Narozdíl od předchozích ročníků soutěže, byly v tomto roce Zlatou medailí oceněny tři exponáty. Stalo se tak proto, že na letošním 51. ročníku MSV Brno byla uvedena v život nová koncepce soutěže. Přihlášení do soutěže je pro vystavovatele zdarma a k ocenění Zlatou medailí náleží nově i finanční odměna. Představujeme vám tři výrobky, které odborná komise vyhodnotila jako nejpřínosnější přihlášené exponáty MSV Brno 2009.
Turbina TR Hi 150
Výrobce: G-Team, a.s., www.g-team.cz
Jedná se o speciální turbinu na redukci tlaku vodní páry vyvinutou pro extrémně nízké průtoky páry s vysokým požadavkem na bezpečný mechanický chod a vysokou účinnost. Z technického hlediska nemají turbiny převodovky, k redukci otáček na správnou frekvenci využívají speciální frekvenční měnič. Turbinová skříň se statorem elektrického generátoru tvoří celek bez spojky a bez druhotných rotujících částí. Turbinové kolo je letmo uchyceno na rotor vysokofrekvenčního elektrického generátoru. Těsnost rotoru proti úniku páry je zajištěna speciální ucpávkou. Součástí turbiny je kompletní olejové hospodářství pro dodávku regulačního a mazacího oleje. „Největší výhodou tohoto výrobku je, že je velice jednoduchý, levný a na základě toho i přístupný pro firmy, které mají malé výrobní kapacity tepla,“ říká Jiří Klíma, zástupce společnosti G-Team, která je ryze českou firmou a vyrábí z českého materiálu. „Naše turbinky je možné instalovat do malých provozoven, kde jsou průtoky do čtyř až pěti tun. Na tyto průtoky páry se velké turbiny nehodí, jak z důvodu ceny, tak z důvodu složitosti.
Hydraulické nůžky na šrot CNS 700 SM
Výrobce: Žďas, a.s., www.zdas.cz
Nůžky byly navrženy jako snadno přemístitelné a jsou určeny ke stříhání středně těžkého a tyčového šrotu, lze je převážet na čtyřnápravovém návěsném podvalníku s použitím 4 hydraulických noh, které jsou součástí stroje. Rozměrová úprava velikosti šrotu před střihem se provádí v zavážecím prostoru za použití přidržovače a šířková redukce odstřiženého šrotu je realizována tvarem střižných nožů, který je přihlášen k patentové ochraně. Posouvání slisovaného šrotu do střižné části, je uskutečňováno za působení gravitační síly. Hydraulický pohon a pohyby všech hydraulických válců řídí zpravidla operátor zavážecího mechanizmu pomocí dálkového ovládání. Demontovatelná přepážka nožových saní umožňuje zkrácení stříhané délky šrotu na cca 350 mm a současně provádí zhutňování šrotu před střihem, tím se dosahuje vysoká sypná hutnost šrotu. Za jednu směnu lze zpracovat až 140 t při nízké spotřebě energie (cca 2,5 l nafty na tunu nastříhaného šrotu).
Tramvaj ŠKODA ForCity
Výrobce: ŠKODA TRANSPORTATION s.r.o., www.skoda.cz/transportation
ŠKODA ForCity je moderní tříčlánkové tramvajové vozidlo se stoprocentní nízkou podlahou, které dokáže pohodlně přepravit až 300 osob. Tramvaj má za sebou počáteční testování a zkušební jízdy v Praze, v budoucnosti by měla v modifikované verzi jezdit také v Rize, hlavním městě Lotyšska. „Největší přidaná hodnota tramvaje ForCity spočívá v kombinaci stoprocentní nízkopodlažnosti a otočného uložení skříní vůči podvozkům. Tím tramvaj dosahuje naprosto špičkových parametrů a velmi příznivých jízdních vlastností,“ říká Jan Dvořák, specialista marketingu ŠKODA TRANSPORTATION s.r.o. Tato tramvaj je konstruovaná tak, aby vyhovovala i obtížným podmínkám ve střední a východní Evropě. Zatímco konkurenční západní typy jsou určeny pro nákladné trati, jaké jsou běžné v západní Evropě, a na východě se těžko uplatňují, koncepce ŠKODA ForCity umožňuje spolehlivý provoz i na tratích horší kvality.
www.bvv.cz/msv