10 Duben 2009
T+T 3/2009

Každý, kdo navštívil jižní Evropu si jistě musel všimnout ulic k neuvěření zaplněných motorkami a skútry. Proč je na jihu tento druh dopravy tak populární? Jistě mají pro celoroční využívání malých jednostopých vozidel mnohem příhodnější klimatické podmínky, navíc naše příměstská dopravní obslouženost veřejnými linkami je na velice dobré úrovni, která většinou nenutí obyvatele dojíždějící 10–30 km do práce či školy hledat alternativy. A přece, zní to lákavě pořídit si takový malý šikovný skútřík na elektřinu, koneckonců, klimatologové pořád straší, že tu budeme mít za chvíli jako v Itálii.

V poslední době se objevilo hned několik firem, které k nám z Evropy dováží elektrické skútry. Technologie elektropohonů je u většiny distribuovaných modelů na tak dobré úrovni, že jejich koupě není módním výstřelkem, ale velmi rozumnou a hlavně přínosnou volbou.
Praktičnost pro pohyb a parkování ve městech je každému zřejmá, slabinou je možná jen určitá bezohlednost na silnicích ke všemu menšímu než je automobil, ale i to by se mohlo časem změnit. Mezi další klady elektrovozidel patří jejich tichost, příjemný plynulý provoz bez otřesů způsobovaných motorem a podávání maximálního výkonu již "za studena".

Parametry jednotlivých typů na trhu se mírně liší, obecně jsou vlastnosti malého elektoskútru následující: maximální rychlost 45 km/hod, dojezdová vzdálenost podle způsobu jízdy a typu baterie: 60–150 km, ceny těchto strojů oscilují kolem hodnoty 40 000 Kč a dvojnásobku této částky u typů s LFP baterií, zato cena energie na ujetí 100 km se podle různých výrobců pohybuje mezi 5–10 Kč! Konstrukce umožňují přepravu 2 osob a pro provozování skútru vám stačí SPZ, přilba a řidičský průkaz třídy A1 nebo AM (mopedy a malé motocykly s konstrukční rychlostí do 45 km/hod).

Jakmile se rozhodnete pro koupi, začnete zvažovat a srovnávat dostupné modely. V první řadě je třeba vybrat typ baterie, převažují modely s klasickou gelovou baterií, ta má menší životnost, ale je výrazně levnější. Používá ji například v Evropě velice populární GWL/Scooty TM-300, který má přímo motorem poháněné zadní kolo, což šetří náklady i hmotnost vozidla. Baterii lze u tohoto skútru alternativně dobíjet z vlastní solární elektrárny, která stojí 35 000,- Kč. Gelová baterie umožňuje 350 až 700 nabíjecích cyklů podle způsobu využívání.
Zastánci LFP baterií jsou naproti tomu modely ELM B 3000 LI a ELM P 3500 LI. Tyto baterie nemají paměťový efekt, takže je možné je nabíjet v jakémkoli stavu, samovybíjení zde prakticky neexistuje. Výrobce baterií zaručuje přes 2 000 cyklů baterie, tedy asi 3–4× více než starší typy baterií, což jsou hodnoty, které jistě přinejmenším ospravedlňují vysoké pořizovací náklady.

Smyslem tohoto článku nebyla inventarizace trhu se skútry na elektrický pohon, pokud ve Vás vznikl dojem, že na "těch vozítkách" něco bude, účelu bylo dosaženo. Pro další inspiraci můžete navštívit například tyto stránky distributorů: www.elektromoto.cz, www.auto88.cz nebo www.akumoto.com.