27 Červen 2005

lokomotiva1.jpgSkupina ŠKODA HOLDING zakončila rok 2004 provozním ziskem 529 milionů Kč a vykázala tržby ve výši 8,594 miliard Kč. Jedná se o nekonsolidované údaje podle mezinárodních účetních standardů (IFRS/IAS). Zisk po zdanění (čistý zisk) dosáhl 322 milionů Kč.
Na tržbách se export podílel 56 %. Nejvíce ŠKODA vyvezla do Asie (35%), dále do zemí Evropské unie (31%), do zemí bývalého SNS (14,9%) a do Ameriky (14,6%).

Mezi obory v loňském roce největší podíl na celkových tržbách mělo dopravní strojírenství 32% a klasická energetika 31%.
V průběhu roku 2004 ŠKODA HOLDING a.s. důsledně naplňovala dříve přijatou strategii - soustředit vlastní podnikání na dva hlavní obory: klasickou energetiku a dopravní strojírenství. Pokračoval prodej pro holding nestrategických oborů vhodným zájemcům. Největší transakcí vůbec byl loňský prodej dceřiných firem ŠKODA JS, ŠKODA Hutě a ŠKODA Kovárny ruské strojírenské skupině OMZ. Nového majitele získaly také obory soustředěné ve ŠKODA TS a ŠKODA GEAR.
Zeštíhlení a nová silná orientace skupinu ŠKODA HOLDING výrazně posílilo. Dokladem jsou nově získané zakázky, které v loňském roce dosáhly výše 13,65 miliard Kč. To je téměř o 15,7 % více, než se podařilo o rok dříve „větší“ skupině (Poznámka: v roce 2003 ŠKODA získala zakázky za 11,8 mld. Kč). Zásadní zakázky získala Skupina v České republice (dodávka nízkopodlažních tramvají pro Prahu, nové třísystémové lokomotivy pro České dráhy, dodávka turbosoustrojí pro Energetiku Třinec a pro teplárnu Otrokovice). V exportu se prosadila svou produkcí pro energetiku v Číně ( např. turbosoustrojí nižších výkonů pro Guangzhou Enteprise), Indii (turbíny využívající při spalování biomasu v Deoband a Rajashree) i na trzích Evropské unie (modernizace bloku ve finské elektrárně Hanasaari, turbosoustrojí pro německý Emlichheim). V oblasti dopravního strojírenství pronikla na italský trh s tramvajemi pro město Cagliari a s dodávkami trakčních podvozků pro italskou společnost Officine Ferroviarie Veronesi.
„Výše nově získaných zakázek potvrdila, že kroky vedoucí k zeštíhlení společnosti a její důsledná orientace na dva hlavní obory - klasickou energetiku a dopravní strojírenství, byla správná,“ uvedl k restrukturalizaci generální ředitel ŠKODA HOLDING a.s. Jiří Zapletal.
Pro posílení postavení ŠKODA HOLDING a její budoucí růst jsou velmi důležité nové strategické investice, které se uskutečnily v loňském roce. První akvizicí se stal VÚKV, někdejší Výzkumný ústav kolejových vozidel, jehož koupí firma získala řadu vysoce kvalifikovaných specialistů a vlastní široké zázemí pro špičkový vývoj kolejových vozidel. Další domácí akvizicí se stala ČKD VAGONKA. „Obstát v silné konkurenci v našem oboru znamená mít vlastní know-how ve vývoji, efektivně a kvalitně vyrábět,“ upřesnil Jiří Zapletal. První zahraniční akvizicí ŠKODY se v závěru loňského roku stala firma Sibelektroprivod, vyrábějící v Rusku elektrické pohony. Hlavním důvodem přímého vstupu na ruský trh je posílení pozice ŠKODY při účasti na tamních zakázkách. „Domníváme se, že jako domácí firma máme podstatně větší šance uspět na ruském trhu,“ vysvětlil akvizici generální ředitel Jiří Zapletal a dodal, že všechny tři investice posílily konkurenceschopnost ŠKODA HOLDING v evropském měřítku a přiblížily cíl firmy: stát se lídrem na trzích kolejových vozidel ve střední a východní Evropě.
Po dokončení transformace se ŠKODA HOLDING a.s. vrátila k podpůrným a sponzorským aktivitám v regionu. ŠKODA HOLDING a.s. podporuje technické vzdělávání (Cena Emila Škody) a intenzivněji spolupracuje s univerzitami. V uplynulých šesti měsících uzavřela smlouvy o spolupráci se ZČU v Plzni, ČVUT v Praze a VŠB – TU Ostrava. ŠKODA HOLDING a.s. rovněž přispívá na chod sportovního areálu v Plzni, který nese její jméno. Stala se spolupořadatelem cyklistického závodu ŠKODA BIKE marathon.
Další rozvoj Plzně výrazně ovlivní projekt regenerace 180 hektarového škodováckého areálu, který byl zahájen v loňském roce. Projekt oživení a přeměny tradičního průmyslového areálu na moderní zónu zařadilo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR do programu národního rozvoje průmyslových zón .
K 31.12. 2004 ŠKODA HOLDING zaměstnávala 3 898 lidí, oproti 5 585 k 31.12. 2003. Aktuální stav k 30. dubnu 2005 je 4 269 zaměstnanců.