14 Červenec 2010

Neustále se zvyšující tlak na kvalitu celého logistického řetězce nutí jednotlivé účastníky logistického řetězce nejen uskutečnit logistickou operaci ve sjednaném čase a podmínkách, ale i poskytovat zákazníkům informace o průběhu tohoto procesu, o všech časových a technologických podmínkách průběhu dopravy a skladování.

Více než RFID
Nejčastěji je pro tyto účely využívána technologie RFID (radio frequency identification). To je způsob jednoznačné identifikace, zpravidla pomocí označení obalu (ale i osoby, zvířete, předmětu, …) pasivním elektronickým tagem. Ten, pokud je v dosahu čtecího zařízení, mu zašle své jedinečné číslo a nadřazený systém jej může identifikovat, případně do něj v reálném čase bezkontaktně informaci zapsat. Vytvořením systému kontrolních čtecích míst je možno poměrně přesně sledovat i časový průběh pohybu. Tento systém, známý například z tuzemského mýtného systému, však má své jasné finanční i technické limity.
Oproti tomu systém RTLS (real time location system) elektronický tag nejen identifikuje, ale navíc umožňuje jeho lokalizaci a následné sledování pohybu v reálném čase. RTLS tagy jsou aktivní, samy předávají bezdrátově svoji polohu do nadřazeného systému. Pokud jsou na tag připojeny další senzory, mohou být kromě polohy předávány i informace o naměřených fyzikálních veličinách (teplota, tlak, otřesy, …). Je tedy možné sledovat nejen, jak rychle se obal přemístil mezi sklady, ale i za jakých podmínek.

RTLS systémy v praxi
Praktických příkladů použití technologie je mnoho. Známý je princip satelitního mýta nebo vyhledávání odcizených vozidel. Mobilní operátoři jsou zase schopni určit polohu mobilního telefonu díky triangulaci vůči buňkám své datové sítě. Díky RTLS technologii můžeme sledovat zpoždění vlaků ČD na internetu nebo můžeme být informováni o reálné době příjezdu prostředků MHD. Mnoho lidských životů zachraňují RTLS tagy se senzory pádů ve zdravotnických zařízeních. V retailovém prodeji je možno díky RTLS tagům v nákupních vozících sledovat reálné chování zákazníků.
Nejpopulárnější technologií poskytující informace o poloze je bezesporu GPS používaná pro rozsáhlé systémy na otevřeném prostranství. Ale co použití v uzavřených halách? Možností je několik, ale z hlediska poměru ceny a výkonu je to bezesporu bezdrátová WiFi síť, která je dnes ve skladech již velmi rozšířená. Pokud se například označí tagem manipulační vozíky, paleta nebo jednotlivý obal, je možno bez velkých dodatečných nákladů sledovat jejich reálný pohyb bez zásadního vlivu na ostatní provoz. Pak už je jen otázkou vhodně zvolené uživatelské aplikace zjištění, kudy jezdí vozíky nejčastěji, kolik najedou jednotliví řidiči, jak často a kde zastavují, či další informace, které je možno využít k prudkému nárůstu produktivity. Pokud se propojí informace o poloze vozíku s převáženým nákladem, je možno i bez použití vymezených skladových pozic uchovávat informaci o umístění palety v prostoru skladu. Přísné požadavky na zpětnou dohledatelnost (traceabilitu) nutí všechny účastníky logistického řetězce sledovat nejen pohyb, ale i parametry transportu. Použití technologie RTLS je bezesporu jedním z mála způsobů, jak dostát zvyšujícím se požadavkům trhu i evropské legislativy.

Využití v mnoha oborech
Výroba – Tuzemská společnost vyrábějící jízdní kola expeduje své výrobky ve dvou sezónních vlnách, ačkoliv výroba běží kontinuálně. Skladovací prostory jsou prostorově i dispozičně pevně dány a tak před sezónou sklad „praská ve švech“. Skladové lokace nemohou být z různých důvodů používány. Vše je závislé na dokonalé paměti skladníků a hromadě papírů. Řešením je využití systému RTLS. Každý manipulační vozík je vybaven aktivním tagem a je možné sledovat jeho polohu. Na počátku skladového pohyby je čtečkou identifikována převážená paleta, na jeho konci, při vyložení palety, je automaticky zaznamenána poloha vozíku. Souřadnice jsou při uložení převedeny do podoby virtuální lokace, takže každá uskladněná paleta má své známé místo. Při expedici si skladník na obrazovce terminálu vyvolá mapu skladu a je k místu uložení expedované palety naváděn podobně jako u běžné automobilové navigace.
Zdravotnictví – Krevní centra vyrábějí transfůzní přípravky, které jsou expedovány do nemocnic dle potřeb pacientů. Mnohdy je však těžké odhadnout skutečnou potřebu krve a některé krevní vaky nejsou použity. Je možné je do krevního centra vrátit a připravit pro další použití? Ano, ale jen v případě, že je dokladováno dodržování přepravních podmínek po celou dobu pobytu mimo krevní centrum. I zde může pomoci RTLS technologie. Při expedici je krevní vak vybaven aktivním tagem, který mimo svoji polohu poskytuje informace o teplotním průběhu transportu. Hodnoty ukládá do paměti buď kontinuálně nebo jen v případě překročení nastavených limitů. Po vrácení nespotřebovaných krevních vaků je možno přečíst z paměti všechny informace a případně krev znovu použít. Pilotní projekty ukázaly až na 30% úspory nejcennější tekutiny.
Expedice – Ve firmách obsluhujících pomocí manipulační techniky koncové zákazníky, například stavebninách, bývá mnohdy sváděn ostrý souboj mezi vedoucími logistiky a ostatními manažery o počet vozíků a jejich řidičů. Pozice jsou obhajovány různými čísly a statistikami, většinou dávajícími pravdu oběma stranám. Není ale nic jednoduššího, než ukázat realitu pomocí systému RTLS. Každý vozík se označí aktivním tagem, který i pokud je mimo dosah bezdrátové sítě, uchovává informaci o stání se spuštěným motorem. Pomocí sítě několika málo přístupových bodů se může sledovat počet průjezdů mezi expedičním místem a jednotlivými sklady. Jednoduchá tabulka mezi počtem obsloužených zákazníků a počtem průjezdů s prostátým časem může ukázat na skutečné vytížení techniky i pracovníků.

Autor článku: Jakub Unucka, výkonný ředitel společnosti Gaben

www.gaben.cz