujícím tématům: zvyšování energetické účinnosti, zvyšování produktivity, snižování nároků (a nákladů) na údržbu a optimalizace konstrukcí vedoucí k vyšší spolehlivosti a delší životnosti.

Snímačem opatřená ložisková jednotka SKF pro polohování rotoru elektrických posilovačů řízení šetří palivo a snižuje emise
Snímačem osazená ložisková jednotka SKF pro polohování rotoru (SKF Rotor Positioning Sensor-Bearing Unit) představuje nejnovější úspěch SKF v oblasti vývoje řešení zaměřených na zvýšení výkonnosti systémů elektrických posilovačů řízení EPS (Electric Power Steering) pro automobilový průmysl. Tento nový výrobek pomáhá snižovat spotřebu paliva a emise CO2, přičemž úspora paliva při použití EPS oproti hydraulickým systémům je odhadována na 0,2–0,3 l/100 km. Emise CO2 mohou klesnout až o 3 %.
Oproti tradičnímu řešení s indukčním resolverem zaručuje kompaktní jednotka, spojující funkci ložiska s technologií snímání absolutní úhlové polohy, velice přesné a opakovatelné řízení elektromotoru systému EPS. Jednotka je navíc odolná vůči rušivým vnějším vlivům, jako jsou teplotní výkyvy, působení magnetických polí, mechanické vibrace a elektromagnetické rušení.
Kompaktní axiální konstrukce poskytuje konstruktérům motorů větší volnost při práci na nových návrzích. Jednotky typu ‘plug and play’ navíc umožňují snadnou montáž a přispějí ke zjednodušení montážních linek.
Po připojení k řídicí jednotce systému EPS ložisková jednotka SKF stanoví absolutní úhlovou polohu rotoru. Získanou informaci pak dokáže využít k přesnému ovládání jakéhokoliv elektromotoru. Snadnou integraci do stávajících elektronicky řízených systémů umožňuje naprostá přesnost signálů, jíž bylo dosaženo využitím vyspělé magnetické technologie s nízkou proudovou spotřebou.

Ložisková jednotka SKF pro vahadlo ventilu: předmontovaná sestava zvyšující účinnost čtyřdobého spalovacího motoru
Nová ložisková jednotka SKF pro vahadlo ventilu (SKF Rocker Arm Bering Unit) přispívá k efektivnějšímu chodu ventilů čtyřdobých motorů. Šetří tak palivo a snižuje tření i provozní teplotu.
Ideálně se uplatní v sektoru dvou- a tříkolých vozidel, u nichž se prosazuje trend přechodu z dvoudobých motorů na čtyřdobé. Jako součást čtyřdobých motorů však jednotka najde využití i v dalších aplikacích, například v zemědělských strojích, v nákladních automobilech nebo v lodní dopravě. Kupředu tímto směrem vývoj pohání konkurenční prostředí globálního trhu ve spojení s nároky koncových uživatelů, kteří se poohlížejí po inovativnějších motorech s menší spotřebou paliva.
Předmontovaná jednotka se oproti vahadlům tradiční konstrukce vyznačuje vysokou výkonností a nižším třením. Současně nabízí delší trvanlivost a více ujetých kilometrů. Vyspělá konstrukce čerpá ze zkušeností a znalostí SKF v oblastech, jako jsou ložiska a ložiskové jednotky, technologie těsnění, mazání a vývoj aplikací. Výsledná kombinace radiální vůle, zakřiveného profilu vnějšího kroužku a speciálního povrchu umožňuje velmi přesné časování pohybu ventilu a mnohem tišší chod motoru.

Technologie válečkových šroubů SKF: výkonná, kompaktní a energeticky účinná
Válečkové šrouby SKF se uplatňují ve stále širším spektru aplikací jako součást elektromechanických systémů, jimiž jsou postupně nahrazovány pneumatické a hydraulické mechanismy. Elektromechanické systémy zajišťují stejné funkce jako pneumatické a hydraulické prvky, ale na rozdíl od nich nevyžadují tolik přídavných zařízení a spotřebovávají mnohem méně energie. Schopnost ovládat přesnost a rychlost pohybu a regulovat pracovní sílu jim navíc dodává flexibilitu, jaké s tradičními technologiemi nebylo možné dosáhnout.
Ve srovnání s ostatními dodavateli SKF nabízí válečkové šrouby ve významně širší škále velikostí, od malých (o průměru 8 mm) až po velmi velké (o průměru 210 mm), a poskytuje tak OEM výrobcům strojů možnost hledání vhodné konfigurace pro stroje všech velikostí. Sortiment zahrnuje speciální řadu válečkových šroubů Ultra Power, která se od standardních výrobků odlišuje delší trvanlivostí a až o 60% vyšší únosností.
Jako stále lákavější alternativu vnímají válečkové šrouby výrobci servolisů pro těžký provoz. Novou řadu lisů využívajících technologii válečkových šroubů SKF představil přední německý výrobce H&T ProduktionsTechnologie. Integrace válečkového šroubu znamená, že všechny stroje zanechávají stejný otisk, třebaže se maximální pracovní síla může u současných strojů pohybovat v rozmezí 65 až 250 tun - a u strojů, jež jsou dnes ve vývoji, se předpokládá strop až někde mezi 400 až 600 tunami. Díky válečkovým šroubům mohou tyto stroje nabídnout následující charakteristické vlastnosti: možnost maximálního zatížení při všech rychlostech, snadné přizpůsobení různým rychlostem a zatížením, vynikající ovládání zatížení a rychlosti, vysokou účinnost výkonu stroje.

Systém SKF pro on-line monitorování elektromotorů zajišťuje nepřetržité, bezpečné a úsporné vyhodnocování stavu kritických zařízení
SKF On-line Motor Analysis System – NetEP je propojený systém určený k automatickému vyhodnocování stavu kritických zařízení poháněných elektromotory. Výsledky analýzy dat jsou přístupné kdykoliv a odkudkoliv na světě prostřednictvím internetu. Systém vyvinula společnost Baker Instrument Company, která se v rámci SKF Group specializuje na obor řízení elektromotorů.
Systém SKF NetEP bude poskytovat rozhodující data průmyslovým podnikům, elektrárnám i rozvodným závodům, které kritická zařízení poháněná elektromotory využívají dlouhodobě nebo nepřetržitě s výjimkou plánovaných odstávek. Spolehlivá a důsledná diagnostika mezi odstávkami má zásadní význam, protože umožňuje odhalit zhoršení stavu nebo poškození rotačního zařízení, které by mohlo vést k poruše motoru, a v důsledku toho i k potenciálně nákladné a neočekávané odstávce a výpadku produkce.
Uživatelé nového systému SKF NetEP už nemusejí provádět pochůzkovou diagnostiku s přenosnými kolektory dat. Systém umožňuje zaznamenávat data až o 140 parametrech na 32 motorech současně a výsledky jsou dostupné z libovolného místa s internetovým připojením.
Systém SKF NetEP s přehledným uživatelským rozhraním uživatele upozorňuje na krizové situace, spravuje všechny databáze a analyzuje data z hlediska trendu vývoje. Vzhledem k rizikům, která s sebou vždy nese připojení k elektrickém síti pod napětím, systém NetEP přispěje rovněž k řešení otázek bezpečnosti na pracovišti.

www.skf.cz