Automobilové pneumatiky musí splňovat nejvyšší požadavky na bezpečnost. Musí pružit, tlumit, držet přímou stopu, být vyvážené, mít dlouhou životnost a přenášet síly v podélném i příčném směru. Výroba takovýchto high-tech-produktů je základní kompetencí německého koncernu Continental. Podnik s hlavním sídlem v Hannoveru je předním výrobcem pneumatik v Evropě.
Jeden z největších výrobních závodů koncernu v Evropě se nachází v hessenském Korbachu. Zde se vyrobí každý den 34 000 pneumatik pro osobní vozy, SUV a dodávky. Hned na druhém místě jde o sport. V jediném závodě na výrobu plášťů pro jízdní kola v Německu jsou mimo jiného vyráběny i pláště pro profesionály účastnící se závodu Tour de France. Zkušení pracovníci zde ručně sešívají speciální pláště pro závody. Pneumatiky série Grand-Prix mohou být přirozeně i ozdobou závodních bicyklů amatérských sportovců. A pokud je řeč o dvou kolech, míníme tím i motocyklisty. Adhezní vrstva pro jejich stroje pochází rovněž z Korbachu – minimálně tehdy, pokud je pneumatika označena nápisem Continental. Vysoká zatížitelnost a nezničitelnost jsou silnou stránkou průmyslových pneumatik, které vykonávají svou službu například na vysokozdvižných vozících a které jsou rovněž „upečeny“ v Korbachu. V dalších halách vyrábí podnik ContiTech hadice, které jsou využívány v automobilech pro chladicí systémy, vedení brzdové kapaliny a výfukových plynů. Bez práce největšího evropského specialisty na pryž – firmy Continental – by řada vozidel vůbec neopustila výrobní haly.
Z důvodu spolehlivého propojení v řadě výrobních oblastí se firma Continental spoléhá na kabelovou a spojovací techniku stuttgartské skupiny Lapp. Například u „hnětače 8“, který byl uveden do provozu v prosinci loňského roku. Míchání surovin, válcování, chlazení, opětovné míchání, hnětení – v závislosti na typu pneumatiky a součásti jsou tyto operace různě kombinovány tak dlouho, až je dosaženo požadovaných vlastností materiálu. Neboť high-tech-pneumatiky sestávají z více než dvanácti různých směsí pryže. Každý den vyrobí hnětač ve vícestupňovém míchacím procesu 60 až 90 tun směsi. Směs je základní složkou každé pneumatiky.
BerndEmde, pracovník firmy Continental, odpovědný za elektrickou instalaci,
ukazuje kabelový rošt s kabelem ÖLFLEX® FD 90 CY.
Zařízení zaujímá více než čtyři podlaží a je celé řízené jediným pracovníkem. Podél celého vícepodlažního zařízení jsou svazky kabelů vedeny kabelovými trasami pod stropy. Za kabeláž celého zařízení hnětače odpovídal BerndEmde, pracovník elektromontáže firmy Continental. „Použili jsme téměř výhradně kabely skupiny Lapp. Firma Lapp nás přesvědčila dobrou jakostí svých výrobků a vynikajícími službami. Důležitý pro nás byl i dobrý popis jednotlivých žil.“ Důvod: v celém zařízení se může prášit. Příčinou jsou saze a sloučeniny křemíku, které se používají jako plniva.
Pneumatiky jsou komplexními vyspělými výrobky. Vedle více jak dvanácti směsí pryže jsou tvořeny i 15 až 20 dalšími součástmi. Náročnost, která je s tím spojená, je enormní. Začíná to výběrem výchozích surovin. Ty nakupuje Continental výhradně od certifikovaných a auditovaných dodavatelů. Ocelářský průmysl dodává ocel s vysokou pevností pro výrobu ocelového kordu i lanka pláště. Z chemického průmyslu pochází suroviny a pomocné materiály. Těmi jsou především různé syntetické kaučuky a materiály zlepšující odolnost vůči opotřebení, přilnavost a odolnost pneumatik vůči stárnutí. Přírodní kaučuk je s přídavkem kyselin pro přepravu slisován do pevných balíků. A z textilního průmyslu pocházejí výchozí materiály pro výrobu kordu (vlákna z rayonu, nylonu, polyesteru a aramidů). Ty určují pevnost pneumatiky. Všechny základní materiály jsou přitom podrobovány přísné vstupní kontrole. Výroba jako taková probíhá v několika stupních.
Vše začíná na zavážecí plošině hnětače. Zde jsou připraveny veškeré suroviny potřebné pro další zpracování. Těmi jsou především bělavé kvádry přírodního a syntetického kaučuku. Toto jsou základní materiály budoucí pneumatiky. Do procesu jsou ale automaticky přiváděna i plniva, jako například saze, sloučeniny křemíku, antioxidační prostředky pro zvýšení životnosti, křída a oleje. Moderní pneumatiky pro osobní vozy obsahují v jednotlivých součástech až dvanáct různých kaučukových směsí. Pro každý druh pláště existuje pevně stanovená receptura. Složení je řízeno z centrálního ovládacího pultu. Pro připojení motorů a vah surovin jsou použity připojovací a ovládací kabely ÖLFLEX® CLASSIC 110. Ty jsou zvláště nenáročné na prostor a díky svému zkušebnímu napětí 4 kV zaručují vysokou elektrickou bezpečnost. ÖLFLEX® CLASSIC 110 je jedním z nejrozšířenějších kabelů v oblasti výroby strojů a zařízení. Hodí se pro pevné uložení stejně jako pro použití s občasným pohybem. Pro přenos dat ze snímačů a k akčním členům jsou použity kabely UNITRONIC® BUS PB FD P A. Ty jsou vhodné zejména pro vysoce flexibilní aplikace, neobsahují halogeny, jsou nehořlavé a odolné vůči působení olejů.
