15 Červenec 2010
pro náročné podmínky

Neplánované prostoje, to je zejména v odvětví dopravy a manipulace bod, kterému se chtějí všichni uživatelé vyhnout. Jak je všeobecně známo, skoro veškeré pohybové mechanizmy je potřeba mazat, zejména otočná kloubová spojení. Jestliže nejsou do dopravních prostředků vkládány investice k pravidelné údržbě, může docházek právě k nechtěným odstávkám vozidel. A pokud stroj čekají, díky zanedbávání pravidelných prohlídek, složité a náročné opravy, přichází tak firma o příjmy.

Technici GGB Technology vyvinuli nové ložiskové kazety (SBC), které nabízí alternativu ke klasickým tukem mazaným bronzovým pouzdrům. GGB přina trh přišla se systémem polymerových těsněných ložiskových pouzder SBC (Sealed Bearing Cartridge). Jádrem SBC je kluzné polymerové ložisko z vinutých vláken a PTFE, tzv. GAR-MAX, nebo jeho zesílená podoba HSG (High Strength GAR-MAX). Válcové ložisko je uzavřeno ve vnějším pozinkovaném ocelovém pouzdře, které chrání ložisko před poškozením zvenčí a které je na obou koncích opatřeno těsněním. Těsnění chrání ložisko proti pronikání provozních nečistot do kluzné vrstvy. Kompozitní ložiska s vinutými vlákny GGB mají kluzný povrch z PTFE a vysoce pevných vinutých vláken, která jsou spojena pomocí pryskyřičného pojiva, jež bylo ještě dále vylepšeno samomaznou přísadou. Ložiska vykazují vysokou odolnost proti zatížení až 620 MPa, dobrou odolnost proti rázům i hranovým zatížením, a protože jsou nenasákavá a nezvětšují svůj objem, mají také velmi dobrou rozměrovou stabilitu.
Ložisko SBC je samomazné, tudíž není vyžadováno mazání tukem. Díky tomu je šetrné k životnímu prostředí, není nutná investice do automatického mazacího systému ani do procesu likvidace použitého tuku. SBC má vysokou únosnost až do 415 MPa a je určeno pro malé rychlosti do 0,13 m.s-1. Mezi jeho další vlastnosti patří především odolnost vůči rázům a odchylkám v uložení, odolnost vůči širokému spektru chemikálií (kyseliny, zásady, soli, paliva, alkoholy, rozpouštědla a plyny), velmi nízký koeficient tření a vysoká odolnost vůči opotřebení. Nová podoba zapouzdřených ložisek je konstruována pro náročné aplikace.

Vývoj na základě požadavků zákazníků
SBC ložiska řeší problém běžně používaných řešení, čímž se uživatelům zařízení v reálném čase šetří náklady. Náklady na systém mazání jsou tak víceméně eliminovány a jsou tak i sníženy celkové nákladů na údržbu z hlediska pracovních sil. Jeden z nejběžnějších problémů s opotřebením a údržbou, které trápí uživatele vozidel používaných v terénu, představují otočné čepy. Těsněná ložisková pouzdra tento problém řeší. Typické aplikace zahrnují čepy sklápěcí korby, čepy kritické světlé výšky, spojovací čepy, zvedací válce, kloubové spoje, válce řízení, zavěšení kol nebo radiální čepy řízení a čepy řízení.
Na vývoji zapouzdřených ložisek spolupracovali s techniky GGB především koncoví uživatelé a na základě jejich požadavků a přání vzniklo řešení v podobě nového produktu. Ložisko SBC tak vyřešilo klíčové problémy běžné údržby v podobě opotřebení materiálu.
Nová podoba ložiska s konstrukčně řešena tak, aby bylo co nejvíce zabráněno možnému porušení třecích ploch nežádoucími nečistotami. To samozřejmě napomáhá výraznému prodloužení životnosti ložiska, snížení potřeby servisu, a tím snížení nákladů na údržbu zařízení a dále poskytuje tržní výhodu pro koncového zákazníka.

Aplikace
Výsledky zátěžových testů prokázaly, že v porovnání s tukem mazaným pouzdrem z tvrzené oceli je celkové opotřebení SBC v průměru pouze 13 %. Ložisková pouzdra SBC nacházejí využití ve velké řadě aplikací, zejména jde o spojovací články řízení, čepy hydraulických válců, ložiska hlavních čepů náprav, nůžkové zvedací plošiny, jeřáby, kladkostroje, nakladače, bagry, válce, smykem řízené nakladače apod.
SBC jsou dostupná v široké škále standardních rozměrů pro hřídele od průměru 25 do 100 mm a vrtání tělesa v průměru od 41 do 122 mm. U speciálních aplikací nabízí GGB také možnost dodání nestandardních rozměrů dle požadavků zákazníka.

www.ggbearings.com