Datová, centra, nemocnice, banky nebo supermarkety vyžadují nepřetržitý přístup k elektřině. To jim zajišťují nepřerušitelné zdroje napájení – UPS (Uninterruptible Power Supply), které jsou zálohou pro případ, že hlavní zdroj napájení selže. Jenže jak zjistit, že je záložní zdroj funkční, bez toho, že by jej bylo třeba každý den fyzicky zkontrolovat? Společnost Eaton našla řešení v podobě systému pro vzdálenou správu Netbiter od firmy HMS Industrial Networks. Eaton tak má k dispozici data z každého zdroje UPS v reálném čase, a to umožňuje zrychlit servis a omezit cestovní náklady pracovníků údržby.
„Neustálý dohled nad zdroji UPS je pro nás nezbytný a cítili jsme, že je čas najít jedno unifikované řešení pro vzdálenou správu, které bychom mohli uplatnit v celém koncernu,“ říká Fabio Mazzà, EMEA Services Product Manager divize Eaton Power Quality. „Naše servisní týmy v Belgii a Lucembursku Netbiter už nějaký čas používaly, a když jsme začali s výběrem systému vzdálené správy, už s ním měly zkušenosti. Nebiter se nám zdál být nejspolehlivější a nejsnáze realizovatelný.“
Systém vzdálené správy u firmy Eaton
Firma Eaton se rozhodla zahrnout Netbiter do balíčku služeb a nabízet jej svým zákazníkům jako tzv. Eaton SmartQmmunicator. Funguje to takto: komunikační brána Netbiter je připojena k UPS prostřednictvím speciálního komunikačního protokolu, který Eaton používá pro komunikaci s UPS, a získaná data z UPS odesílá prostřednictvím Ethernetu nebo GSM/GPRS do datového centra Netbiter Argos. Servisní tým Eaton a koncoví zákazníci potom mají přístup ke všem parametrům UPS prostřednictvím webového rozhraní Netbiter Argos. Pracovníci údržby, kteří se vydají na fyzickou kontrolu k zákazníkovi, tak mají velmi dobré informace, čemu se mají zvláště věnovat.
Bart van der Goten, vedoucí údržby u firmy Eaton, má na starosti přibližně 350 UPS v Belgii a Lucembursku. „Největší výhoda je, že máme vše pod kontrolou,“ říká. „Zákazníci, kteří mají uzavřenou servisní smlouvu, v ní mají stanovenou určitou úroveň služeb – například to, že náš technik bude v případě závady na místě do čtyř hodin. Jenže zákazníci často chtějí, aby technik byl přítomen ihned. Když se připojíme na Netbiter Argos, můžeme s odstraňováním závady začít okamžitě. Problém tak vyřešíme mnohem rychleji a k zákazníkovi jedeme, jen když je to opravdu třeba.“
Lepší řízení a omezení emisí
„Můžete skutečně zlepšit způsob řízení servisního týmu,“ pokračuje Fabio Mazzà. „Máte mnohem lepší informace o instalovaných UPS a můžete si předem naplánovat, čemu se při servisním výjezdu věnovat. To je pro servisní techniky velká pomoc. Můžete také snížit počet výjezdů a tím omezit emise oxidu uhličitého – to je pro nás velmi důležité.“ „Z mého pohledu vedoucího údržby je důležitá jednoduchá implementace,“ dodává Bart van der Goten. „Protože se využívá webových služeb, není třeba žádný specializovaný software. V místě instalace můžeme využít stávající připojení k internetu, a tak získat data v reálném čase a analýzy trendů provozních parametrů. Můžeme také automaticky rozesílat hlášení a varování prostřednictvím elektronické pošty nebo SMS.“ SmartQmmunicator nabízí Eaton svým zákazníkům jako doplňkovou službu.