24 Květen 2010

Zdravé město Kopřivnice se zapojilo do mezinárodní kampaně Display. Jejím hlavním cílem je prostřednictvím jednoduchých a srozumitelných štítků informovat o energetické náročnosti veřejných budov, a přimět tím širokou veřejnost k zamyšlení nad vlastní spotřebou energie a jejím dopadem na klimatické změny. Jako první budou oštítkovány dvě z místních základních škol - ZŠ 17. listopadu a ZŠ Alšova.

Energetický štítek, který obsahuje přehledné informace o spotřebě energie, o emisích oxidu uhličitého a o spotřebě vody, bude na obou školách slavnostně odhalen v úterý 25. května. „Štítek je grafickým výstupem kalkulačního softwaru, do kterého se zadávají data o spotřebě rozloze, stáří budovy atd. Přehledně znázorňuje míru energetické náročnosti objektu, a to podobně jako u běžných elektrospotřebičů pomocí sedmi tříd A až G,“ upřesňuje princip štítkování energetik města Kopřivnice Roman Beneš a dodává: „Důležitou součástí štítku jsou návrhy opatření pro zvýšení hospodárnosti a postupný posun ke standardu nejvyšší třídy A. Ta je však zatím pro většinu stávajících budov nedosažitelná z důvodu ekonomické náročnosti energetických opatření.“

Na školách, které byly pro kampaň Display vybrány, proběhne již brzy realizace energetických úprav, v rámci nichž dojde k zateplení fasád, střech a výměně okenních a dveřích výplní. „Díky těmto opatřením by mělo dojít k podstatnému snížení náročnosti školních budov, a tím také k úsporám prostředků vynakládaných na energie. Až tedy budeme za rok stávající energetické štítky aktualizovat, měla by se na nich úsporná opatření projevit a potvrdit tím úspěšnost vynaložených investic,“ vysvětluje městský energetik a dodává: „Pak snad veřejnost uvidí, že i vysokonákladová úsporná opatření se vyplatí.“

Slavnostní odhalení štítků se bude konat za účasti vedení města a školy, a také některých žáků. „Žáci vyšších ročníků se v polovině května zúčastnili dotazníkového průzkumu zaměřeného na dlouhodobě udržitelné využívání energie. Dva týdny po odhalení štítku vyplní dotazníky podruhé. Doufáme, že díky kampani se jejich znalosti o ekonomicky i ekologicky efektivním využívání energie zvýší a že budou ke spotřebě přistupovat odpovědněji než předešlé generace,“ doplnil Roman Beneš účel kampaně. Energetické štítky by se měly postupně objevit také na dalších veřejných budovách v majetku města.