Zavážecí plošina hnětače: sem jsou dopravovány balíky kaučuku. Vlevo v pytlích vstupní chemikálie.
Suroviny jsou do míchače dopravovány plnicím pásovým dopravníkem a několika potrubími, respektive hadicemi. Hydraulický agregát na zavážecí plošině disponuje dvěma čerpadly s výkonem 36 kW pro vytlačovací hlavu, matrici a plnicí klapku. Bezpečnou přepravu materiálu zajišťují spolu s energetickými řetězy i kabely ÖLFLEX® FD CLASSIC 810 P. Protože jsou v této oblasti přidávány i oleje, jsou použity připojovací a ovládací kabely ÖLFLEX® 191 se zvýšenou odolností vůči olejům. Další stanicí je míchač. Ten má výkon 1 900 kW. Aby plniva, která jsou dávkována přímo do míchače, neprášila, je instalováno odsávání s výkonem 37 kW. Oba použité ventilátory mají výkon 15 a 30 kW. Plastický materiál, který byl vytvořen v míchači, postupuje do takzvaného extrudéru. Pomocí dvou šneků a kalandru je směs vyválcována. Zde je potřebný zvlášť vysoký výkon. Pro napájení extrudéru je proto použit univerzální připojovací a ovládací kabel ÖLFLEX® CLASSIC 100 CY s průřezem žil 95 mm2. ÖLFLEX® CLASSIC 100 CY je ideální pro použití v přepravních a transportních zařízeních, servopohonech a v prostředí kritickém z hlediska elektromagnetické kompatibility. Pro napájení pojízdného kalandru, který je rovněž řízen pomocí frekvenčního měniče, slouží kabel pro použití v energetických řetězech ÖLFLEX® FD 90 CY se stíněním ve formě pocínovaného měděného opletu.
Z kalandru je pás směsi dopravován pásovým dopravníkem do chladicího zařízení. Zde jsou ponořením do lázně nanášeny separační prostředky, zabraňující slepení pásu směsi. Pro připojení motorů jsou použity připojovací a ovládací kabely ÖLFLEX® CLASSIC 110. Snímače a akční členy jsou připojeny kabely UNITRONIC® BUS PB FD P A. Na konci „vyplivuje“ pás směs ve tvaru měchu tahací harmoniky. Jedna paleta váží okolo jedné tuny. Palety jsou na sebe stohovány v balicí stanici a čekají na další zpracování v dokončovacím míchači.
Dříve než je směs uvolněna pro další zpracování, je zkontrolována její jakost. Tento proces je automatizovaný. Vzorky jsou přitom zkoušeny a schvalovány online.
Extrudér: uprostřed jsou vidět kabely ÖLFLEX FD 90. Vpravo dole ÖLFLEX® CLASSIC 100 CY.
Ze směsi a ostatních surovin jsou pak vyráběny polotovary: ocelové pásy, nazývané rovněž ocelové kordy, jsou vloženy do jedné nebo více vrstev kaučuku. Na vstřikovacím stroji pro výrobu běhounů vzniká běhoun pneumatiky. V kalandru (systému válců) jsou textilní vlákna zatlačována do vrstvy kaučuku a formována do textilního kordu. I ocelové jádro je tvořeno několika ocelovými dráty ve tvaru prstence, obalenými kaučukem. Tento prstenec je navíc obložený hlavním profilem kaučukového jádra. Na jiném vstřikovacím stroji vznikají boky plášťů. Vzduchotěsná vnitřní vrstva je vyráběna na kalandru pro „duši“ pneumatiky. Všechny takto vytvořené polotovary se sbíhají v konfekčním stroji, kde z nich vzniká surová pneumatika. Ve vulkanizačním lisu pak plášť působením tlaku a tepla dostane svůj definitivní tvar. Kaučuk se zde přemění na pryž. V lisu je vytvarován jak dezén, tak i popisy na bocích pláště. Následně je provedena kontrola jakosti.
Mimochodem, aby byly objednávky firmy Continental u skupiny Lapp vyřizovány v budoucnu ještě rychleji a jednodušeji, jsou nyní u firmy Continental uloženy všechny značkové výrobky Lapp v elektronickém katalogu CEOS (Continental ElectronicOrderingSystem). Podporu v této oblasti poskytuje zákazníkovi Miguel Bouza-Behm, prodejní inženýr společnosti U. I. LappGmbH. V budoucnu tedy již nebude nutná účast nákupního oddělení firmy Continental.