03 Listopad 2011

pdm_diagramV dnešní době se na trhu objevuje řada firem nabízejících řešení pro správu dat o výrobku (tzv. PDM systémy) nebo systémy zajišťující řízení konstrukčních projektů. Proč však neřešit tento problém komplexně? Firma Inter-Informatics přichází s řešením, které splňuje obě tato výše uvedená kritéria. To znamená, že nabízí integrovaný systém pro řízení projektů a správu dat o výrobku v rámci technického úseku firmy. Tento systém se jmenuje Elaine PDM. 30 IT. Na začátku každého projektu je vždy nadšení, plány a vize zisků, ale po čase se může ukázat, že projekt byl neúspěšný. A právě z těchto důvodů je nutné zjistit, z jakého důvodu projekt nevyšel a jasně definovat, kde vznikly problémy a poučit se z nich. Jádrem tohoto systému je PDM řešení, které pracuje s daty různých CAD systémů a využívá internetový prohlížeč jako klientskou část aplikace.

Z tohoto důvodu není firma omezená počtem licencí a do systému může přistupovat libovolné množství uživatelů pouze na základě přidělených přístupových práv. Typickými uživateli bývají konstruktér, vedoucí skupiny nebo vedoucí projektu.

Mezi základní moduly systému patří:
· Projekty,
· kapacitní plánování,
· správa dat o výrobku,
· výkazy práce,
· správa uživatelů,
· integrační modul

Projekty
Po přihlášení do systému může vedoucí projektu nadefinovat projektovou strukturu a zadat základní informace o projektu. Těmi jsou název, číslo, jméno zákazníka, zodpovědné osoby a plánované termíny realizace, včetně jejich milníků. Na základě plnění projektů systém zobrazuje a vyhodnocuje stav rozpracovanosti projektu v závislosti na vykázaných časech a plánovaných milnících projektu. Vedoucí projektu má možnost včas reagovat na danou situaci a přesně ji vyhodnotit. Po skončení projektu lze projekt uzavřít koncovým milníkem a projekt uzamknout pro další editaci.

Kapacitní plánování
Po vytvoření jedné nebo více projektových struktur má zodpovědná osoba možnost zjistit aktuální stav kapacit a na jejím základě přiřadit pracovníky do jednotlivých úrovní projektové struktury podle časového harmonogramu. Systém umožňuje přesouvání lidí mezi jednotlivými projekty podle potřeb vedoucích projektů a podle volných kapacit.

Správa dat o výrobku
Tento modul tvoří nosnou část systému a slouží ke správě dat z technického úseku. Hlavním zdrojem těchto dat jsou 3D a 2D CAD systémy. Systém podporuje nezbytné operace jako je verzování, zobrazování návrhových a reálných struktur, tvorba kusovníků, stavové řízení a další. Na začátku projektu se navrhne předběžná návrhová struktura výrobku, tak aby odpovídala představám hlavního konstruktéra, a poté je práce distribuována na další konstruktéry. Ti již začnou tvořit reálnou strukturu v CAD systému. Systém umožňuje nastavení filtrů pro zobrazování reálné struktury sestavy podle potřeb jednotlivých oddělení. Výkazy práce

Systém eviduje realizační časy určených uzlů výrobků a vzájemně je sčítá. To přináší jasnou představu o tom, kdo a jak dlouho pracoval na dané části. Jelikož řada činností spojených s pracovním časem není pouze realizační, lze vykazovat i ostatní časy, jakými jsou například nepřítomnost, cestování či porady.

Správa uživatelů
Správce uživatelů podporuje jednotlivé role v systému, ať již z důvodu přístupu k jednotlivým projektům nebo úrovně přístupu. Každý uživatel je přiřazen k určité roli a tyto role je možné v průběhu projektu měnit. Uživatel má přidělené jméno a heslo, kterým se autorizuje do systému.

Integrační modul
Systém nabízí rozsáhlé možnosti importu a exportu modelů a výkresů včetně jejich metadat. Pro import je využíván víceúčelový importér, který umožňuje mimo jiné i přenos dat mezi různými nepropojenými lokalitami. Tímto způsobem můžeme používat systém na vzdálených lokalitách a mít přehled o stavu projektu. Pro práci se sestavami systém pracuje s univerzálním standardním formátem STEP, který zobrazuje struktury sestav nezávisle na typu CAD systému.

Systém Elaine PDM pokrývá celou oblast technického úseku firmy, od zadání projektu až po dotažený návrh výrobku a jeho předání do výroby. Toto řešení nabízí možnost předávat informace z technického úseku do výroby, respektive do výrobního systému. Využití projektového řízení společně se správou dat nám dává ucelený přehled pro všechny pracovníky, od technického ředitele až po řadového konstruktéra. Přínosem řešení pro ředitele jsou kalkulace o projektu. Vedoucí projektu má přesné informace o stavu projektu a volných kapacitách. Pro konstruktéra systém představuje nástroj pro snadnou manipulaci s modelem nebo výkresem. Samozřejmostí je nastavitelné workflow podle firemních zvyklostí a procesů. ElainePDM je používán ve společnosti Inter-Informatics pro spolupráci s firmou Airbus a zjednodušuje každodenní práci více než dvě stě uživatelům.

 

Oldřich Vízner

Autor článku působí jako senior konzultant společnosti Inter-Informatics