Firma ze skupiny ČKD GROUP jej sama vyvinula, již ho vyrábí a získala také i první úspěšné reference. Hlavními výhodami jsou nižší pořizovací cena a značné provozní úspory.
ČKD ELEKTROTECHNIKA, člen skupiny ČKD GROUP, přichází na trh s novou technologií filtračně-kompenzačního zařízení.
„ Naši zákazníci především z řad velkých odběratelů elektrické energie určitě ocení jeho nižší pořizovací cenu oproti předcházejícím řešením a též významné provozní úspory,“ vyzdvihl hlavní přednosti Radim Hauptmann, vedoucí skupiny vývoje ČKD ELEKTROTECHNIKA, která stála u jeho zrodu. Filtračně kompenzační zařízení (FKZ) optimalizují odběr elektrické energie a kompenzují negativní zpětné vlivy na napájecí síť. Pomáhají tak předcházet finančním sankcím od dodavatelů elektřiny za nedodržování limitních hodnot již zmíněných zpětných vlivů.
FKZ je hodně využíváno v segmentu železniční infrastruktury (železniční dopravě). Technologie nachází též uplatnění u dalších velkých odběratelů elektrické energie, např. v těžebním a zpracovatelském průmyslu nebo v metalurgii. V České republice jsou desítky trakčních měníren střídavé trakce, kde se FKZ uplatňují. „ Až dosud dráhy (železnice) využívaly měniče na nižší napětí do 10 kV. Tyto měniče byly napájené z pomocného snižovacího transformátoru. Nové provedení už je ale beztransformátorové. Lze ho připojit na plné napětí přímo do trakční sítě, tedy do 27 kV,“ vysvětluje ve zkratce nový technologický princip Radim Hauptmann. Vyřazení transformátoru se pak logicky odrazilo i na nižší ceně nového řešení oproti ekvivalentní původní jednotce. Samotný transformátor totiž vždy představuje významnou cenovou položku kompletního zařízení. Podle R. Hauptmanna tato novinka z ČKD přináší i další velmi podstatné výhody, opět s pozitivním dopadem do provozních nákladů : „ Pokud se dokážeme obejít bez transformátoru, předejdeme relativně častým poruchám tohoto zařízení. Vždyť odstraňování poruch transformátorů je velmi nákladné a pracné.“ Další významné úspory pak vznikají např. ve stavební části projektu. Nejsou nutné některé stavební úpravy, např. pořizování olejových jímek transformátorů, rozvody kabeláže, apod.. „ Nové FKZ můžeme klidně umístit i pod přístřešek, kde byl původně snižovací transformátor. I proto je mimořádně vhodné pro rekonstrukce,“ upřesňuje Radim Hauptmann.
ČKD ELEKTROTECHNIKA získala pro novou technologii už i úspěšné reference. První beztransformátorové filtračně-kompenzační zařízení bylo instalováno pro Správu dopravní cesty (SDC) Plzeň v 2. polovině roku 2009 v trakční transformovně ČD v Klatovech. Jednalo se o provozně nejkomplikovanější úsek trakčního vedení, což byl ideální stav pro nasazení a odzkoušení přímé dekompenzace v trakční transformovně. Ředitel SDC Plzeň Ing. Jiří Macho jeho dosavadní provoz popsal výstižně a stručně : „ Pracuje podle zadaných parametrů a bez závad“. Dva další mezitím zamířily z vysočanské výrobní haly ČKD ELEKTROTECHNIKA na Ukrajinu do jednoho ze zdejších metalurgických provozů.