Letečtí dopravci si budou muset od roku 2012 kupovat emisní povolenky na emise ze svých letadel. Stát současně zmírní pravidla pro přidělování bezplatných emisních povolenek elektrárenským a také teplárenským firmám. 18.5. tak rozhodla sněmovna, když přehlasovala veto prezidenta Václava Klause. Zákon tak nyní bude rovnou vyhlášen ve Sbírce zákonů.
Klaus novelu zákona o obchodování s emisními povolenkami vetoval v polovině dubna. Uvedl tehdy mimo jiné, že sám cíl obchodování s takzvanými emisními povolenkami - tedy "údajné" omezování produkce "skleníkových plynů" - je jen dalším drastickým zásahem do ekonomické svobody s velmi pochybným zdůvodněním.
"My jsme si jeho (Klausovy) námitky velmi pozorně přečetli, ale musím konstatovat, že s nimi nemůžeme souhlasit," řekla poslancům ministryně životního prostředí Rut Bízková.
Aerolinie už počítají se zvýšením nákladů, zatím ale není jasné, zda jej promítnou do cen letenek. "Vyčíslení konkrétních dopadů této novely není v tuto chvíli možné, spekulovat o nich by bylo předčasné. Obecně lze ale konstatovat, že nutnost obstarávat emisní povolenky na každý let k navýšení nákladů všech leteckých společností zcela logicky povede,“ uvedla mluvčí ČSA Hana Hejsková. Podobně se vyjádřil i konkurenční Travel Service.
Před poslance poté předstoupil bývalý ministr životního prostředí a expředseda Strany zelených Martin Bursík s výzvou, aby zákon nepodpořili. Vadí mu především pasáž v zákoně, která umožňuje elektrárenským firmám, zejména společnosti ČEZ, získávat část povolenek zdarma. Zákon nazval rozkrádáním majetku v kapitalistickém vlastnictví. "Poslanecká sněmovna dává dárek akciové společnosti ČEZ v hodnotě 70 miliard korun tímto hlasováním," prohlásil.
Stínový ministr průmyslu ČSSD Milan Urban ale označil jeho tvrzení za účelové. Varoval, že pokud zákon nebude platit, zdraží to energie, například teplo. Bursíka obvinil, že se jen snaží před volbami zachránit Stranu zelených.
Zmírnění pravidel pro přidělování povolenek původně navrhoval Senát v samostatné novele. Poslanci ale její obsah začlenili do vládní novely, která se týkala jen leteckých přepravců. Novela prodlužuje termíny pro investice do modernizace výroby, které jsou podmínkou pro získání povolenek zdarma. Ruší podmínku proinvestování poloviny hodnoty projektu do konce roku 2011.
Nově výrobci budou muset alespoň jeden projekt zahájit nejpozději v roce 2013 a vše dokončit nejpozději v roce 2019. Úprava navazuje na loni přijaté přidělování části povolenek zdarma, k výrobcům elektřiny přidává teplárny. Jinak by tak producenti tepla a chladu museli všechny povolenky kupovat v aukcích, což by se podle nich promítlo do vyšších cen tepla.
Povinnost nakupovat emisní povolenky se má týkat všech leteckých dopravců, jejichž letouny přistávají nebo odlétají z letišť na území Evropské unie. Dopravci již dříve uvedli, že tato povinnost povede ke zvýšení jejich nákladů. Podle ministerstva životního prostředí by ale dopravci dostávali do roku 2020 zdarma 85 procent povolenek a nakupovali jen 15 procent.
Novela má stabilizovat emise z letecké dopravy na úroveň průměru vypouštěných skleníkových plynů z let 2004 až 2006. Tyto emise totiž od roku 1990 do roku 2004 vzrostly v zemích EU o 87 %.