14 Červen 2012

SLNěmecký výrobce spojek společnost R + W Antriebselemente představil světovou novinku v oblasti bezpečnostních spojek a to novou řadu spojek označenou SL, která má díky použitým hi-tech materiálům až o 50% nižší hmotnost než standardní bezpečnostní spojky na trhu. Společnost R+W se neomezovala pouze na optimalizaci stávajících spojek, ale navrhla a vyrobila zcela novou sérii z hi-tech materiálů ve spolupráci s univerzitami za pouhé dva roky.
Materiál a laminování redukují hmotnost spojek
Nová řada spojek SL je vyrobena z technologicky vyspělých materiálů v kombinaci s novými typy laminování, čímž lze hmotnost snížit až o 50% v porovnání se standardními spojkami. Takové spojení s omezením točivého momentu až 160 Nm, váží pouze 370 gramů a moment setrvačnosti je od 0,8 * 10-3 kg/m2. Dle údajů výrobce je poměr točivého momentu, rozměru a hmotnosti bezpečnostních spojek SL v současné době na trhu jedinečný. Momentálně nejsou na světovém trhu žádné podobné spojky, které by garantovaly tuto hustotu výkonu. Série bezpečnostních spojek SL zahrnuje 4 provedení. Točivé momenty lze bezpečně omezit od 5 Nm až do 700 Nm.

Zvýšení točivého momentu díky nově vyvinutým talířovým pružinám
Kromě výběru nových materiálů přispěla ke snížení hmotnosti také komprese jednotlivých součástek - bez vlivu na pevnost, životnost nebo přesnost. Série bezpečnostních spojek SL může používat stejné doby cyklů a 10 000 nebo více vypnutí stejně jako standardní bezpečnostní spojky řady SK od R+W. Použitím nových speciálně pro R+W vyvinutých talířových pružin v kombinaci s kuličkovou aretací se točivý moment zvyšuje ve srovnání se standardními bezpečnostními spojkami až o 40 %. Čtyři řady (série 30 / 60 / 150 / 300) jsou k dispozici v různých verzích. Každý konstruktér si tak může dle potřeby konkrétní aplikace vybrat odpovídající bezpečnostní spojku pro přímé a nepřímé pohony.
SL_Gruppe_fr_PI-tuevBezpečnostní spojky pro nepřímé pohony
Nepřímé pohony jsou charakterizovány tím, že celá pohonná jednotka neleží v jedné rovině, ovšem osy vstupu a výstupu pohonu jsou paralelní. Točivý moment se přenáší pomocí řemene, ozubených kol nebo řetězů. U nepřímých pohonů není nutné použít spojky nebo jiné spojovací prvky ke kompenzaci posunu hřídelí, ale k omezení točivého momentu v případě přetížení. Aby byla tato funkce spolehlivě plněna, hraje podstatnou roli přesné nastavení napnutí řemene nebo řetězu, poloha ve vztahu k šířce řemene nebo řetězu a vysoká přesnost polohování na vstupní a výstupní straně. Pro tyto aplikace vyvinula společnost R+W série SLN a SLP. Dvě vestavěná ložiska kompenzují v případě přetížení pnutí řemene či řetězu.
U přímých pohonů spojky kompenzují vyosení
Pro přímé pohony je typické, že se vstupní a výstupní hřídel nachází v jedné rovině. V závislosti na konstrukci a specifikaci je vstupní a výstupní hřídel v jedné ose. Při určování vhodné bezpečnostní spojky pro tento typ pohonu je třeba dbát na vypínací točivý moment, torzní tuhost a vyrovnání vyosení mezi vstupní a výstupní hřídelí. Vyosení mezi vstupní a výstupní stranou se vyskytují téměř ve všech aplikacích. Příčinou jsou jednak rozměrové tolerance použitých dílů, ale i vliv vnějších vlivů působících na pohon jako teplota nebo počasí. Tato vyosení jsou kompenzována spojkou. Série SL2 (vlnovcové) a SLE (s elastomerovou hvězdicí) omezují točivý moment absolutně bez vůle. Rozpojení při přetížení proběhne rychleji než za 10 ms.
Více se o spojkách R+W dozvíte na webu distributora společnosti REM-Technik s.r.o.
www.rem-technik.cz