Společnost Fujitsu Laboratories a japonský institut National Institute of Informatics (NII) zahájily spolupráci na projektu, ve kterém společně vyvíjí umělou inteligenci. Projekt s názvem Robot Tódai nese podtitul „Dokáže robot složit přijímací zkoušky na Tokijskou univerzitu?“ Společnost Fujitsu Laboratories vede matematický tým a do výzkumu poskytne své technologie a znalosti a zkušenosti s prací se vzorci a počítačovou algebrou. Projekt Robot Tódai byl zahájen v roce 2011. Jeho cílem je integrovat výzkum umělé inteligence a aplikovat do výzkumu nejnovější poznatky a technologie. Výsledkem má být vytvoření umělého mozku, který bude v roce 2016 schopen dosáhnout dobrých výsledků v testech inteligence a do roku 2021 dokáže překročit hranici znalostí potřebnou k přijetí na Tokijskou univerzitu Tódai. Projektu se účastní několik odborných týmů, společnost Fujitsu Laboratories vede matematický tým.
Fujitsu Laboratories se již mnoho let věnuje výzkumu počítačové algebry a práce se vzorci, který je nezbytný k řešení matematických problémů souvisejících s matematickou analýzou a technologiemi optimalizace. Technologie vyvinuté v rámci tohoto projektu umožní komukoliv snadno používat sofistikované nástroje pro matematickou analýzu k řešení celé řady problematických otázek z reálného světa a dokonce proces matematické analýzy a řešení pokročilých výpočtů.
Technologické problémy
Aby mohl počítač vyřešit matematické příklady zadané při přijímacích zkouškách, musí nejprve převést zadání, které je zapsané přirozeným jazykem a vzorci snadno čitelnými pro člověka do podoby, která bude srozumitelná počítačům. Dalším krokem je vyřešení problému pomocí specializovaného programu. Celý proces zahrnuje celkem tři kroky:
1. Sémantická analýza: Pochopení zadání, které je zapsané přirozeným jazykem a vzorci snadno čitelnými pro člověka.
2. Formulace: Převedení problému do podoby, kterou může zpracovat počítač.
3. Výpočet: Nalezení řešení pomocí matematického programu.
Všechny uvedené kroky stále představují obtížný teoretický i praktický problém. K řešení každého z nich je třeba využít správnou kombinaci různých technologií. Samotné pochopení textu určeného pro člověka pomocí počítače je velice obtížné. Ke zpracování přirozeného jazyka a vytvoření sématické reprezentace problému nestačí pouze analyzovat jednotlivá slova. Je třeba také zohlednit matematickou terminologii a obecné matematické předpoklady na vysokoškolské úrovni. Dále je nutné vybrat nejvhodnější způsob, jak problém vyřešit. V současné době lze vyřešit pouze okolo 50 až 60 procent příkladů z přijímacích zkoušek úrovně 2, a to i přes použití technologie počítačové algebry. Výpočetní algoritmus tedy vyžaduje vylepšení.
Cíle matematického týmu
Matematický tým Fujitsu Laboratories se snaží vyvinout technologii na takové úrovni, aby dokázala složit přijímací zkoušky z matematiky na Tokijskou univerzitu Tódai. Prostřednictvím tohoto projektu se Fujitsu snaží přiblížit k vytvoření inteligentního systému, který bude moci provádět sofistikované matematické analýzy a řešení pokročilých výpočtů.
Institut NII a společnost Fujitsu Laboratories, kromě společné účasti v matematickém týmu projektu Robot Tódai, spojily své síly také při vývoji dalších informačních technologií zaměřených na člověka. Mezi ně patří metody rozpoznávání a interpretace vzorců a jejich převedení do podoby srozumitelné počítačům, dále zpracování přirozeného jazyka a vygenerování vzorce pro příslušný matematický program a technologie zpracování vzorců, která rychle a přesně nalezne řešení vygenerovaných vzorců. Předpokládá se, že technologie vyvinuté v rámci tohoto projektu, umožní komukoli snadno používat sofistikované nástroje pro matematickou analýzu.
Cíle projektu Robot Tódai
Cílem projektu je zvýšit přesnost dosud vyvinutých základních technologií umělé inteligence a jejich vzájemnou integrací zvýšit užitnou hodnotu informačních technologií jako celku. Přidruženým cílem je i prohloubení znalostí o lidském myšlení.
Více informací o projektu Robot Tódai naleznete na:
http://www.fujitsu.com/global/news/pr/archives/month/2012/20120910-01.html