Dnešní automobily nejsou už jen dopravními prostředky, ale i výbornou ukázkou nejmodernějších technologií. Kromě objemu motoru, rychlosti a dalších standardních parametrů ve specifikacích vozu najdete i velké množství zkratek (např. ABS, ASR, ESP, EBA) či anglických termínů (např. active parking aid, lanedeparturewarningsystem, proximity-controlledcruisecontrol). Většina řidičů patrně neví, co tyto termíny znamenají, ale díky všem těmto funkcím jsou dnes vozy pohodlnější a bezpečnější, než kdykoliv dříve. Má to pochopitelně i své nevýhody. Zatímco dříve si mohl, s trochou šikovnosti a základní sadou nářadí, opravit auto prakticky každý technicky zdatný řidič, dnešní vozy jsou natolik složité a naplněné elektronikou, že podobné řešení nepřipadá v úvahu.
Složitost automobilů je ovšem oříškem i pro samotné výrobce. Zavést jakékoliv nové funkce do praxe je řemeslně náročné a velmi nákladné a jejich dodatečná instalace do stávajících vozů, jejichž konstrukce nebyla na tyto funkce připravena už při výrobě, je pak ještě těžší. Řešení tohoto problému by mohl přinést projekt RACE, jenž vznikl ve spolupráci společnosti Siemens a dalších partnerů. Jeho vizí je vůz vybavený jednotným systémem, který tvoří několik centrálních počítačů se sběrnicí. Přes ni by pak bylo možné do automobilu jednoduše instalovat další dodatečné funkce, podobně jako do počítače. Místo jednotlivých kontrolních jednotek by tak vlastnosti vozu určovalo spíše jeho softwarové vybavení. Kromě výrazného zjednodušení konceptu celého systému by odpadla i spousta nadbytečné elektroniky a elektroinstalace ve voze. Celý systém je koncipován pro elektromobily, kterým by měl umožnit i komunikaci s rozvodnou sítí a dopravními informačními systémy.
V současné době pracují vývojáři na dvou prototypech automobilů s tímto konceptem. První vůz se jmenuje Evolution a stávající systémy jsou v něm postupně vyměňovány za novou technologii. Druhý má název Revolution a je od základu stavěn na bázi konceptu s centrálním systémem. Jelikož je projekt naplánován na tři roky, budeme si muset na tyto prototypy ještě chvíli počkat.
Vysvětlivky:
Anti-lockBrakingSystem (ABS): zabraňuje zablokování kol při brzdění.
Anti-Slip Regulation (ASR): zabraňuje protáčení kol při akceleraci.
Electronic Stability Program (ESP): brání vzniku smyku regulací výkonu a přibrzďováním jednotlivých kol.
EmergencyBrakeAssistant (EBA): v případě nouze přibrzdí vůz maximální silou bez ohledu na to, jakou silou řidič sešlápnul brzdový pedál.
Active parking aid: elektronika vozu převezme při podélném parkování řízení a řidič ovládá pouze pedály.
Lanedeparturewarningsystem: systém sleduje silnici před vozem a kontroluje, zda automobil neopouští svůj jízdní pruh. Pokud k tomu dojde, varuje řidiče, případně převezme řízení elektronika, jež automaticky stočí vůz do správného směru.
Proximity-controlledcruisecontrol: na základě rychlosti určí nejmenší doporučenou vzdálenost mezi vozidlem s tímto systémem a vozidlem před ním.